آفتاب
گزارش خبرنگار ایسنا از بیروت

بحران سوریه،حزب‌الله و امنیت مرزهای شرقی لبنان

بحران سوریه،حزب‌الله و امنیت مرزهای شرقی لبنان

"درگیری‌های مسلحانه در داخل سوریه، امنیت داخلی لبنان را به خطر انداخته است. انفجارهای تروریستی در ضاحیه جنوبی بیروت، انفجارهای طرابلس، شلیک موشک به روستاهای شیعه‌نشین در شرق لبنان و برخی مناطق در پایتخت و عملیات مسلحانه گروه‌های تکفیری در جنوب لبنان و به شکل خاص در صیدا نمونه‌های آشکاری از انعکاس تحولات سوریه در این کشور است."

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در لبنان، «از همه مهمتر با روشن شدن ماهیت گسترش روند جنگ‌های مسلحانه داخلی سوریه و تهدید صریح و آشکار گروه‌های تکفیری و وابسته به خارج علیه پایگاه‌های حزب‌الله در شرق لبنان روشن شد که عدم مقابله با این گروه‌های تروریستی، مقاومت اسلامی در لبنان را با خطر جدی روبرو خواهد کرد در واقع می‌توان گفت یکی از اهداف اصلی گسترش جنگ در سوریه و انتقال آن به لبنان، هدف‌گیری مقاومت در لبنان و خاورمیانه بوده است به همین دلیل با گذشت دو سال از اوج‌گیری نبردهای مسلحانه در سوریه کارشناسان امر می‌دانند چرا حزب‌الله لبنان در اقدامی دفاعی و پیشگیرانه در مرزهای مشترک دو کشور وارد نبردهای سوریه شده است.

حدود یک‌سال و نیم از حضور مستقیم حزب‌الله لبنان در تحولات نظامی سوریه می‌گذرد در حالی که این حزب موفق شده است تا حدود بسیاری امنیت را به مرزهای شرقی لبنان بازگرداند.

حزب‌الله لبنان

حزب‌الله اولین بار قدرت نظامی و عملیاتی خود را در منطقه قصیر در سوریه به نمایش گذاشت و با همکاری ارتش سوریه موفق شد این منطقه استراتژیک را از نیروهای تکفیری باز پس گرفته و آن را پاکسازی کند.

شاید بتوان گفت دومین عملیات بزرگ حزب‌الله عملیات آزادسازی یبرود بوده است که از نظر نظامی و اطلاعاتی یکی از دقیق‌ترین اقدامات نظامی حزب‌الله در سوریه به شمار می‌رود به گونه‌ای که با کمترین خسارت ممکن در صفوف ارتش سوریه و حزب‌الله این منطقه نیز از وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی شد.

در ادامه عملیات در منطقه یبرود و قلمون، حزب‌الله لبنان آخرین عملیات مشترک خویش با ارتش سوریه را در رنکووس آغاز و موفق شد این منطقه را نیز از کنترل گروه‌های تکفیری و تروریستی خارج کند. اهمیت این عملیات آنگاه بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم تمامی عملیات تروریستی و انتحاری علیه ضاحیه جنوبی بیروت در این مناطق برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شد به شکلی که بر اساس اعلام رسمی ارتش و دیگر موسسات امنیتی لبنان، تمامی ماشین‌های حامل مواد منفجره در عملیات تروریستی در بیروت در این مناطق تجهیز می‌شده است.

اکنون با گذشت بیش از یک‌سال از توسعه عملیات انتحاری و شلیک موشک به بیروت و مناطق شرقی کشور، حزب‌الله لبنان توانسته است مراکز و پایگاه‌های این اقدامات تروریستی را به تصرف خویش درآورد و رفت و آمد تروریست‌ها بین سوریه و لبنان را به شدت کاهش دهد.

حزب‌الله لبنان

پس از عملیات اخیر در رنکووس می‌توان گفت قدرت مانور گروه‌های تکفیری در لبنان به حداقل ممکن رسیده است اما این به آن معنا نیست که مرزهای شرقی لبنان به امنیت صد در صد رسیده است اما قدر مسلم آن است که آنها پایگاه‌های اصلی استقرار و گذرگاه‌های مهم و استراتژیک خویش برای تردد بین سوریه و لبنان را از دست داده‌اند. حالا تنها منطقه‌ای که در نزدیکی مرزهای شرقی لبنان تحت کنترل گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه است، منطقه زبدانی و برخی روستاهای قلمون است که امکان برخی عملیات از جمله پرتاب موشک به داخل لبنان را به آنها می‌دهد.

تحولات دو سال اخیر در داخل سوریه و دخالت کشورهای حامی اسرائیل در آن گواه محکمی است که تصمیم حزب‌الله برای دفاع از مقاومت در داخل خاک سوریه تصمیمی دقیق و مطالعه شده بوده است و توانسته مجرای بسیاری از برنامه‌های آمریکا و هم‌پیمانانش را در خاورمیانه و به شکل خاص در سوریه تغییر دهد.

هم زمان با دخالت رسمی حزب‌الله در لبنان که با عملیات قصیر آغاز شد، این حزب توانسته است در چند جبهه بر برنامه‌های ضد مقاومت در لبنان و منطقه دست و پنجه نرم کند:

1- حزب‌الله ثابت کرده است که یکی از اهداف اصلی تحولات سوریه تضعیف جبهه مقاومت و راه‌های امدادرسانی آن در سوریه و لبنان بوده است.

2- حزب‌الله موفق شد توطئه‌های جنگ مذهبی شیعه و سنی در لبنان را مهار کند.

3- حزب‌الله به‌رغم دخالت در تحولات سوریه جایگاه سیاسی خویش در نظام و دولت لبنان را تثبیت کرده است.

حزب‌الله لبنان

به لطف توانایی‌های نظامی و عملیاتی حزب‌الله لبنان، امنیت به بخش‌های مهمی از مرزهای شرقی لبنان از قصیر تا رنکووس بازگشته است به گونه‌ای که به قول سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، برخی از نیروهای سیاسی 14 مارس هم پس از گذشت دو سال از تحولات اخیر اذعان دارند که دخالت حزب‌الله در تحولات سوریه درست و محاسبه شده بوده است زیرا در غیر این صورت امنیت داخلی لبنان به شدت آسیب می‌دید و چه بسا به دلیل تردد و رفت و آمد گسترده گروه‌های تروریستی و تکفیری بین لبنان و سوریه، این کشور نیز وارد جنگی سراسری می‌شد.

پس از عملیات اخیر در رنکووس خطوط امدادرسانی مجموعه‌های مسلح مخالف نظام در غوطه شرقی در حومه دمشق نیز قطع شده است و این گمانه‌زنی تقویت شده است که هدف بعدی ارتش سوریه برای ایجاد دیوار امنیتی کامل دمشق، غوطه شرقی باشد.»

انتهای پیام

کد N217185

وبگردی