آفتاب

تحلیل پزشکیان از سئوال درباره دیدار نوروزی علی جنتی با خاتمی: باور عده ای دمیدن به آتش اختلافات است

تحلیل پزشکیان از سئوال درباره دیدار نوروزی علی جنتی با خاتمی: باور عده ای دمیدن به آتش اختلافات است

خانه ملت نوشت:

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذر شهر در مجلس گفت: سوال از وزرا از نگاه قانون و آیین نامه می تواند در خصوص هر موضوعی باشد و اتفاقا این مسئله از جهاتی مثبت و سازنده است چرا که طرح برخی از سوالات برای جامعه حاوی پیام هایی بر این مبانی است که هر نماینده چه سوالاتی را مطرح و چه دغدغه هایی رادارند مانند سوالی که می خواهند از علی جنتی در مورد دیدار نوروزی وی با سید محمد خاتمی بپرسند .
شاید علی جنتی نخستین وزیری باشد که برای یک دیدار نوروزی مورد سوال قرار می گیرد. در روزهای اخیر منتقدان دیدار وزیر ارشاد با خاتمی را محکوم کردند و موافقان دولت نیز در مقابل حریم شخصی را یادآور شدند.برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی دلیل طرح این سوال را انتظاراتی که از یک مقام مسئول دارند مطرح و تاکید کردند که یک مقام مسئول نباید با یکی از فعالان فتنه دیدار کند . به دنبال این موضوع معاون پارلمانی وزیر ارشاد تاکید داشت که این جلسه شخصی بوده اما نمایندگان سوال کننده نیز در مقابل مطرح کردند که جلسه شخصی نباید رسانه ای میشده است. در مقام مسعود پزشکیان اما تاکید دارد تا این دست از سوالات طرح شود چرا که وزیر بهداشت دولت اصلاحات معتقد است با وجود این که این دست از سوالات وقت مجلس را می گیرد اما فرصت مناسبی برای آگاهی اذهان و افکار عمومی جامعه از دغدغه های برخی جریان های سیاسی در مجلس در شرایط فعلی جامعه است.

مسعود پزشکیان نماینده مجلس و وزیر بهداشت اسبق، سوال از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص علت دیدار نوروزی با سید محمد خاتمی ، رییس دولت اصلاحات گفت: قانون حیطه خاصی در مورد سوال از وزرا مشخص نکرده است اما طبیعی است که نمایندگان مجلس طبق قانون و عرف نمی‌توانند وزرا را به خاطر اعمال‌شان در زندگی خصوصی مورد سوال یا استیضاح قرار دهند.

نماینده مردم تبریز ، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب گفت: علاوه بر این دیدار نوروزی وزیر ارشاد با رئیس‌جمهور اسبق ایران جرم یا عملی خلاف قانون نیست و اگر آقایان معتقدند که خاتمی مجرم است پس ایشان را محاکمه کنند اما نمی توان بدون هیچ محاکمه کسی را تا این اندازه در معرض اتهام و تهمت قرار داد.

پزشکیان گفت: علت دیدار البته مشخص است دید و بازدید دوستانه بوده اما از نگاه من از جهانی طرح این سوال مفید است و برخلاف عده ای که این دست از سوالات را بی فایده می دانند من معتقدم فوایدی نیز در این طرح سوالات وجود دارد.

او ادامه داد: طرح این سوالات به خوبی نشان می دهد که برخی از نمایندگان از ابزارهای قانونی که در اختیار دارند و باید برای بهبود کارکرد اجرایی کشور از آن استفاده کنند در جهت چه رفتارهایی استفاده می کنند و این برای شناخت و نگاه جامعه مفید است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: به نظر می رسد عده ای با این بارو زندگی می کنند که باید بر آتش اختلافات دمید بنابراین از ابزارهای قانونی که در اختیار دارند استفاده نادرست می کنند اما باید بدانند که ملت از این دست از رفتارها راضی نیستند.

او گفت: چرا که طرح برخی از سوالات برای جامعه حاوی پیام هایی بر این مبانی است که هر نماینده چه سوالاتی را مطرح و چه دغدغه هایی رادارند مانند سوالی که می خواهند از علی جنتی در مورد دیدار نوروزی وی با سید محمد خاتمی بپرسند .

پزشکیان با بیان این که نمایندگان در سوال از وزرا آزاد هستند گفت: از جنتی سوال بپرسند که چرا با خاتمی عید دیدنی داشتی و اجازه دهند مردم در افکار و اذهان خود اهمیت و اولویت این مسائل ارزیابی کنند.

وزیر دولت اصلاحات گفت: اجازه بدهید از علی جنتی در مورد دیدار وی با سید محمد خاتمی سوال پرسیده شود تا به روشنی مردم ببینند که دغدغه های برخی جریان های سیاسی و نمایندگان در این اوضاع جامعه چیست چرا که مردم حق دارند نیات جریانات سیاسی را بدانند و بشناسند و در مورد آن قضاوت کنند.

در روز آغازین بعد از اتمام تعطیلات نوروزی سال 93 نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به جمع آوری امضا برای طرح سوال از وزیر ارشاد و انتقاد اعضای کمیسیون فرهنگی به این دیدار گفته است که علی جنتی مقام رسمی کشور هستند و حق ندارند با عوامل فتنه جلسه داشته باشند.

پژمان فر هم چنین با اشاره به اظهارات معاون پارلمانی وزیر ارشاد مبنی بر این که این جلسه شخصی بوده است،گفت که شخصی و خصوصی نباید رسانه ای می شد. بنابراین باید آقای جنتی در رسانه ها در خصوص این جلسه توضیح داده و عذرخواهی کند.

هم چنین سیدعلی طاهری، نماینده مردم گرگان و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال جمع آوری امضا برای سوال از وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس است.

او در این خصوص گفت: وزیر ارشاد دیداری با آقای خاتمی داشته که باید برای توضیح این دیدار به کمیسیون بیاید.

سید مرتضی حسینی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی نیز با انتقاد از این دیدار گفته است که مگر جنتی به عنوان وزیر ارشاد شخصیتی حقیقی دارد که دیدارش با آقای خاتمی را یکی دیدار شخصی مطرح می‌کند؟ لازم است وزیر ارشاد در رفتارش تجدیدنظر کرده و سخنانی را نیز بر زبان نیاورد که به جایگاه این وزارتخانه لطمه وارد کند، البته او در این مدت عملکرد مطلوبی در حوزه فرهنگی کشور نداشته است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر ارشاد در ماه‌های اخیر، از جمله اهانت روزنامه‌ها و نشریات به مقدسات دینی مسلمانان، گفت: ممکن است این موضوع در نهایت به استیضاح وی در مجلس منجر شود. می‌توان گفت که قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود.


45231

 

کد N216675

وبگردی