آفتاب

نتایج یک پژوهش سازمان ملل؛ آمار قتل در قاره آمریکا نگران کننده است

نتایج یک پژوهش سازمان ملل؛ آمار قتل در قاره آمریکا نگران کننده است

تهران – ایرنا – یک مطالعه جهانی توسط سازمان ملل متحد نشان داد که آمار قتل در قاره آمریکا و بخشی از قاره آفریقا نسبت به سایر نقاط جهان ˈبسیار بالاˈ و نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس تازه ترین آمار دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر ملل متحد، آمار همنوع کشی در آمریکای مرکزی و جنوب آفریقا، از میانگین جهانی 6.2 قربانی در هر یکصد هزار نفر بسیار بیشتر است.

پژوهش جدید، آمار کشورهای جهان در سال 2012 را گردآوری و تجزیه و تحلیل کرده است.

میانگین قتل در پژوهش قبلی همین دفتر که به سال 2010 مربوط می شود، 6.9 نفر در هر یکصد هزار نفر بود.

بر اساس همین گزارش، هندوراس خطرناکترین کشور جهان از نظر نرخ بالای قتل است. شهروندان هندوراسی 15 برابر میانگین جهانی، احتمال کشته شدن دارند. میانگین همنوع کشی در این کشور، 90.4 نفر به ازای هر یکصد هزار نفر است. حتی کشور ناامنی مانند ونزوئلا، با میانگین 53.7 قتل به ازای هر یکصد هزار نفر، با فاصله زیادی، پشت سر هندوراس قرار می گیرد.

همچنین شهر ˈسان پدرو سولاˈ در هندوراس از این نظر بسیار خطرناک است که معمولا قتل ها آنچنان به سرعت رخ می دهند که قربانیان متوجه حمله های خواسته یا ناخواسته به خود نمی شوند! از جمله، افرادی که ناخواسته از محل درگیری گروه های تبهکار گذر می کنند، ممکن است قربانی شلیک های بی هدف به سوی خود شوند.

ژان لوک لمایو، تحلیلگر سازمان ملل متحد، درباره این پژوهش به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: میانگین قتل در ایالات متحده آمریکا 4.7 نفر در هر یکصد هزار نفر است و اگرچه میانگین همنوع کشی در کانادا و ایالات متحده از میانگین جهانی اش پایین تر است، اما قاره آمریکا به طور کلی، منطقه ای خطرناک شمرده می شود.

وی از هندوراس، بلیز، ال سالوادور، کلمبیا، ونزوئلا و مکزیک به عنوان کشورهایی خطرناک نام برد.

این تحلیلگر سازمان ملل متحد، وجود گروه های تبهکار (گانگستری) را یکی از مهمترین دلایل ناامنی قاره آمریکا و به ویژه آمریکای مرکزی دانست و گفت: گروه های تبهکار معمولا در میان بخش های به حاشیه رانده شده از جامعه تشکیل می شود. این افراد به دنبال هویت هستند و معمولا باید با گروه های تبهکار دیگر و نیز با جامعه رقابت کنند. این گروه ها می خواهند دیده شوند، خشن باشند و قلمروهایی برای خود تشکیل دهند.

از سوی دیگر، کشور آفریقای جنوبی اگرچه همچنان آمار 31 قتل به ازای هر یکصد هزار نفر را دارد، اما این آمار در پنج سال گذشته، به طور پیوسته کاهش نشان داده است.

آرابسکا سانچز، پژوهشگر موسسه دانشگاهی دموکراسی، صلح و امنیت در هندوراس با اشاره به آمارهای منتشرشده می گوید: خشونت در آفریقای جنوبی، هنوز نسبت به میانگین جهانی، بسیار بالاست، اما روند موجود در این کشور مثبت بوده است.

گزارش سازمان ملل متحد، نشان می دهد میانگین نرخ همنوع کشی در اروپا، آسیا و اقیانوسیه، پایین تر از سایر نقاط جهان است. همین گزارش، حاکی است که تنها 43 درصد از قتل ها به محکومیت عاملان قتل منجر می شود.

مترجمام**9163**1144
کد N216521

وبگردی