آفتاب

هیات مذاکره‌کننده ایران با 1+5 وین را به مقصد تهران ترک کرد

هیات مذاکره‌کننده ایران با 1+5 وین را به مقصد تهران ترک کرد

مذاکرات ایران و 1+5 بر سر گام نهایی در حالی پس از سه روز پایان یافت که برخی از اعضای تیم مذاکره کننده برای ادامه بحث‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای توافق ژنو در وین به سر می برند.

به گزارش خبرنگار «انرژی هسته‌ای» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، مذاکرات ایران و 1+5 از روز سه شنبه تا عصر روز چهارشنبه برگزار شد. در این دور از گفت‌وگوها چهار نشست در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 به سرپرستی سید عباس عراقچی و هلگا اشمید برگزار شد.

دو طرف تلاش کردند تا یک بار به طور کلی تمامی موضوعات مورد بحث در چارچوب گام نهایی را مرور کنند، چرا که قرار است از مذاکرات بعدی در اردیبهشت ماه نگارش متن توافق نهایی آغاز شود.

یک مقام آمریکایی بعد از مذاکرات گفت که از روز 23 اردیبهشت ماه مذاکرات بعدی آغاز می شود و آمادگی وجود دارد تا دو هفته بعد از آن مذاکرات را ادامه دهیم.

سیدعباس عراقچی نیز گفت که روز 23 اردیبهشت با شام کاری ظریف و اشتون گفت‌وگوها آغاز می‌شود و تا سه روز بعد می توان به مذاکرات ادامه داد.

بنا بر این گزارش محمد جواد ظریف در پایان سومین دور مذاکرات در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که پس از سه دور مذاکرات درباره گام نهایی می‌توانید بگویید که تا چه اندازه و چه درصدی به درک و تفاهم مشترک رسیده‌اید؟ گفت: من احساسم این است که تا زمانی که شروع به نگارش نکنیم نمی‌توان گفت چند درصد اختلاف نظر وجود دارد. ممکن است دو درصد کل توافق را به هم بزند. من می‌توانم بگویم روی 50 تا 60 درصد تفاهم داریم ولی بقیه آن، موضوعات مهم و متنوعی است. البته چارچوب در برنامه اقدام مشترک کاملا مشخص است و فکر می‌کنم رسیدن به توافق در این چارچوب ممکن است.

ظریف با اشاره به این مطلب که ما توافق کردیم "هیچ چیز مورد توافق نیست تا زمانی که همه چیز توافق شود" ، گفت: به نظر من این یک اصل کلی در همه توافق‌هاست. ممکن است دو درصد، 98 درصد را بر هم زند ولی ما تلاش خواهیم کرد که آن دو درصد را هم تفاهم کنیم.

انتهای پیام

کد N215135

وبگردی