آفتاب

روسیه به صورت مشروط در مذاکرات چهارجانبه مربوط به اوکراین شرکت می کند

روسیه به صورت مشروط در مذاکرات چهارجانبه مربوط به اوکراین شرکت می کند

مسکو- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو فقط در صورتی در مذاکرات چهارجانبه با آمریکا و اتحادیه اروپا درباره اوکراین شرکت می کند که این گفت وگوها به بحث در مورد برقراری تماس های مستقیم میان مقامات حکومت اوکراین و نمایندگان تمام مناطق این کشور اختصاص بیابد.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، لاوروف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: برگزاری دیدار چهارجانبه با شرکت روسیه، اتحادیه اروپا، آمریکا و اوکراین برای بحث در باره بحران این کشور، ابتکاری بود که از طرف غرب مطرح شد.

وی افزود: تاریخ برگزاری این نشست چهارجانبه در ماه آوریل تعیین شده است اما از طرف های غربی انتظار توضیح در مورد دستور کار این مذاکرات را داریم.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه موضع روسیه شفاف و صریح است، اظهار داشت: معتقدیم که بحران اوکراین بحرانی داخلی است و افرادی که در کی یف در رأس قدرت قرار دارند باید از نمایندگان تمام مناطق اوکراین و همه نیروهای سیاسی دعوت کرده و در مورد موضوعاتی همچون قانون اساسی و زبان و دیگر موضوعات مهم با آنها گفت وگو کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روسیه تاکنون در باره سؤالات خود در مورد اوکراین از جمله شایعات مربوط به قصد سران این کشور برای فروش فناوری های موشک های بالستیکی پاسخی دریافت نکرده است.

وی افزود: از آمریکا در باره موضع آن کشور در باره این مسأله (فروش فناوری های موشکی اوکراین) سؤال کردیم که هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

لاوروف گفت: آمریکا در مورد حضور مأموران یک شرکت خصوصی امنیتی این کشور در منطقه دونتسک اوکراین هم پاسخ قانع کننده ای نداده است.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد امکان مشارکت روسیه در مذاکرات چهارجانبه اوکراین اظهار داشت: اگر این نشست به درخواست از مقامات اوکراینی برای اقدام فوری در حل عادلانه مسایل مناطق جنوب و شرق این کشور اختصاص بیابد در آن شرکت خواهیم کرد.

لاوروف با انتقاد از رویکرد مقامات حکومت اوکراین در مورد مناطق روس نشین این کشور اظهار داشت: مقامات اوکراینی از روز 22 ماه فوریه گذشته که زمام امور را به دست گرفته اند حتی یک بار به مناطق جنوب و شرق این کشور سفر نکرده اند.

وی افزود: مقامات اوکراینی ادعا می کنند که حزب مناطق و کمونیست در ˈراداˈ نماینده مناطق جنوب و شرق این کشور است و این کفایت می کند؛ اما بسیاری در مناطق جنوب و شرق این کشور معتقدند که هیچکس نماینده آنها در مجلس رادا نیست.

اروپام/2242**518**1504
کد N216035

وبگردی