آفتاب

تشنج در مجلس ترکیه در پی سخنان معاون اردوغان

تشنج در مجلس ترکیه در پی سخنان معاون اردوغان

آنکارا- ایرنا - مجلس ملی ترکیه در پی سخنان ˈبشیر آتالایˈ معاون نخست وزیر این کشور در حمایت از مذاکرات مقامات سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه با رهبران ˈپ.ک.کˈ متشنج شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، معاون نخست وزیر ترکیه در راستای حمایت از لایحه دولت آنکارا مبنی بر افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت این کشور گفت: سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه ˈمیتˈ در روند صلح در ترکیه با رهبران حزب کارگران کرد ترکیه موسوم به ˈ پ.ک.کˈ مذاکره می کند.

آتالای با تاکید بر این که دولت آنکارا هیچ مرحله از چگونگی روند صلح با ˈپ.ک.کˈ را مخفی نکرده است، افزود: روند صلح به صورت مشروع و در چارچوب قانون ادامه دارد.

سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در این روند با رهبران ˈپ.ک.کˈ مذاکره می کند و دولت آنکارا نیز در راستای بعد سیاسی این مساله گام بر می دارد و در صورتی که نیاز باشد، مقامات این سازمان با رهبران سازمان های دیگر نیز در این زمینه مذاکره خواهد کرد.

پس از سخنان آتالای، ˈاوزون ایرماک ˈ نماینده حزب مخالف ˈحرکت ملیˈ با یادآوری سخنان ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه مبنی بر اینکه ˈهر کس با پ.ک.ک مذاکره کند، شرف نداردˈ گفت: اردوغان مقامات سازمان اطلاعات و امنیتی ترکیه و افرادی که تحت امر وی فعالیت می کنند را ˈبی شرف ˈ خوانده است.

در پی این سخنان تشنج و درگیری در مجلس ترکیه بالا گرفت و معاون نخست وزیر ترکیه، ایرماک را به آن صفت خطاب کرد و بعد از این سخنان نیز ایرماک گفت: آنانی که مذاکره می کنند آن صفت را ندارند بلکه آنانی که دستور مذاکره می دهند این گونه می باشند.

حزب حاکم ˈ عدالت و توسعه ˈ ترکیه به رغم مخالفت های داخلی و خارجی ،پیش نویس لایحه جنجالی افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت(میت) این کشور را به مجلس ارائه کرد.

رسیدگی به لایحه یادشده پیش از این و در پی مخالفت احزاب مخالف دولت در مجلس مسکوت مانده بود اما حالا حزب حاکم تصمیم گرفته است با آغاز به کار مجدد مجلس و پیروزی در انتخابات، بار دیگر آن را مطرح کند.

تصمیم دولت برای تدوین لایحه افزایش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در پی مطرح شدن ادعاهایی مبنی بر تلاش برخی محافل برای تضعیف این سازمان با هدف ضربه زدن به فرایند گفت وگوهای دولت آنکارا با ˈپ.ک.کˈ برای حل مساله کردها و افشای اعزام تریلرهای حاوی سلاح و مهمات از سوی سازمان اطلاعات ترکیه برای معارضان و تروریست های سوری صورت گرفت.

خاورم ** 2012 **230**1144
کد N216908

وبگردی