آفتاب
پس از پایان سفر یکروزه

رییس جمهوری آذربایجان تهران را ترک کرد

رییس جمهوری آذربایجان تهران را ترک کرد

تهران- الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان که صبح امروز (چهارشنبه) به دعوت رسمی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به ایران آمده بود، دقایقی پیش، تهران را ترک کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اف در فرودگاه مهرآباد تهران مورد بدرقه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

رییس جمهوری آذربایجان صبح امروز و ساعتی پس از ورود به تهران در مجموعه فرهنگی ، تاریخی سعد آباد مورد استقبال رسمی «حسن روحانی» قرار گرفت.

امروز پس از مذاکرات دوجانبه و رسمی، رییسان جمهوری ایران و آذربایجان همه مسایل مورد علاقه دو کشور را مرور و در زمینه مسایل اقتصادی به ویژه مسایل انرژی، گاز، پتروشیمی، آب، برق و همکاری فنی بحث و تبادل نظر کردند.

علاوه بر توافقاتی که تاکنون بین ایران و جمهوری آذربایجان امضا شده است، روسای جمهوری دو کشور در گفت و گوی امروز خود زمینه روابط بسیار توسعه یافته آینده را ترسیم کردند.

در مذاکرات امروز در زمینه فرهنگی و روابط دو ملت توافق شد تا تسهیلات لازم برای رفت و آمد مردم ایران و جمهوری آذربایجان فراهم شود.

رژیم حقوقی دریای خزر و همچنین همکاری های لازم و توافقاتی که باید در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر انجام شود از دیگر محورهای گفت و گوی رییسان جمهوری دو کشور بود.

در مذاکرات امروز هر دو طرف هم نظر بودند که برای دستیابی به توافق نهایی درباره رژیم حقوقی دریای خزر راه طولانی در پیش ندارند.

علی اف امروز از حسن روحانی برای سفر به باکو به طور رسمی دعوت کرد که مورد استقبال رییس جمهوری ایران قرار گرفت و اظهار داشت که در فرصت مناسب از کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان دیدار می کنم.

همچنین در جریان سفر الهام علی اف به تهران؛ سه یادداشت تفاهم و یک موافقتنامه همکاری بین طرفین با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» و «الهام علی اف» به امضا رسید که به شرح زیر است:

1- یک یادداشت تفاهم بین وزارتخانه های ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان

2- یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت کشور ایران و وزارت حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان

3- یادداشت تفاهم همکاری وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان

4- موافقتنامه همکاری درباره ساخت و بهره برداری نیروگاه های برق آبی، اردوباد و مارازاد

سیام**9012 *1449
کد N215052

وبگردی