آفتاب

سازمان سیا در بازجویی‌ها فراتر از حوزه اختیاراتش عمل کرده است

سازمان سیا در بازجویی‌ها فراتر از حوزه اختیاراتش عمل کرده است

گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا که همچنان محرمانه است، مبنای حقوقی اقدامات سازمان سیا در استفاده از روش‌های غرق مصنوعی و سایر روش‌های بازجویی خشونت‌آمیز در خصوص تروریست‌های مظنون را زیر سوال برده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این گزارش آمده است که این آژانس جاسوسی نتوانسته‌ است اطلاعات دقیقی در خصوص شمار افرادی که در اختیار داشته فراهم کند و هم‌چنین ادعاهای اشتباهی در خصوص شمار زندانیانی که قرار بوده است با این روش‌های جنجالی بازجویی شوند، منتشر کرده است.

سیا هم‌چنین گفته است که حدود 30 زندانی با این روش‌های خشونت‌آمیز همراه شکنجه بازجویی شده‌اند. یک مقام پیشین آمریکایی مطلع از نحوه تهیه این گزارش، ادعای سیا را "چرند" خواند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: آن‌ها سعی در به حداقل رساندن خسارت دارند. آن‌ها سعی دارند بگویند این مسئله کاملا هدفمند بوده است، اما اصلا این طور نیست.

این موارد گزارش شده تنها چند مورد از 20 نتیجه اصلی گزارش است. برخی دیگر از نتایج این گزارش که توسط روزنامه مک‌کلاچی به دست آمده عبارت است از اینکه سیا از متدهای بازجویی استفاده کرده است که مورد تائید وزارت دادگستری یا مقرهای این سازمان نبوده است. این آژانس هم‌چنین از کنترل موثر کاخ سفید و تصمیم‌گیری‌ها در خصوص این برنامه ممانعت به عمل آورده است.

سیا هم‌چنین به طور فعالانه از کنترل این برنامه توسط کنگره ممانعت کرده است و نظارت بر این برنامه توسط اداره بازرسی کل خود را منع کرده است. سیا به طور مکرر اطلاعات نادرستی را برای وزارت دادگستری فراهم می‌کرده و از ارائه تحلیل قانونی صحیح از برنامه‌های حبس و بازجویی خود طفره می‌رفته است.

انتهای پیام

کد N217023

وبگردی