آفتاب
صالحی در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای:

ایران امروز به تمام آستانه‌های فناوری هسته ای دست یافته است / رد پیشنهاد 1+5 و ساخت اتاق کنترل ایرانی

ایران امروز به تمام آستانه‌های فناوری هسته ای دست یافته است / رد پیشنهاد 1+5 و ساخت اتاق کنترل ایرانی

وی با بیان اینکه ایران امروز به تمام آستانه های فناوری هسته ای دست یافته است، گفت: اتاق کنترل قبلی بسیار ابتدایی بود، اما امروز یک اتاق کنترل مدرن داریم که همزمان تمام داده ها به صورت آنالوگ و دیجیتال جمع آوری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی در مراسم رونمایی از دو دستاورد مهم انرژی هسته ای در باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به روز ملی فناوری هسته ای گفت: این روز یادآور اقتدار، سرافزاری عزت و اقتدار کشور است و بیانگر این است که ما می توانیم در عرصه بین المللی و مقاومت سیاسی در جایگاهی قرار گیریم که به عنوان یک کشور مهم در عرصه منطقه و بین الملل با ما تعامل شود.

وی گفت: من این دستاورد را مدیون روح بلند امام(ره) و شهدای گرانقدر می دانم که ما تا امروز اینگونه مقتدارانه ایستاده ایم و در مقابل دیگرانی که خیرخواه ما نیستند، ایستادگی می کنیم.

صالحی روز ملی فناوری هسته ای را روز افتخار ملی ایران نامید و گفت: دستاوردهایی که در امروز رونمایی شد بخشی از آن توسط فرزندان این ملت در انرژی اتمی رقم زده شد و امروز ما می توانیم جمله "ما می توانیم" امام راحل را مجسم کنیم.

رئیس سازمان انرژی هسته ای ادامه داد: ما در عرصه فناوری هسته ای به جرات می توانیم بگوییم تمام آستانه های این فناوری را بدست آورده ایم و از آن عبور کرده ایم و چیزی در این عرصه نیست که برای ما مجهول باشد.

وی همچنین با اشاره به رونمایی از اتاق کنترل رآکتور تحقیقاتی تهران توضیح داد: در سال 89 طی نامه ای از آژانس درخواست کرده ایم که سوخت 20 درصد رآکتور شهید شهریاری را برای ما تامین کنند، اما متاسفانه شرط و شروطی گذاشتند که حاکمیت ملی ما را خدشه دار می کرد. بنابراین نظام تصمیم گرفت به همت جوانان خودش این 20 درصد را تامین کند.

صالحی با اشاره به اینکه در قلب رآکتور تهران سوخت 20 درصد ساخته می شود، گفت: اتاق کنترلی که امروز داریم سال 1346 ساخته شده بود و یک اتاق کنترل بسیار ابتدایی بود که تمام داده ها به صورت آنالوگ جمع آوری می شد.

رئیس سازمان انرژی هسته ای ادامه داد: اتاق کنترلی که امروز از آن رونمایی شد، آنالوگ و دیجیتال را توأمان جمع کرده و بسیار مدرن است.

وی یادآور شد: چند سال پیش که با 1+5 مذاکره داشتیم آنان به ما پیشنهاد دادند که آمادگی برای به هنگام کردن اتاق کنترل دارند، ولی ما فکر کردیم که می توانیم خودمان این اتاق کنترل را بازسازی کنیم و امروز این اتاق کنترل در داخل قلب رآکتور راه اندازی شده است و این دستاورد بزرگی است.

صالحی گفت: تعداد سیگنال هایی که ما امروز می گیریم بسیار بیشتر از گذشته است و این دستاورد بزرگی است.

رئیس سازمان انرژی هسته ای همچنین با اشاره به رونمایی از واحد تحقیقاتی تولید اکسیژن 18 اراک گفت: ما تا به حال غنی سازی اورانیوم می کردیم و از این به بعد ایزوتوپ پایدار تولید می کنیم.

وی با بیان اینکه ایزوتوپ پایدار کارکرد بسیار وسیعی در صنعت پزشکی دارد، گفت: ما تازه وارد این عرصه شدیم که مهمترین این ایزوتوپ، اکسیژن 18 است که یکی از کاربردهای آن برای دستگاه های پت تشخیص بیماری سرطان است.

صالحی همچنین گفت: هر گرم این محصول 170 دلار قیمت دارد که ما امروز می توانیم این فناوری را در داخل کشور تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی هسته ای همچنین در پاسخ به این سوال که مذاکرات با 1+5 دشوارتر می شود، شما چه اقداماتی برای رفع نگرانی غرب در مورد رآکتور اراک انجام می دهید؟ گفت: ایران به هیچ وجه از حقی که در NPT و اساسنامه آژانس برای اعضا در نظر گرفته شده، عدول نمی کند، اما پایبند به تعهدات خود در توافقات ژنو هستیم، لذا تعاملاتمان با آژانس متعارف و خوب است.

وی گفت: در توافقنامه برنامه اقدام مشترک ژنو بخش مربوط به تحقیق و توسعه کاملا روشن است که روشن ترین آن تحقیق و توسعه است و آنها می خواهند برگردند به اقدام مشترک که ما قبول نداریم.

صالحی ادامه داد: ما اعلام کردیم که نیازهای علمی خودمان را اعلام می کنیم که این کار را کارشناسان انرژی اتمی در جلسات مذاکره مطرح کردند و غرب نیز راهی به جز تعامل با ایران ندارد، اما چون ایران اهل منطق و استدلال است در چارچوب عزت و مصلحت حاضر به گفتگو و مذاکره است و ما به دنبال یک بازی برد برد برای طرفین در مذاکره هستیم.

رئیس سازمان انرژی هسته ای ادامه داد: 1+5 زمانی از در گفتگو وارد شد که دید در مقابل ایران راه دیگری به جز مذاکره ندارد؛ چراکه ایران به اقتداری در دستاوردهای علمی و هسته ای دست یافته است که دیگر نمی توانند این فناوری را از کشور ما جدا کنند.

وی تصریح کرد: ما گزارشاتی از محافل خصوصی آنها داریم که سیاسیون کشورهای غربی از دستاوردهای علمی دانشمندان ایران به حیرت آمدند و می گویند راهی به جز تعامل با ایران نداریم.

صالحی خاطر نشان کرد: یکی از این دستاوردهای ایران همین اتاق کنترلی است که امروز رونمایی شد هر چقدر هم که کشورهای غربی استنکاف کنند ما می توانیم خودمان نیازهایمان را برطرف کنیم.

رئیس سازمان انرژی هسته ای همچنین در پاسخ به این سوال که جان کری گفته است ایران فقط دو ماه تا ساخت بمب اتم فاصله دارد، گفت: غرب وقتی با بن بست روبرو می شود به دنبال بهانه جدید می رود و هر چیزی را برک اوت تلقی می کند.

وی ادامه داد: برای مثال در رآکتور آب سنگین که یک رآکتور تحقیقاتی است و برای ساخت ایزوتوپ استفاده می شود آنها گفتند آب سنگین برای تولید پلوتونیم است و ما هم اعلام کردیم آن را دوباره طراحی می کنیم، اما دوباره آنان مجددا به دنبال بهانه ای دیگر هستند.

وی خاطر نشان کرد: کشوری که عضو معاهده NPT است متعهد می شود که به دنبال فعالیت غیرصلح‌آمیز نرود و ما نباید پاسخ هر بهانه‌جویی غربی ها را بدهیم و باید از آن عبور کنیم.

کد N215008

وبگردی