آفتاب

مطبوعات روسیه و ناآرامی های اوکراین

مطبوعات روسیه و ناآرامی های اوکراین

تهران- ایرنا- رسانه های دیداری و شنیداری روسیه در چند روز اخیر، وقایع مربوط به ناارامی ها در اوکراین و همچنین مذاکرات اتمی میان ایران و گروه 1+5 را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رسانه های خبری روسیه در جدیدترین اخبار خود طی چند روز گذشته، بیشترین تمرکز خود را متوجه اوکراین و تلاش مناطق دونتسک ، خارکف و لوهانسک جهت الحاق به روسیه و همچنین مذاکرات اتمی ایران و دیگر وقایع این مناطق کردند.

مهمترین عناوین خبری این رسانه ها به شرح زیر است:



* لاوروف: گسترش هرج و مرج برای اوکراین خطرناک است

خبرگزاری ریانووستی می نویسد: ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد خطر اصلی برای آینده اوکراین گسترش هرج و مرجی است که افراط گرایان و نئونازیها مسئول آن هستند.

درمقاله وی در سایت روزنامه ˈگاردینˈ انگلستان گفته شده است: تلاش کارگردانان تجزیه کوزوو از صربستان و ˈمایوتاˈ از جزایر کامورا برای زیر سئوال بردن اعلام رأی آزادانه جمعیت کریمه را نمی شود به شکلی غیر از استانداردهای دوگانه فوق العاده زننده ارزیابی کرد. تلاش برای چشم پوشیدن روی اینکه امروز گسترش هرج و مرج خطر اصلی برای آینده اوکراین می باشد هم به همین اندازه مایه نگرانی می باشد.



*همه پرسی در مورد پیوستن ˈجمهوری دونتسکˈ به خاک روسیه تا 11ماه می برگزار می شود

پایگاه اطلاع رسانی Gazeta.ru می نویسد: نمایندگان شورای جمهوری خودسر دونتسک تصمیم گرفتند تا 11 ماه می همه پرسی مربوط به الحاق آن به خاک روسیه را ترتیب دهند.

پیشتر گفته شده بود نمایندگان شورای استان دونتسک در جلسه خود استقلال منطقه و تشکیل جمهوری مردمی دونتسک را اعلام کردند.

به گزارش نشریه محلی ˈاوستروفˈ، در جلسه خارج از نوبت شورا همچنین در مورد پیوستن جمهوری تازه تأسیس به روسیه تصمیم گرفته شد. افراد جمع شده در برابر ساختمان پس از معلوم شدن این تصمیم شعار ˈپوتین کمک کنˈ سر دادند.

علاوه بر این گفته می شود شورای مردمی جمهوری مردمی دونتسک از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درخواست کرده نیروهای حافظ صلح موقتی به منطقه اعزام کند.

پرچم استان دونتسک در محل پایین کشیده شد و بجای آن پرچم جمهوری دونتسک به اهتزاز درآمد.



*مکالمه تلفنی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با ˈدشچیتساˈ سرپرست وزارت امور خارجه اوکراین

سایت رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مکالمه تلفنی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با دشچیتسا سرپرست وزارت امور خارجه اوکراین به پیشنهاد طرف اوکراینی صورت گرفت.

لاوروف موضع روسیه در مورد راههای خروج از بحران داخلی اوکراین را تشریح کرد و از مقامات کنونی کی یف خواست فوراً در جهت سازمان دادن گفتگوی ملی با شرکت تمام نیروهای سیاسی و مناطق اوکراین و برگزاری اصلاحات عمیق قانون اساسی با توجه به منافع آنها اقدام کنند.



* اعلامیه وزارت امور خارجه روسیه در مورد تشنج در مناطق جنوب شرقی اوکراین

سایت رسمی وزارت خارجه روسیه همچنین می نویسد: بنا بر اطلاعات موجود، واحدهای وزارت کشور و ˈگارد ملیˈ اوکراین همراه با شبه نظامیان گروه مسلح غیر قانونی ˈبخش راستˈ به سوی مناطق جنوب شرقی اوکراین و از جمله دونتسک به حرکت درآمده اند. به آنها دستور داده شد تظاهرات اعتراضی ساکنان جنوب شرق کشور علیه سیاست مقامات کنونی کی یف را با توسل به زور سرکوب کنند. این امر باعث نگرانی است که قریب به 150 کارشناس آمریکایی از واحدهای سازمان نظامی ˈGreystoneˈ با لباس واحد ˈسوکولˈ (اوکراین) در این عملیات شرکت می کنند.

سازمان دهندگان و شرکت کنندگان در این اقدام تحریک آمیز مسئولیت ایجاد تهدید برای حقوق، آزادی و زندگی شهروندان غیر نظامی اوکراین و ثبات مملکت اوکراین را به عهده خواهند داشت. درخواست می کنیم بلادرنگ هر نوع تدارک نظامی متوقف گردد.



* وزیر امور خارجه اوکراین: در صورت حاد شدن اوضاع شرق اوکراین روسیه پاسخ قطعی خواهد داد

خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد: آندری دشچیتسا سرپرست وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد در صورتی که اوضاع شرق اوکراین حاد شود پاسخ حکومت مرکزی قطعی تر از پاسخ آن در مورد کریمه خواهد بود.

دشچیتسا همچنین اعلام کرد ریاست بخش انتظامی دولت هم اکنون به منطقه رفته و با مقامات محلی کار می کند تا اوضاع عادی شود.

آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر منصوب شده از طرف ˈرادای عالیˈ پیشتر گفته بود مقامات اوکراینی قبلاً برنامه برقرار کردن ثبات در شرق اوکراین را تهیه کرده اند و قول می دهند در این مناطق نظم برقرار کنند.



* کریمه و حزب ˈروسیه واحدˈ از ساکنان ˈدونباسˈ حمایت کردند

به گزارش خبرگزاری ˈاینترفاکسˈ، ولادیمیر کنستانتینوف سخنگوی پارلمان کریمه اعلام کرد ساکنان شبه جزیره از تظاهرات جاری در ˈدونباسˈ (منطقه ای صنعتی در شرق) حمایت می کنند. وی گفت ˈسختگیری بکار گرفته شده در سرکوب تظاهرات اعتراضی غیر قانونی و غیر موجه استˈ.

سرگئی نئوروف دبیر شورایعالی حزب ˈروسیه واحدˈ هم از آمادگی حمایت از ساکنان ˈ دونباسˈ سخن راند.

وی گفت: ˈانتخاب ساکنان دونباس انتخاب آنهاست و آن انتخابی که به آنها پیشنهاد می شود حق موجودیت دارد و ما از آن حمایت می کنیمˈ.

پیشتر معترضین در دونتسک استانداری آن را تصرف و تشکیل شورای مردمی را اعلام کردند. این شورا نهاد جایگزین حکومت منطقه ای خواهد بود. سپس فعالان به نفع اعلامیه استقلال جمهوری مردمی دونتسک رأی دادند.



* اختیار بکار گرفتن نیروهای مسلح روسیه در اوکراین به قوت خود باقی است

خبرگزاری ریانووستی نوشت: ˈویاچسلاو نیکونوفˈ کارشناس سیاسی، نماینده دومای دولتی و عضو شورایعالی حزب ˈروسیه واحدˈ اعلام کرد هنوز امکان حل سیاسی اوضاع دونتسک وجود دارد و امکان کمک نظامی روسیه به مردم منطقه در پاسخ به درخواست ˈشورای مردمیˈ برای اعزام نیروهای حافظ صلح روسیه به دونتسک هم منتفی نیست.

تظاهرات اعتراضی در شرق اوکراین طی تمام ماه مارس در جریان بود. این تظاهرات در روزهای آخر هفته برگزار و در آنها مشروعیت فرمانداران انتصاب شده پس از خلع یانوکوویچ رئیس جمهور قبلی رد می شود.

نیکونوف به خبرگزاری ریا نووستی گفت ˈهمه امور می تواند شکل رسمی بگیرد و هنوز معلوم نیست چه کسی می تواند از رسمی شدن اوضاع جلوگیری کند. اگر دولت کی یف نیروها یا واحدهای ویژه را بکار گیرد، این امر می تواند باعث انفجار بزرگتر و دخالت روسیه شود. در هر حال کسی اختیار داده شده از طرف شورای فدراسیون به رئیس جمهور پوتین برای بکار گرفتن نیروهای مسلح (در اوکراین) را لغو نکرده استˈ.



* استپاشین: اسد گفت به پوتین برسانیم که او ˈیانوکوویچ نیستˈ

به گزارش خبرگزاری ˈریا نووستیˈ، بشار اسد رئیس جمهور سوریه قصد دارد تا آخر در سوریه بماند و در هیچ موقعیتی کشور را ترک نخواهد گفت.

ˈسرگئی استپاشینˈ صدر ˈانجمن ارتدکسی امپراطوری در فلسطینˈ هفته گذشته با رئیس جمهور اسد در دمشق ملاقات داشت. به گفته وی، رهبر سوریه خواهش کرد به پوتین رسانده شود که قصد ندارد از ˈسرمشقˈ ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین پیروی کند که کشور را در موقعیت بحرانی ترک گفت.



* مکالمه تلفنی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان

سایت رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: لاوروف و اشتاین مایر اوضاع جاری اوکراین را طی گفت و گوی تلفنی بررسی کردند. طرف روس ضرورت اتخاذ مساعی فوری در جهت ترتیب دادن مساعدت بین المللی به آغاز هر چه زودتر گفتگوی ملی تمام نیروهای سیاسی و مناطق اوکراین همراه با رعایت حقوق و منافع قانونی آنها به منظور هماهنگ کردن علنی اصلاحات قابل قبول قانون اساسی را مورد تأکید قرار داد.

اشتاین مایر آمادگی همکاری در این مورد با استفاده از امکانات طرف آلمانی را بیان کرد.



* نگرانی اتحادیه اروپا از اوضاع شرق اوکراین

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد: مایا کاسیانچیچ سخنگوی کاترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا از اوضاع شرق اوکراین نگران شده و درخواست می کند از بی ثباتی بیشتر اوضاع پرهیز شود.

تظاهرات طرفداران تبدیل اوکراین به کشور فدرال روز یکشنبه با پرچم های روسیه در دونتسک، خارکوف و لوگانسک برگزار شد، در این تظاهرات درخواست همه پرسی هایی در مورد موقعیت این مناطق مطرح شد.

کاسیانچیچ اعلام کرد ˈما با دقت و نگرانی اوضاع را پیگیری میکنیم، هر درخواست سیاسی در اوکراین باید از راه غیر خشونت بار و مطابق با استانداردهای دموکراتیک و قانونی بیان شودˈ.

وی افزود اتحادیه اروپا ˈاز استقلال و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کندˈ.



* دیلی تلگراف: اتحادیه اروپا ساخت خط لوله گاز ˈجریان جنوبیˈ را تعلیق می کند

پایگاه خبریˈ gazeta.ru ˈ به نقل از دیلی تلگراف نوشته است : اتحادیه اروپا به منجمد کردن مقاصد مربوط به اتمام ساخت خط لوله گاز ˈجریان جنوبیˈ در بستر دریای سیاه نزدیک شده است. این پروژه 50 میلیارد دلار هزینه دارد. این نشریه خاطر نشان می کند این قدم می تواند اولین ˈتنبیهˈ جدی روسیه از طرف اتحادیه اروپا بخاطر الحاق کریمه باشد.



* مکالمه تلفنی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا

سایت رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد : سرگئی لاوروف و جان کری وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا در یک مکالمه تلفنی امکان حمایت خارجی از اوکراین در راه غلبه بر بحران سیاسی داخلی اش را بررسی کردند.

لاوروف ضرورت مبرم اصلاحات شفاف قانون اساسی با شرکت تمام عیار تمام نیروهای سیاسی و تمام مناطق (اوکراین)، به خصوص در شرایط شدت گرفتن تظاهرات اعتراضی در جنوب شرق اوکراین، را مورد تأکید قرار داد.



* روسیه با وارد کردن قطعنامه مربوط به کریمه به دستور کار ˈیونسکوˈ مخالفت می کند

خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد: ˈالئنورا میتروفانوواˈ نماینده دائمی روسیه در یونسکو اعلام نمود مسکو با وارد کردن قطعنامه مربوط به کریمه به دستور کار صد و نود و چهارمین نشست شورای اجرایی یونسکو مخالفت می کند.

وی گفت: تن دادن به خواسته طرف پیشنهاد کننده سند به معنی سیاسی کردن ساختگی یونسکو و ضرر زدن به فعالیت متنوع و باثمر این سازمان در رابطه با مأموریتهای بنیادی آن خواهد بود.

نماینده دایمی روسیه در یونسکو اعلام کرد: برای مثال می شود به یادداشت ضمیمه پیش نویس توجه کرد. در آن روسیه به همه گناهان ممکن متهم می شود که یکی از آنها محدود کردن آزادی بیان از طریق قطع پخش برنامه شبکه های اوکراینی می باشد. این سخنان از طرف کسانی بیان می شود که خودشان از پخش برنامه های شبکه های تلویزیونی روسیه در کشور خود جلوگیری می کنند و روی موارد متعدد و مستند اعمال فشار و خشونت نسبت به خبرنگاران در کشور خود با شرکت ناسیونالیست های رادیکال چشم می پوشند.ˈ



* پوتین: لازم است اپوزیسیون از افراط گرایی تفکیک داده شود

خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جلسه هیئت رئیسه سرویس فدرال امنیت به اهمیت اصولی تفکیک اپوزیسیون قانونی از افراط گرایان اشاره کرد و گفت: باید فعالیت قانونی اپوزیسیون که در هر کشور دموکراتیک موجود است و افراط گرایی متکی بر تنفر، دامن زدن به خصومت ملی و مذهبی، نفی قانون و قانون اساسی از هم متمایز شود. باید تفاوت بین مخالفت متمدن با حکومت و خدمت به منافع ملی بیگانگان به ضرر کشور خود مشاهده گردد.

وی درخواست کرد به تشکیل واحدهای محلی سرویس فدرال امنیت در کریمه توجه خاص شده و ˈاز رخنه افراد دارای سابقه جنایی، نمایندگان جریانات مختلف رادیکال و افراط گرا، و کسانی که سعی می کنند از توسعه عادی کریمه و سواستوپل ممانعت کنند، جلوگیری شودˈ.

رئیس جمهور روسیه همچنین به سرویس فدرال امنیت دستور داد ˈفعالیت ضد افراط گراییˈ در فضای اطلاعاتی را ادامه دهد.

وی گفت: ˈفقط طی سال گذشته از فعالیت بیش از400 سایت تروریستی و رادیکال جلوگیری شد و این فعالیت ضد افراط گرا در فضای اطلاعاتی باید به طور پیگیر ادامه داده شودˈ.

پوتین همچنین به حملات هکرها به سایت های نهادهای دولتی اشاره کرد که باعث شده بود سایت های کرملین و وزارت امور خارجه روسیه و همچنین بانک روسیه مدتی از کار افتد.



* پوتین: تروریست ها اتباع اجیر شده خود روسیه را علیه آن بکار می گیرند

پایگاه خبری ˈgazeta.ru ˈ اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نگران است اتباع روسیه که از طرف تروریست ها اجیر شده اند، ˈعلیه روسیه و همسایگانش در جامعه بکار گرفته شوندˈ.

وی درملاقات با هیئت رئیسه سرویس فدرال امنیت اعلام کردˈبرخی اتباع روسیه و کشورها ی جامعه مشترک المنافع که از طرف تروریستها و رادیکالها اجیر شده اند، در عملیات رزمی در افغانستان، سوریه، دیگر مناطق جهان شرکت می کنند و درواقع آنجا دوره تروریستی دیده و تعلیمات عقیدتی دریافت می کنند تا بتوانند علیه روسیه و هم همسایگان ما در جامعه بکار گرفته شوندˈ.



*همه پرسی های جنوب شرق اوکراین تا کجا می تواند ادامه یابد

پایگاه اطلاع رسانی ˈGazeta.ruˈ در مقاله ای که توسط هیئت تحریریه این رسانه روسی به نگارش درآمده می نویسد: پس از الحاق سریع کریمه به روسیه، جشن گرفتن در کرملین و سفر پی در پی مقامات و تجار به آن منطقه برای شرکت در مشورتهای مربوط به آینده مناطق جدید روسیه تحقق سناریوهای مربوط به ˈدونباس روسیهˈ، ˈلوگانسک روسیهˈ و ˈخارکوف روسیهˈ دیگر چندان دور از واقعیت به نظر نمی رسد.

(استان) ˈدونتسکˈ چند هفته بود بین شعارهای ˈمیخواهیم به روسیه برویمˈ، ˈپوتین کمک کنˈ، ˈفدرال شدنˈ، ˈیانوکوویچ را پس بدهیدˈ نوسان می کرد. در نهایت در تظاهرات آن منطقه تصمیم کمابیش معینی اتخاذ شد. جدایی طلبان روس گرا در شرق اوکراین به ساختمان استانداری دونتسک حمله کرده، آن را تصرف کرده، نمایندگان شورای استان را بیرون رانده، خود را ˈشورای مردمیˈ نامیده و اعلام کردند در منطقه ˈجمهوری مردمی دونتسکˈ تأسیس می شود.

همین افراد تصمیم گرفتند تا 11ماه می همه پرسی مربوط به پیوستن استان به روسیه برگزار شود.

همین اشخاص به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مراجعه و درخواست کردند «نیروهای حافظ صلح موقت» به استان دونتسک فرستاده شوند.

این مقاله در ادامه به بررسی الحاق دونتسک به روسیه پرداخته است.



**اخبار مربوط به ایران



* ملاقات ایگور مورگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه سایت وزارت خارجه روسیه در خبری اعلام کرد: ˈایگور مورگولوفˈ معاون وزیر امور خارجه روسیه هجدهم فروردین با مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه ملاقات کرد. طرفین در این گفتگو مسائل مهم توسعه روابط ایران و روسیه و همچنین مسائل کلیدی در دستور کار بین المللی را بررسی کردند.



* هراس آمریکا از معامله ایران و روسیه

پایگاه خبری ˈvestifinance.ru ˈ گزارش داد: آمریکا شایعات مربوط به فراتر رفتن صادرات نفت ایران از حجم تعیین شده در موافقتنامه موقت با قدرت های جهانی را تکذیب نمود. دولت آمریکا اطمینان داد حجم کل فروش نفت ایران از میزانی که در مورد آن قرار گذاشته شده بود، فراتر نمی رود.

کاخ سفید اعلامیه خود را در آستانه دور جدید مذاکره در سطح عالی بین ایران و ˈگروه 5+1ˈ بیان نمود. این ملاقات روزهای 8 و 9 آوریل ( 19 و 20 فروردین ماه ) در وین برگزار می شود. این سومین دور مذاکرات طرفین از آغاز سال خواهد بود.

حجم صادارت نفتی ایران در ماه پنجم پس از امضای قرارداد نوامبر از سطح منظور شده در چارچوب مجازات ها فراتر رفته که این امر حاکی از آن است ملایمتر شدن مجازات ها در ماه نوامبر به ایران در فروش مقادیر بیشتر نفت کمک کرده است.

دیپلماتها و نمایندگان نهادهای اطلاعاتی می گویند تهران همزمان با مذاکره با 6 کشور سعی می کند محدودیت ها را دور بزند.

آمریکایی ها نگرانی خود را در مورد امکان پیشرفت ایران و روسیه در مورد معامله نفت با کالا تأیید کردند. نمایندگان دولت آمریکا تأکید می کنند این قرارداد با موازین موافقتنامه مغایرت دارد و واشنگتن می تواند طرفین ذینفع را مجازات کند.



* مقاله هیات تحریریه ˈایران روˈ با عنوان ˈبگو مگوی خصمانه پیرامون اتم ایرانیˈ

امروز در وین دور جدید مذاکرات گروه 1+5 و ایران درباره برنامه هسته ای شروع شده است. قرار است در این مذاکرات اختلاف نظرها گام به گام برطرف شود ولی هیچ گونه ˈ پیشرفت جهشیˈ در کار نیست که این دفعه حتی ایرانیان آن را پیش بینی نکرده اند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با لحن آرامی اظهار داشت: انتظار نداریم که در این دور مذاکرات توافق حاصل شود. ما با بررسی چند مسأله موافقت کرده ایم.

موافقتنامه همه جانبه باید تا 20جولای طراحی شود که تا همان تاریخ تحریم های بین المللی علیه ایران باید به طور کامل لغو شوند. ولی تبدیل با موفقیت ˈروند مذاکراتˈ به ˈسند نهاییˈ همچنان زیر علامت سئوال است. ایالات متحده، اتحادیه اروپا، اسراییل و عربستان سعودی نمی توانند از سیاسی کردن اتم ایرانی دست بکشند و به طرح خواست های مکمل از تهران ادامه می دهند که به برنامه هسته ای ایران ربطی ندارد.

ایالات متحده و اروپا سعی می کنند بی دلیل این مذاکرات را با حوادث سوریه، بحران اوکراین، تصمیم کریمه مبنی بر تجدید اتحاد با روسیه و وخامت شدید روابط مسکو با غرب مرتبط کنند. اوضاع به گونه ای شکل گرفته است که بسیاری از مخالفان ایران بر سر راه تبدیل شدن ایران به اولین قدرت هسته ای بدون سلاح های هسته ای، موانع ایجاد کرده اند.



دنیای قدیمی از ایران هراسی آمریکایی دنباله روی می کند

در ادامه این مقاله آمده است: درحال حاضر نه تنها آمریکایی ها بلکه اروپایی ها در موضع گیری خود نسبت به ایران استانداردهای دوگانه آشکاری به نمایش می گذارند. کاترین اشتون رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا به طور خستگی ناپذیر به جامعه بین المللی هشدار می دهد که ممکن است مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته ای بی نتیجه پایان یافته و به انعقاد موافقتنامه همه جانبه منجر نشود.

در حقیقت امر، ادعاهای اتحادیه اروپا از ایران به برنامه هسته ای ایران هیچ ربطی ندارد. بروکسل در مورد تضعیف نظام اسلامی خیال های واهی دارد، مسأله حقوق بشر در ایران را به طور تصنعی حاد می کند و می خواهد در تهران دفتر داشته باشد تا بتواند در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران مداخله کند. اروپا هیچ چیز تازه ای در واکنش به دیپلماسی سنجیده و حسابگرانه ایران دوران حسن روحانی پیشنهاد نمی کند. اتحادیه اروپا بیش از پیش به دست نشانده آمریکایی شباهت پیدا می کند که بر خلاف منافع خود رفتار می کند. اروپا در صحنه بین المللی به هدف تمسخر تبدیل می شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: به موازات نزدیک شدن روز پایان موفقیت آمیز مذاکرات با ایران، صداهایی درباره تمهیدات مشترک اسراییل و عربستان سعودی برای حمله به ایران رسا تر می شوند. سرویس های ویژه اسراییل و عربستان سعودی بدون اینکه منتظر نتایج مذاکرات شوند، طرح های هجوم احتمالی به ایران را تهیه می کنند. اگر نتانیاهو نخست وزیر اسراییل تصمیم بر آغاز جنگ با تهران را اتخاذ کند، عربستان سعودی حاضر است حریم هوایی و پایگاه های نیروی هوایی خود را در اختیار اسراییل بگذارد. این ائتلاف بر مبنای تنفر مشترک نخبگان حاکم بر دو کشور از جمهوری اسلامی ایران تشکیل می شود.

اروپام**1485** 1064
کد N214340

وبگردی