آفتاب

حسینی بوشهری: هدف از تشکیل شوراها، نهادینه کردن مردم‌سالاری دینی در جامعه است

حسینی بوشهری: هدف از تشکیل شوراها، نهادینه کردن مردم‌سالاری دینی در جامعه است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: با توجه به جایگاه شوراها در حل مشکلات، هدف از تشکیل شورا نهادینه کردن مردم‌سالاری دینی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در جمع اعضای شورای عالی حوزه به تحولات گسترده ایران پس از انقلاب اسلامی گفت: ایران پس از انقلاب اسلامی تحولات شگرفی را در منطقه و در سطح جهان پشت سر گذاشته و شیفتگان انقلاب علاقه خاصی برای دیدن اعتلا و پیشرفت جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف داشتند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: قرآن کریم و دین اسلام توجهی خاصی به مساله معنوی و مادی در کنار یکدیگر دارد از این رسالت حقیقی حکومت دینی پرداختن به ابعاد مادی و معنوی است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از غدیر و عاشورا نشات گرفته است، افزود: انقلاب پیام‌های ارزشمندی برای جهان دارد و به عنوان الگوئی بزرگ در جهان شناخته می شود به ویژه اینکه مردم ایران پس از انقلاب گرایش خاصی به دین و معنویت پیدا کردند.

حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی نعمتی بزرگ است که مسئولیتی سنگین در برابر آن بر دوش ما نهاده شده است و باید گام های مهمی در جهت عمران و آبادانی کشور برداریم و از نعمت فکر و اندیشه در جهت توسعه تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بهره‌گیری از ظرفیت های شورا در توسعه کشور عنوان کرد: فرصت‌های مهمی در عرصه‌های گوناگون در اختیار شورا قرار دارد که به بهترین نحو می‌توان در رفع مشکلات و در جهت سازندگی کشور از آن بهره گرفت.

عضو خبرگان رهبری در تشریح فعالیت شوراها در دوره‌های مختلف اظهار داشت: در دهه 30 نخستین شورا در ایران در راستای کشاورزی تشکیل شد و در سال 55 نیز مباحث دهبانی به تصویب رسید و پس از تحقق انقلاب اسلامی در سال 58 نخستین دوره انتخابات به صورت فراگیر برگزار شد که در این عرصه کاهش تصدی گری دولت از علل تشکیل شوراها است.

وی تصریح کرد: همچنین یکی از فلسفه های تشکیل شوراها، نهادینه کردن مردم سالاری دینی در جامعه است به همین دلیل باید در جامعه فرهنگ شورا و مشورت ترویج و تبیین شود.

حسینی بوشهری یکی از دغدغه‌های موجود را عدم ضمانت اجرایی مصوبات شوراها دانست و گفت: فقدان همکاری برخی از مسئولان با شوراها نقش مهمی در عدم ضمانت اجرایی این مصوبات دارد که در این زمینه باید فرهنگ سازی لازم در راستای معرفی جایگاه شوراها صورت پذیرد.

وی عنوان کرد: در مدیریت شهری و روستایی نباید اختلاف و تنش وجود داشته باشد بلکه با بالابردن آستانه تحمل و صبر باید به حل مشکلات مردم پرداخته شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور احیای هویت معماری اسلامی توسط شوراها را مورد تاکید قرار داد و افزود: شوراها باید هویت فراموش شده در معماری اسلامی را احیا کنند و به هویت ملی و اسلامی در شهرسازی توجه نمایند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین شوراها وظیفه دارند در عرصه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برنامه ریزی کنند تا با بهره گیری از طرح های مختلف بتوانیم عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.

انتهای پیام

کد N216564

وبگردی