آفتاب

انتشار ویدئویی از محنت خانواده‌ زندانیان گوانتانامو از سوی دیدبان حقوق بشر

انتشار ویدئویی از محنت خانواده‌ زندانیان گوانتانامو از سوی دیدبان حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار ویدئویی که در آن رنج خانواده‌های زندانیان گوانتانامو به تصویر کشیده می‌شود، خواستار آگاهی اذهان عمومی نسبت به این موضوع شد که زندانیان این مرکز نیز باید حقوق دیگر انسان‌ها را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نووستی، آندریا پراسو، مشاور ارشد دیده‌بان حقوق بشر در این خصوص گفت: ما خواستیم یک جنبه دیگر از گوانتانامو را به تصویر بکشیم. زندانیان این مرکز نیز باید همانند دیگران حقوقشان رعایت شود و ما امیدواریم که با این ویدئو مردم جهان از سختی‌های این زندانی‌ها با خبر شوند.

وی در ادامه گفت: هر چند این افراد مظنونین تروریستی هستند و ممکن است مردم فکر کنند که حتی آنها انسان نیستند اما با دیدن خانواده‌های آنها و صحبت کردن با این افراد به این نتیجه می‌رسیم که آنها به صورت غیرقانونی در گوانتانامو نگه داشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر این ویدئو را طی سفری که در ژانویه گذشته به یمن داشت در دوازدهمین سالگرد گشایش زندان گوانتانامو تهیه کرده اما آن را در ماه جاری میلادی منتشر کرد.

در همین راستا، دیده‌بان حقوق بشر با توجه به تعهد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به تعطیلی گوانتانامو در نامه‌ای سرگشاده از وی خواست تا به روند آزادی 56 زندانی یمنی که مقدمات آزادی آنها فراهم شده است، سرعت بخشد.

از زمان گشایش این زندان در سال 2002 فعالان حقوق بشر و همچنین مقامات رسمی کشورهای مختلف اعتراضات زیادی را به این مرکز وارد کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N215078

وبگردی