آفتاب

تلاش 2 سناتور آمریکایی برای حذف نام احزاب کرد از لیست تروریستی

تلاش 2 سناتور آمریکایی برای حذف نام احزاب کرد از لیست تروریستی

نمایندگان آمریکایی پیشنهاد داده‌اند تا نام حزب دموکرات کردستان و همچنین حزب اتحاد میهنی کردستان از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا حذف شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت خبری عربی پرس، جان مک‌کین و رابرت منندز، از اعضای سنای آمریکا پیشنهاد دادند تا نام حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق و حزب اتحاد میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا حذف شود.

این سناتورها این اعضای سنا می‌خواهند به درج نام این احزاب کرد در فهرست تروریستی آمریکا پایان دهند که از مدت‌ها پیش در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارند.

واشنگتن در سال 2001 به دلیل درگیری‌های مسلحانه این دو حزب علیه نظام صدام، دیکتاتور عراق، دو حزب اتحاد میهنی کردستان و همچنین حزب دموکرات کردستان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

جان مک‌کین در این خصوص عنوان داشت: زمان آن فرا رسیده است که ما به تعامل با دو حزب دموکرات کردستان و اتحاد میهنی کردستان به عنوان دو حزب تروریست پایان دهیم چرا که درج نام این دو حزب در فهرست سازمان‌های تروریستی باعث خیانت به دوستان و هم‌پیمانان کرد ما می‌شود که مایه ثبات در منطقه هستند و حمایت همیشگی خود نسبت به آمریکا را از سال‌های گذشته اثبات کرده‌اند.

پایگاه نمایندگی کردستان عراق در واشنگتن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تا زمانی که این دو حزب رسما در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار داشته باشند، مسعود بارزانی با سفر به آمریکا مخالفت می‌کند.

آخرین سفر مسعود بارزانی به واشنگتن به آوریل سال 2012 برمی‌گردد که در این دیدار با باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد.

در فوریه گذشته نیز برت مک‌گورک، مسئول عراق و ایران در وزارت خارجه آمریکا در جلسه‌ای مقابل اعضای مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: ملت کرد و اتحاد میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان از ده‌ها سال قبل از نزدیک‌ترین دوستانمان در منطقه به شمار می‌آیند و باید در سریعترین زمان ممکن نام آنها از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا برداشته شود.

انتهای پیام

کد N217884

وبگردی