آفتاب

سایه مساله کشمیر بر انتخابات هند - رای گیری به دهلی نو رسید

سایه مساله کشمیر بر انتخابات هند - رای گیری به دهلی نو رسید

دهلی نو- ایرنا - همزمان با شروع مرحله سوم انتخابات مجلس عوام هند در روز پنجشنبه رییس یک سازمان سیاسی میانه رو خواستار فشار مردم بر رهبران سیاسی برای حل دائم مساله کشمیر شده است.

به گزارش ایرنا، مرحله سوم از 9مرحله انتخابات برای تعیین 543 نماینده شانزدهمین دوره مجلس عوام هند(لوک سابا) صبح امروز در دهلی نو، یکی ازمناطق حساس و سرنوشت ساز برای احزاب سیاسی آغاز شد.

مردم در کلان شهر دهلی نو با 18میلیون نفر جمعیت امروز درتعطیل رسمی به سر می برند تا واجدان شرایط رای بتوانند راحت تر درپای صندوق های آرا حاضر شوند.

این در حالیست که جناح میانه رو کنفرانس حریت آمادگی خود را برای همکاری با دولت آتی هند که پس از اعلام نتیجه انتخابات شکل خواهد گرفت برای حل دائم موضوع کشمیر اعلام کرده است.

ˈمیرواعظ عمرفاروقˈ طی نامه سرگشاده ای خطاب به مردم هند گفته که سیاست های نادرست دولت های قبلی، کشمیر را به صورت خطر بزرگی برای برقراری صلح و آرامش در جنوب آسیا در آورده است.

دراین نامه که دربرخی رسانه های هند و همزمان با برگزاری انتخابات سراسری مجلس این کشور منعکس شد، آمده است: نمایندگان شما چه در دولت و چه در خارج از آن می توانند دو روش کاملا متفاوت را در رابطه با موضوع کشمیر اتخاذ کنند.

اول اینکه آنان می توانند یک روش سیاسی و دیپلماتیک جدی جدیدی را برای حل موضوع کشمیر در پیش بگیرند و دوم به سیاست های نادرست گذشته که موضوع را در طول شش دهه اخیر وخیم تر کرده و منطقه را در یک سراشیبی خطرناک قرار داده، ادامه دهند.

نامه جناح میانه روی کنفرانس حریت می افزاید: اکنون سیاست دستگاه رهبری آتی هند در رابطه با کشمیر تا حدود زیادی به اعمال فشار مردم بر روی رهبران سیاسی و انجام اقدامات لازم برای برقراری صلح و آرامش بستگی دارد.

میرواعظ در ادامه این نامه حل موضوع کشمیر را برای هند مفید دانسته و افزود: ادامه بحران همچنان زندگی، حقوق و آرمان های مردم ما را در کشمیر که تنها خواهان یک زندگی آزاد، آرام و احترام آمیز هستند، از بین می برد.

ˈادامه این خصومت غم انگیز همچنین خطر مستقیمی برای منافع و رفاه ملت هند می باشد و به نحوی بر روی همه موضوعات مورد بحث در طول انتخابات جاری هند تاثیر می گذارد.ˈ

این نامه می افزاید: تاخیر در ابداع یک راه حل سیاسی وضعیت را بیش از پیش ناامن و بی ثبات کرده و این خصومت با گذشت زمان فقط خطرناکتر خواهد شد و کشمیر اکنون به صورت یک نقطه اشتعال هسته ای که می تواند میلیون ها نفر را در یک لحظه به کام مرگ بفرستد، در آمده است.

ˈشرکت در یک مسابقه پرهزینه تسلیحات هسته ای و غیرهسته ای با پاکستان و ادامه روش نظامی در کشمیر تنها موجب افزایش این خطرات خواهد بود.ˈ

این رهبر سیاسی و روحانی هند بر ضرورت مشارکت مردم کشمیر در حل موضوع نیز تاکید کرده و گفته است: به نظر ما هر حزبی باید تلاش مجددانه ای را برای حل این مشکل انجام دهد. لازم است که خیلی موانع و مشکلات برای دستیابی به صلح پشت سرگذاشته شوند. علاوه بر این، هرگونه راه حلی باید عادلانه و مطابق خواسته ها و حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر باشد.

جناح میانه رو کنفرانس حریت با اشاره به اینکه در این رابطه خواهان تایید حق قانونی، اخلاقی و تاریخی مردم جامو و کشمیر هست ، تاکید کرد: راه حل باید برای همه طرف های ذیربط یعنی هند، پاکستان و مردم جامو و کشمیر قابل قبول باشد.

دولت هند و احزاب سیاسی این کشور عکس العمل های متفاوتی را از خود به این نامه میرواعظ نشان داده اند.

یک مقام دولت هند امروز گفت: شرایطی که میرواعظ برای تعیین سرنوشت و انجام گفت وگوهای سه جانبه تعیین کرده تازگی ندارد. گفت وگوها می توانند در چارچوب قانونی صورت گیرند. بارها گفته شده که انجام گفتگوهای سه جانبه با پاکستان بر سر این موضوع قابل قبول نیست.

وی افزود: مانموهان سینگ نخست وزیر هند در دیدار از دره کشمیر در ماه ژوئن سال 2010 با جدایی طلبان تماس گرفته و انجام گفت وگوهای جدید را پیشنهاد کرد ولی آنان این روش را رد کردند.

با این حال اکثر احزاب سیاسی هند که سرگرم رقابت برای رسیدن به 543 کرسی مجلس عوام (لوک سابا) هستند از خواسته میرواعظ برای تعقیب یک تلاش جدی جمعی برای حل سیاسی و دیپلماتیک موضوع کشمیر استقبال ولی برخی از آنها تاکید کردند که رهبران جدایی طلب نیز باید بین خود در این خصوص به اتفاق نظر برسند.

ˈام. جی. اکبرˈ سخنگوی حزب بهارتیا جاناتا (بی.جی.پی)، گفت: این حزب به این موضوع با همان جدیت دوره نخست وزیری آتل بیهار واجپایی رسیدگی خواهد کرد.

وی افزود: همانگونه که در اعلامیه انتخاباتی بی.جی.پی آمده حتی در مورد ماده 370 قانون اساسی با همه طرف های ذی نفع به یک روش دمکراتیک تبادل نظر خواهد شد. کشمیر بخش لاینفک هند و نظام دمکراسی این کشور می باشد.

ˈراندیپ سورجه والاˈ سخنگوی حزب حاکم کنگره که برای ماندن در قدرت تلاش می کند،گفت: این حزب همیشه از حل مسالمت آمیز موضوع کشمیر در چارچوب قانون اساسی و بدون ذره ای مصالحه در مورد وحدت ارضی هند حمایت کرده است.

وی افزود: ما آماده ایم که با همه طرف های ذیربط صحبت کنیم.

ˈپراکاش کاراتˈ دبیرکل حزب کمونیست مارکسیست هند (سی.بی.آی-ام) حمایت حزبش را از حل مسالمت آمیز موضوع کشمیر اعلام کرده و گفت که اکنون آغاز این حرکت به عهده دولت جدید می باشد.

شانزدهمین دوره انتخابات مجلس عوام هند از روز دوشنبه این هفته آغاز شده و در 9مرحله تا 22 اردیبهشت ادامه می یابد که در نهایت حزب پیروز مامور تشکیل دولت و تعیین نخست وزیر جدید این کشور خواهد شد.

با تدابیری که کمیسیون انتخابات هند به عنوان مسوول برگزاری این رویداد مهم به عنوان بزرگترین انتخابات جهان برنامه ریزی کرده تاکنون مشکلی امنیتی خاصی در روند آن بروز نکرده است.

فقط در یک مورد دیروز منابع هندی از وقفه در اخذ آرای در یکی از حوزه های انتخاباتی شمال شرق هند در مرحله دوم انتخابات خبر دادند.

انتخابات در ایالت میزورام به علت اعتصاب اتحادیه های دانشجویان و سازمان های غیردولتی محلی به 11 آوریل (فردا) موکول شد.

تعداد واجدان شرایط شرکت دراین انتخابات با افزایش 100 میلیون نفر نسبت به دوره قبل یعنی سال 2009 میلادی به بیش از 814 میلیون نفر رسیده است .

آساق ** 2164 ** 275 **
کد N215276

وبگردی