آفتاب

وعده الهام علی‌اف به یکپارچه‌سازی جمهوری آذربایجان

وعده الهام علی‌اف به یکپارچه‌سازی جمهوری آذربایجان

رئیس‌جمهوری آذربایجان در مراسمی برای بزرگداشت نودمین سالگرد جمهوری خودمختار نخجوان گفت: نخجوان سرزمین کهن جمهوری آذربایجان است و تمامی اسامی، سازمان‌های تاریخی و مذهبی آن به جمهوری آذربایجان تعلق دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از آسوشیتدپرس آذربایجان، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت: تمامی ظواهر تاریخی، مدنی و مذهبی نخجوان به مردم جمهوری آذربایجان تعلق دارد. اکثریت سکنه منطقه زنگزور را اتباع جمهوری آذربایجان تشکیل می‌دهند. این منطقه به همراه نخجوان به قلمروی جمهوری آذربایجان تعلق دارد. ما در آینده به دنبال بازگرداندن و یکپارچگی تمامی این مناطق به کشور هستیم.

الهام علی‌اف با اشاره به این مساله که تحولات و پیشرفت‌های نخجوان از نزدیک به اقدامات حیدر علی‌اف، رهبر بزرگ جمهوری آذربایجان مرتبط است، افزود: رهبر بزرگ دولت باکو توجه ویژه‌ای به نخجوان داشت. در سال‌های 1970 و اوایل دهه 1980 اقدامات گسترده‌ای برای تحولات اجتماعی‌ - اقتصادی در این منطقه صورت داد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان در ادامه گفت: پس از نقل مکان حیدر علی‌اف به مسکو، نخجوان تمامی این دستاوردها را انکار کرد و به تدریج رو به زوال رفت و دوره‌ای پر از مشکل را آغاز کرد. اما از آنجا که ناسیونالیست‌های ارمنستان سیاست خصمانه‌ای علیه جمهوری آذربایجان به خود گرفته‌اند، اقدامات ناخوشایندشان با هدف اشغال نخجوان است. نخجوان همواره از خود هوشیاری نشان می‌دهد و به مهاجمان ارمنستانی واکنشی سخت نشان داده است.

الهام علی‌اف افزود: مسیر و روش ما، گام برداشتن در مسیر استقلال، یکپارچگی ملی، تحول و توسعه است و هیچ کس نمی‌تواند ما را از این مسیر منحرف کند.

انتهای پیام

کد N215028

وبگردی