آفتاب

واکنش‌ نسبت به جاسوسی‌ آمریکا از نهادهای حقوق بشری

واکنش‌ نسبت به جاسوسی‌ آمریکا از نهادهای حقوق بشری

در پی اظهارات جدید یک افشاگر آمریکایی در مقابل شورای اروپا مبنی بر جاسوسی‌های آمریکا و انگلیس از سازمان‌های حقوق بشری، دیده‌بان حقوق بشر این اقدامات را نمونه‌ای از رفتاری دانست که آمریکا همواره آن را در جهان محکوم کرده است.

در پی اظهارات جدید یک افشاگر آمریکایی در مقابل شورای اروپا مبنی بر جاسوسی‌های آمریکا و انگلیس از سازمان‌های حقوق بشری، دیده‌بان حقوق بشر این اقدامات را نمونه‌ای از رفتاری دانست که آمریکا همواره آن را در جهان محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در اظهاراتش در یک کنفرانس ویدئویی در شورای اروپا تایید کرد که آمریکا و انگلیس در برنامه‌های جاسوسی‌شان سازمان‌های حقوق بشری و کارکنان آنها را نیز هدف قرار داده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل ابراز نگرانی کرد که با توجه به اظهارات جدید اسنودن، کارکنان این سازمان نیز هدف جاسوسی‌های آمریکا و انگلیس بوده‌اند.

اسنودن که هم‌اکنون در مسکو در تبعید بسر می‌برد در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا و انگلیس سازمان‌های حقوق بشری را نیز هدف جاسوسی‌هایشان قرار داده‌اند؟‌ گفت: بدون شک بله. آژانس امنیت ملی آمریکا در واقع به طور ویژه ارتباطات رهبران و کارکنان سازمان‌های حقوق بشری و مدنی را زیر نظر قرار داده است.

مایکل بوچنک سرپرست بخش سیاست و حقوق بین‌الملل در این سازمان، گفت: این اتهامات اگر به اثبات برسند تاییدکننده ترس همیشگی ما هستند که آژانس‌های اطلاعاتی همانند آژانس امنیت ملی آمریکا و آژانس‌های اطلاعاتی در انگلیس سازمان‌های حقوقی را هدف برنامه‌های گسترده جاسوسی‌شان قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: این مساله تاییدکننده این حقیقت است که ارتباطات ما علیرغم محرمانه بودنشان زیر نظر بوده‌اند. در اختیار قرار دادن این اطلاعات به دیگر دولت‌ها می‌تواند مدافعان حقوق بشر را در سراسر دنیا به خطر بیندازد. زمانی که این نگرانی‌ها در دیوان عالی آمریکا مورد بحث قرار گرفت تنها به عنوان فرضیه تلقی شد، اما افشاگری‌های جدید اسنودن نشان می‌دهد که این نگرانی‌ها حدس و گمان نیستند و احتمالاتی واقعی‌اند.

سرپرست بخش سیاست و حقوق بین‌الملل در ادامه یادآور شد: اکنون ما نیازمند تعطیلی کامل و فوری این برنامه‌های جاسوسی و تضمین این مساله هستیم که چنین نظارت‌های غیرضروری در آینده تکرار نخواهد شد.

علاوه بر این دیده‌بان حقوق بشر نیز اظهارات جدید اسنودن را نمونه‌ای از رفتاری دانست که دولت آمریکا همواره در سراسر دنیا محکوم کرده است.

دینا پوکمپنر مشاور عمومی در این سازمان اظهار کرد: اگر گفته‌های اسنودن در مورد آژانس امنیت ملی آمریکا صحیح باشد بسیار ظالمانه بوده و نشان می‌دهد که آمریکا به آژانس‌های اطلاعاتی اجازه می‌دهد دست به چنین اقدامات غیرقانونی بزنند.

وی همچنین تاکید کرد که چنین حقایقی بار دیگر نشان می‌دهد که آمریکا باید سیستم برنامه‌های نظارتی غیرقانونی خود را مورد بازبینی قرار دهد.

دیده‌بان حقوق بشر در پایان اعلام کرد: حمایت از مدافعان حقوق بشر باید یکی از اولویت‌های وزارت امور خارجه آمریکا باشد چون چنین اقداماتی می‌تواند آزادی بیان و تجمعات را به خطر بیندازند.

انتهای پیام

کد N215295

وبگردی