آفتاب

ام.اچ 370: پروازی که مالزی را پایین آورد

ام.اچ 370: پروازی که مالزی را پایین آورد

کوالالامپور – ایرنا - ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی در مسیر کوالالامپور به پکن که بیش از یک ماه از سرنوشت نامعلوم آن می گذرد تبعات منفی زیادی برای مالزی به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، مالزی که پیش از این از طرف برخی رهبران کشورها به عنوان یک اقتصاد پویا و یک کشور موفق چند فرهنگی شناخته می شد پس از ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 این قبیل ستایش ها را تجربه نکرد.

مدیریت ناموفق دولت مالزی و نجیب تون رزاق نخست وزیر این کشور که حالا دیگر تنها دست به دعا شده تا خبری از بویینگ مسافربری خطوط هوایی مالزی کسب کند در عرصه منطقه ای و بین المللی، مالزی را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

مدیریت این بحران از مالزی به استرالیا منتقل شد و نجیب تون رزاق با سفر به شهر پرت قبول کرد که نمایندگی مدیریت بر بحران این پرواز را به استرالیا واگذار کند.

تنش های داخلی مالزی با ائتلاف مخالفان این کشور، پنجه در پنجه شدن با انور ابراهیم رییس مخالفان دولت مالزی و جدال با اقوام و تفکرات مختلف تصویر نامناسبی از دولت این کشور به وجود آورده است که نیازمند روابط عمومی بسیار قدرتمند است تا این وجهه را ترمیم کند.

مدیریت دولت مالزی در بحران پرواز ام.اچ 370 و نوع انتشار اخبار مربوط به این پرواز نیز تنها نتیجه ای که تاکنون دربرداشته نشان دادن ناکارآمدی دولت این کشور در مدیریت یک بحران است.

تلاش ناموفق برای پیداکردن این پرواز که بیش از یک ماه از آن می گذرد نه تنها هزینه مالی زیادی برای این کشور ایجاد کرده است بلکه تبعات سیاسی فراوانی را نیز برای ائتلاف حاکم بر این کشور درپی خواهد داشت که کاهش محبوبیت نخست وزیر پیش درآمد این تبعات است.

نظرسنجی که آذرماه سال گذشته برگزار شده بود نشان می داد تلاش های دولت مالزی در جهت ایجاد ثبات مالی برای کاهش سطح بدهی های عمومی و کاهش یارانه ها میزان محبوبیت نخست وزیر این کشور را کاهش داده است.

براساس نظرسنجی مرکز مستقل مرداکا محبوبیت نجیب تون رزاق از 62 درصد در ماه اوت سال گذشته میلادی به 52 درصد در ماه دسامبر رسیده بود.

تازه ترین نظرسنجی این مرکز نیز نشان می دهد نارضایتی مردم این کشور از نجیب درماه مارس سال جاری میلادی به 44 درصد رسیده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند پیامدهای پرواز ام.اچ 370 که اکنون صنعت گردشگری این کشور را تحت تاثیر قرار داده و گردشگران چینی دیگر رغبت کمتری برای سفر به مالزی دارند احتمال دارد روابط اقتصادی با پکن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

و در آخر، ناپدیدشدن یک پرواز، یک دولت را در جنوب شرق آسیا با بحران مواجه کرد، دست برخی کشور مانند چین و هند را پس از عدم قبول دهلی نو برای ورود کشتی های چینی به حریم دریایی هند به بهانه جستجوی هواپیما در روابط رو کرد، اختلافات منطقه ای را نشان داد، ضعف های بسیاری از کشورها را بر ملا کرد و فشارهای داخلی و بین المللی را بر مالزی افزود و ام.اچ 370 پروازی شد که امکان دارد مالزی را در بخش های مختلف نیز پایین آورد.

آساق**د.م**1611
کد N216298

وبگردی