آفتاب

دیدار ظریف و اشتون پس از دو روز مذاکره وین3

دیدار ظریف و اشتون پس از دو روز مذاکره وین3

وزیر امورخارجه کشورمان و سرپرست کشورهای عضو گروه 5+1 با یک دیگر دیدار کردند.

محمد جواد ظریف و کاترین اشتون پس از دو روز مذاکره معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو 5+1 با یکدیگر دیدار کردند.

در این دیدار درباره زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات توافق شده و تا ساعتی دیگر در جمع خبرنگاران اعلام خواهد شد.

ساعت 8:30 صبح امروز به وقت وین گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و 5+1 در سطح معاونین آغاز شد. بر این اساس تا ساعت 12 امروز به وقت وین 5 نشست میان معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو 5+1 برگزار شده است.

با جمع بندی نهایی در مذاکرات وین 3، هفت کشور برای ورود به مرحله تدوین متن مشترک آماده خواهند شد.

مذاکرات بین ایران و 1+5 از ساعت 9 و نیم صبح روز سه‌شنبه تا ساعت 6 عصر انجام شد و با برخی ملاقات‌های دو جانبه تا ساعت 8 به وقت محلی ادامه داشت.

هدف از این مذاکرات بررسی آخرین موضوعات در دستور کار بود. روز گذشته هیات ایرانی و کشورهای عضو 5+1بحث‌های کلان برای رسیدن به درک نزدیک از هم و کم کردن فاصله‌ها و آماده شدن برای ورود به جزییات از مذاکرات آینده را در دستور کار داشتند.

امروز -چهارشنبه - نیز مباحث درباره کلیات است تا در نشست اردیبهشت ماه مذاکرات وارد جزییات شود.

عباس عراقچی شب گذشته درباره مذاکرات روز اول وین 3 گفت: در برخی موضوعات اختلافات کم‌تر شده اما در برخی موضوعات فاصله‌ها باقی است و دو طرف بر دیدگاه‌های خود هستند. بحث‌ها سازنده و خوب بود و فضا فضایی دوستانه بود اما بحث‌ها جدی و پیچیده است.

معاون ظریف تصریح کرد: اولین کمیسیون میان ایران و 1+5 در سطح کارشناسان که بر اجرای توافق ژنو در حدود سه ماه گذشته مرور می‌کند و کارشناسان مربوطه در وین از هر دو طرف هستند و این کمیسیون تا هر وقت که نیاز باشد ادامه می‌یابد. این کمیسیون سعی بر رفع مشکلات بر سر اجرای توافق دارد. 

وزیر امورخارجه کشورمان پس از ملاقات با کاترین اشتون پیش آغاز مذاکرات وین 3 یادآور شده بود که هنوز پیش‌نویسی برای توافق نهایی وجود ندارد و بعد از مذاکرات این هفته قرار است با هم شروع به نگارش متن کنیم و احتمالا قسمت دشوار کار هم همان جاست. موضوعات داخل پرانتز و اختلافی زیاد خواهد بود که امری طبیعی است. دو طرف همزمان شروع می‌کنند و سعی می‌کنند برداشت‌های‌شان را روی کاغذ بیاورند.

/2727

کد N214882

وبگردی