آفتاب

لبنان به یک مصوبه اتحادیه عرب اعتراض کرد

لبنان به یک مصوبه اتحادیه عرب اعتراض کرد

بیروت- ایرنا- دولت لبنان به یک مصوبه وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در خصوص وضعیت پناهجویان فلسطینی اعتراض کرد و خواستار اصلاح این مصوبه شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان در نامه ای تاکید کرده است که « لبنان به مصوبه اتحادیه عرب در خصوص حمایت عربی از قضیه فلسطین اعتراض دارد و نسبت به آن اعلام تحفظ می کند زیرا در این مصوبه بر حق بازگشت ملت فلسطین حداقل آنانی که در لبنان اقامت دارند به سرزمین خود اشاره ای نشده است».

باسیل این نامه را خطاب به هیات فلسطینی به ریاست « محمود عباس»، روسای هیات های عربی ، « نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب و همچنین رییس دوره ای اتحادیه عرب نوشته و خواستار درج حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین خود در متن مصوبات دو روز گذشته این اتحادیه و نه فقط مقدمه آن شده است.

وزیر امور خارجه لبنان بر ضرورت تصحیح بیانیه جلسه فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب در خصوص قضیه فلسطین تاکید و خاطرنشان کرده است که لبنان از حق خود در مخالفت با طرح وطن جایگزین برای پناهجویان کوتاه نخواهد آمد.

دفتر اطلاع رسانی وزیر امور خارجه لبنان اعلام کردکه این مصوبه بطور ناقص به حق بازگشت اشاره کرده و تنها در مقدمه آن و نه متن مصوبه درج شده است.

سازمان ملل متحد در سال 1948 با تصویب قطعنامه 194 با 35 رای موافق ، 15 رای مخالف و 8 رای ممتنع بر حق بازگشت پناهجویان فلسطینی در صورت درخواست بازگشت به سرزمینشان موافقت کرده است.

حق بازگشت یک اصل اساسی از قوانین بین المللی است و کسی حق ندارد مانع بازگشت پناهجویان به سرزمین اصلی خود شود و این حق آنان را سلب کند.

در این قانون بر حق بازگشت پناهجویان فلسطینی به سرزمین خود در اولین فرصت و بازگرداندن اموال و املاک و پرداخت غرامت به آنها تاکید شده است.

قطعنامه 194 دارای 15 بند است که مهمترین آنها به شرح زیر است:

بند 7: حمایت از اماکن مقدسه و آزادی ورود شهروندان فلسطینی به آنها

بند 8: خلع سلاح و سیطره سازمان ملل بر شهر قدس

بند 9 : ورود آزادانه به شهر قدس

بند 11: حق بازگشت پناهجویان

براساس این گزارش، اردن ، سوریه ، لبنان و مصر بطور رسمی میزبان پناهجویان فلسطینی هستند و در آنها آژانس امداد و کار سازمان ملل برای پناهجویان فلسطینی ( اونروا) فعالیت می کند.

خاورم ** 1324
کد N216986

وبگردی