آفتاب

تیم دانشجویی کمیکار ایران در مسابقات جهانی 2014 اول شد

تیم دانشجویی کمیکار ایران در مسابقات جهانی 2014 اول شد

کوالالامپور- ایرنا – تیم دانشجویی کمیکار (Chem-E-Car) دانشگاه مازندران در نهمین دوره مسابقات جهانی 2014 مالزی رتبه نخست طراحی خودرو را از آن خود کرد.

به گزارش ایرنا، سعید سالخورده پنبه چوله، سیدمحمد میرسلمانی عزیزی، عبدالکریم شریفی، میلاد گیلانی لاریمی، امیر حسین تقی پور و رشید بهاروند مرغا اعضای تیم دانشگاه مازندران بودند.

سیدحسن طالبی و رضا آقاپور سرپرستی این تیم را بر عهده داشتند.

کمیکار یک مسابقه دانشجویی بین المللی است که به صورت سالانه برای دانشجویان رشته مهندسی شیمی در دو بخش طراحی و پژوهشی در مالزی برگزار می شود.

شرکت کنندگان بخش طراحی این مسابقات باید خودروهایی بسازند که از یک اندازه بزرگ تر نبوده و بتواند مسیر خاصی را با حمل آب طی کند.

نیروی محرک این خودروها باید یک ماده شیمیایی باشد که محیط زیست را آلوده نکرده و هیچ گاز یا ماده قابل مشاهده ای نیز به وجود نیاورد و باتری تجاری در ساخت آنها به کار نرفته باشد.

تیم دانشگاه مازندان در این دوره از مسابقات توانست از بین 50 تیم در بخش عملکرد نیز رتبه پنجم را از آن خود کند.

در این دوره از مسابقات علاوه بر تیم های داخلی مالزی، تیم هایی نیز از کشورهای اندونزی، تایلند، ژاپن و سایر کشورها حضور داشتند.

دانشجویان ایرانی به رغم اینکه مورد استقبال مقامات دانشگاهی مالزی قرار گرفتند و این مقامات از حضور آنها در این مسابقات ابراز خرسندی کردند، مشکلات خاصی را از ابتدای فرایند ثبت نام تا پایان مسابقات تجربه کردند.

یکی از اعضای تیم دانشجویان ایران به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجایی که تیم ما رابطی در مالزی نداشت در فرایند ثبت نام با مشکلات زیادی روبرو شدیم.

وی افزود: ارسال مواد آزمایشی نیز از دیگر چالش هایی بود که اگر مساعدت یکی از دانشجویان ایرانی دانشگاه پوترا مالزی نبود، قادر به شرکت در مسابقات نبودیم.

این دانشجوی ایرانی گفت: تیم ایران برای انجام آزمایش خود به مقداری مواد شیمیایی نیاز داشت که با رایزنی علمی ایران در مالزی از طریق ایمیل ارتباط برقرار شد که در پاسخ گفته شد خرید این مواد نیازمند نامه نگاری است و روند طولانی می طلبد.

رایزنی علمی ایران در مالزی در پاسخ به تماس خبرنگار ایرنا از حضور این تیم در مالزی اظهار بی اطلاعی کرد.

دانشجوی ایرانی شرکت کننده در این رقابت ها تصریح کرد: تیم ایران پس از این مشکل اقدام به خرید مواد مورد نیاز در داخل کشور کرد و از طریق پست با هزینه حدود 25 میلیون ریال به مالزی ارسال کرد.

عضو تیم دانشگاه مازندران گفت: از آنجایی که این مواد یک روز پس از مسابقات به دست ما می رسید مجبور به خرید مجدد آن در مالزی شدیم و نکته جالب اینکه ما این مواد را در مالزی با حدود 500 هزار ریال خریداری کردیم.

وی شرکت تیم دانشجویی کمیکار دانشگاه مازندران را در این رقابت های جهانی تجربه ای ارزشمند دانست و از حمایت دانشجویان ایرانی در مالزی از این تیم قدردانی کرد.

براساس آخرین آمار حدود 10 تا 15 هزار دانشجوی ایرانی در مالزی مشغول به تحصیل هستند و رایزنی عملی جمهوری اسلامی ایران در جنوب شرق آسیا نیز در کوالالامپور پایتخت مالزی واقع شده است.

تیم کمیکار دانشگاه مازندران از آنجایی که به دلیل پر بودن پروازها قادر به خرید بلیت نبوده است با تور گردشگری وارد این کشور شد.

این تیم در مسابقات کشوری در دانشگاه علم و صنعت نیز رتبه دوم را از آن خود کرده بود.

آساق**د.م**1611
کد N216485

وبگردی