آفتاب
موج جدید مهاجرت های غیر قانونی به ایتالیا؛

هر ساعت 90 مهاجرغیرقانونی وارد ایتالیا می شوند

هر ساعت 90 مهاجرغیرقانونی وارد ایتالیا می شوند

رم - ایرنا - وزارت کشور ایتالیا با بصدا درآوردن زنگ خطر موج جدید مهاجرت های غیر قانونی از شمال آفریقا اعلام کرد که هر ساعت 90 مهاجر وارد این کشور می شود.

به گزارش ایرنا از وزارت کشور ایتالیا، در 100 روز نخست سال 2013 میلادی، یک هزار و 500 مهاجر وارد ایتالیا شدند و تا پایان سال گذشته شمار آنها به 43 هزار نفر رسید درحالیکه در صد روز نخست سال جاری 15 هزار نفر وارد شدند و پیش بینی می شود که تا پایان سال به نیم میلیون نفر برسند.

موج توقف ناپذیر مهاجرت های غیرقانونی به ایتالیا، از شمال آفریقا همچنان ادامه دارد و با بهبود شرایط جوی شدت گرفته است. هزاران مرد، زن، کودک و سالمند آفریقایی به امید زندگی بهتر و با وجود خطرات فراوان از راه دریا راهی ایتالیا می شوند تا به شمال اروپا مهاجرت کنند.

این درحالی که صدها هزار نفر نیز در سواحل شمال آفریقا آماده مهاجرت بوده و در انتظار قایق سرنوشت به سوی سفری پرمخاطره که به ایتالیا هستند.

ورود مهاجران غیر قانونی از یک سو و نبود امکانات و بودجه کافی از سوی دیگر باعث مشکلات فراوانی در مدیریت این پدیده برای نهادهای محلی در ایتالیا شده است .

ˈفلیپو بوبیکوˈ معاون وزیر کشور گفت: امیدواریم بتوانیم به سرعت بودجه کافی برای مقابله با این پدیده را پیدا کنیم . ما نیاز به 140 میلیون بور برای نیاز فعلی داریم.

این در حالی است که در لیبی اوضاع کاملا خارج از کنترل گزارش شده است و حجم قاچاق انسان به سوی بنادر ایتالیا بستگی به تعداد قایق و شناورهایی دارد که اغلب فرسوده هستند.

هیچ تشکیلات انتظامی و نیروی پلیس در لیبی نیست که با این پدیده مقابله کند و گفته می شود که تا 600 هزار مهاجر در سواحل این کشور در انتظار سفر به ایتالیا هستند که باعث نگرانی مسوولان ایتالیایی شده است.

گفتنی است که 90 درصد از این نوع مهاجرت ها جهت درخواست پناهندگی است و بنابر این ایتالیا نمی تواند مانند گذشته پس از شناسایی اقدام به اخراج آنها کند.

بسیاری از مهاجران در سفر خود به ایتالیا و اروپا در دریا سرگردان شده و پس از روزها و هفته ها، گرسنگی و تشنگی جان خود را نیز از دست می دهند.

وزارت کشور ایتالیا این شرایط را غیر قابل کنترل دانسته و حتی تشکیلات نیروی دریایی ایتالیا برای نجات مهاجران نیز باعث تقویت مدار قاچاق انسان شده چرا که شایع شده است که نظامیان ایتالیایی در دریا پس از شناسایی و ردیابی قایق های مهاجران، آنها را به سواحل ایتالیا همراهی می کنند.

جالب اینکه حتی هزینه این نوع مهاجرت ها کاهش یافته و امروز با 300 دلار می توان یک بلیط رفت برای جنوب ایتالیا خرید در حالی که قبلا بلیط این سفر پرمخاطره تا 1500 دلار هزینه داشت.

ایتالیا با اختصاص یک و نیم میلیون یورو در ماه و بکارگیری پهپاد، بالگرد با تجهیزات دیده بانی ماورای بنفش، هواپیمای ˈپی 180ˈ با تکنولوژی دید شبانه و پنج کشتی نظامی با تجهیزات امدادی و بیمارستانی و مجهز به فضایی بزرگ برای بستری احتمالی مهاجران و حمل شناورهای امدادرسانی سعی بر مقابله با این پدیده در دریای مدیترانه دارد.

اروپام ** 2171** 1552
کد N216029

وبگردی