آفتاب

یک کشته و ده‌ها زخمی در حمله پلیس مصر به تظاهرکنندگان حامی اخوان المسلمین

یک کشته و ده‌ها زخمی در حمله پلیس مصر به تظاهرکنندگان حامی اخوان المسلمین

در پی حمله پلیس مصر به تظاهرات جمعی از حامیان اخوان المسلمین مصر در استان‌های مختلف این کشور یک تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی و بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نیروهای امنیتی مصر روز جمعه برای متفرق کردن تظاهرات مخالفان نظام کنونی مصر در تعدادی از استان‌های این کشور گاز اشک آور و همچنین گلوله شلیک کردند که براثر آن یکی از تظاهرکنندگان در استان اسکندریه کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح یا بازداشت شدند.

در همین راستا تظاهراتی در مقابل خوابگاه دانشجویان دانشگاه الازهر در قاهره و همچنین شهرک نصر در پایتخت مصر و در استان دمنهور، الفیوم و القلیوبیه برگزار شد که شرکت کنندگان در آن تصمیم دولت مصر را برای اجرایی کردن حکم دادگاه "تروریست" خواندن اخوان المسلمین را محکوم کردند.

این تظاهرات بنا به فراخوان "ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت" و در هفته "کودتا پایه و اساس خرابی است " برگزار شد.

کابینه مصر نیز حکم دادگاه قاهره برای "تروریست" خواندن اخوان المسلمین را اجرایی کرد تا از این طریق مجازات علیه تروریسم بر اعضای این گروه و حامیان آن‌ها اجرایی شود.

پس از آنکه نیروهای امنیتی مصر برای متفرق کردن تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در اسکندریه وارد عمل شدند یک تظاهرکننده کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند که وضعیت شش تن از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

"ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت" نیز اعلام کرد که نیروهای ارتش و پلیس به راهپیمایی مخالفان نظام کنونی مصر در منطقه "العواید" در اسکندریه حمله کرده و گاز اشک‌آور و گلوله جنگی شلیک کردند که براثر آن عبدالحکیم الزمزمی 50 ساله کشته شد و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شدند.

یک منبع امنیتی نیز اعلام کرد که در این جریان 12 تن از تظاهرکنندگان بازداشت شده و به دستگاه امنیتی اسکندریه انتقال داده شدند.

تظاهرکنندگان "کودتای نظامی" در مصر را محکوم کرده و با سردادن شعارهایی مخالفت خود را با وارد شدن نیروهای امنیتی به دانشگاه که با هدف سرکوب حامیان نظام "مشروع" مصر صورت می‌گیرد اعلام کردند.

نیروهای امنیتی مصر همچنین به تظاهرکنندگان در مناطقی در شهرک نصر، المطریه و عین الهرم حمله کرده و گاز اشک آور شلیک کردند و تظاهرکنندگان را تا خیابان فرعی دستگیر کردند.

از سوی دیگر دو تن به ضرب گلوله نیروهای پلیس در هنگام عبورشان از ایست بازرسی در مسیر "المحلة الکبری" کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دو تن تلاش می‌کردند تا ایست بازرسی پلیس را به آتش بکشند و به همین دلیل تبادل آتشی میان آن‌ها و سربازان صورت گرفت.

در بیانیه وزارت کشور مصر آمده است که این دو کشته و افراد زخمی شده از اعضای اخوان المسلمین بودند.

ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت در استان الغربیه این اظهارات وزارت کشور را کاملا تکذیب و اعلام کرد که نیروهای پلیس به صورت بی‌هدف به افرادی که از ایست پلیس عبور می‌کردند شلیک کردند.

انتهای پیام

کد N217750

وبگردی