آفتاب
در گفت و گو با رسانه ترکیه ای/

روزنامه نگار آمریکایی : گاز سارین از ترکیه به سوریه منتقل شده است

روزنامه نگار آمریکایی : گاز سارین از ترکیه به سوریه منتقل شده است

آنکارا – ایرنا – ˈسیمور هرشˈ روزنامه نگار سرشناس آمریکایی در گفت و گو با رسانه ترکیه ای تاکید کرد منابعی که خبر ارسال گاز سارین از ترکیه به معارضان سوری را داده اند، منابعی موثق هستند و طرح انتقال سلاح شیمیایی به معارضان را سازمان اطلاعات ترکیه طرح ریزی کرده است.

در پی گزارش روز یکشنبه گذشته سیمور هرش در خصوص اینکه حمله شیمیایی در سال گذشته در حومه دمشق را نه دولت سوریه بلکه گروه تروریستی ˈالنصرهˈ وابسته به القاعده انجام داده است، پایگاه خبری تحلیلی ˈدیکنˈ ترکیه مصاحبه ای با این روزنامه نگار در خصوص جزئیات این گزارش انجام داد.

هرش در این گفت و گو تاکید کرد: گزارش وی با اتکا به منابع بسیار موثق تهیه شده است.

این روزنامه نگار آمریکایی گفت : طرح حمله شیمیایی به حومه دمشق را سازمان اطلاعات ترکیه (میت) طراحی کرد و مواد شیمیایی مورد استفاده در گاز سارین توسط سازمان اطلاعات ژاندارمری ترکیه به حلب سوریه حمل شد.

وی در خصوص تکذیب کاخ سفید از مطلع شدن ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا از ماجرای انتقال مواد شیمیایی از ترکیه برای معارضان سوریه و انصراف از حمله هوایی به آن کشور گفت: البته که آنها مایل نیستند چنین چیزی افشا شود ولی من به گزارشی در این زمینه دست یافته ام که تاریخ آن 20 ژوئن 2012 ( 30 خرداد 1391 ) است و به ˈدیوید شیدˈ معاون سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا ارائه شده است.

این گزارش به تولید گاز سارین توسط گروه النصره اشاره صریح دارد.

هرش با تاکید بر اینکه در گزارش یادشده مرکز تولید گاز سارین در داخل سوریه قرار دارد، گفت: گروه النصره مواد شیمیایی مورد نیاز در تولید این گاز را از ترکیه تامین کرده و سازمان جاسوسی آمریکا از این زد و بند آگاه شده است.

وی افزود معلوم است که ماموران سازمان جاسوسی آمریکا نیروهای سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه را همواره تحت نظر دارند.

او در پاسخ به اینکه به دنبال انتشار این گزارش دولت سوریه تماسی با وی داشته است؟ گفت: نه خیر تاکنون مراجعه ای نشده است.

این روزنامه نگار افزود سازمان اطلاعات روسیه به دنبال حمله شیمیایی اوت (مرداد ) سال گذشته در سوریه، اولین سازمان اطلاعاتی جهان بود که اطلاعاتی در خصوص استفاده تروریست های سوری از گاز سارین در سوریه به دست آورد و این داده ها را به سازمان اطلاعات انگلیس داد.

وی سپس افزود که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می دهد پیش از روسیه ، سازمان های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا از این کار با خبر بودند و موضوع را در گزارشی از طرف ستاد فرماندهی ارتش آمریکا به اطلاع باراک اوباما رسانده بودند.

او با تکرار این مطلب که ترکیه در تولید گاز سارین به معارضان سوریه کمک کرده است، گفت: البته دولت آمریکا نیز هنوز هم مدعی است معارضان سوریه سلاح شیمیایی ندارند ولی در ماه گذشته در مرکز فرماندهی فلوریدای آمریکا که مرتبط با خاورمیانه است، چگونگی راههای خارج کردن گروههای تکفیری و جهادی خارجی از سوریه بحث شد. در این جلسات ابراز نگرانی شد که اگر این معارضان گاز سارین و سلاحهای شیمایی را از سوریه خارج و به مراکز فعالیت خود در خاورمیانه و آفریقای شمالی منتقل کنند، چه باید بکنند؟

گزارش یکشنبه گذشته سیمور هرش در این خصوص بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های مخالف دولت ترکیه داشت.

این رسانه ها گزارش کردند که سیمور هرش می گوید نخست وزیر ترکیه از تامین گاز سارین توسط ترکیه برای تروریست ها در سوریه با خبر بوده است.

هرش در مطلبی در پایگاه خبری تحلیلی ˈLondon Review of Booksˈ نوشت: حمله شیمیایی 21 اوت سال 2013 در سوریه توسط گروهˈ النصرهˈ صورت گرفت و هدف از آن زمینه سازی برای حمله آمریکا و غرب به سوریه برای سرنگونی دولت سوریه بود.

وی افزود: گاز سارین مورد استفاده در این حمله شیمیایی، از ترکیه برای گروه النصره ارسال شد و شخص اردوغان در جریان این اقدام بود.

هرش می نویسد که آمریکا در آخرین لحظه به واقعیت پی برده و از حمله به سوریه منصرف شده است زیرا افشای این مساله می توانست نتایج بسیار بدی در پی داشته باشد؛ از این رو واشنگتن واقعیت را کتمان کرد.

این نویسنده آمریکایی با تاکید بر اینکه افشای این موضوع نتیجه گفت وگو با مسوولان اطلاعاتی و وزارت دفاع آمریکا و ماهها تحقیق و بررسی است، ادامه داد: در حمله شیمیایی 21 اوت سال گذشته در حومه دمشق، صدها غیرنظامی از جمله شماری زیادی زنان و کودکان کشته شدند.

به نوشته این روزنامه نگار آمریکایی، ترکیه با این پیش فرض چنین کاری را انجام داد که استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز آمریکا بود و منجر به دخالت نظامی واشنگتن در سوریه می شود اما اوباما با اقدام غیرمترقبه ای، موضوع حمله به سوریه را به کنگره ارجاع داد و دولت سوریه نیز با میانجیگیری روسیه، به نابودی سلاح های شیمایی در کشورش تن داد.

سایت خبری تحلیلی ˈدیکنˈ در این باره نوشت: تحلیل هرش، واقعیت بسیار متفاوتی را از این جنایت هولناک و دسیسه چینی برای سرنگونی بشار اسد نشان می دهد.

این سایت ترکیه ای به مطلب هرش اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: این روزنامه نگار آمریکایی با تاکید بر اینکه اردوغان، پیروزی بشار اسد در این جنگ را فلاکتی برای خود قلمداد می کرد، گفته است که اردوغان از سال 2012 میلادی که جنگ به سود بشار اسد تغییر کرد، تلاش می کرد آمریکا را به کارزار بکشاند؛ برای تحقق این هدف نیز با کمک سازمان اطلاعات و ژاندارمری ترکیه، امکانات و تجهیزات مورد استفاده در ساخت سلاح های شیمیایی را برای گروه النصره مرتبط با القاعده تامین کرد.

در تابستان سال گذشته نیز به دنبال وقوع این حمله شیمیایی، در برخی از رسانه های منطقه و جهان، مطالبی درباره رد ادعای حمله شیمیایی به حومه دمشق توسط دولت بشار اسد منتشر شد و برخی از رسانه ها نیز با انتشار اسناد و مدارکی گفتند که گاز سارین از طریق ترکیه برای گروه های تروریستی تکفیری تامین شده است.

برخی از رسانه های مستقل ترکیه نیز گزارش تحلیلی ˈسیمور هرشˈ را در شرایط فعلی و به ویژه بعد از اعلام نتایج انتخابات محلی در ترکیه که پیروزی بزرگی برای حزب حاکم به رهبری اردوغان به دنبال داشت، قابل تامل ارزیابی کرده اند.

در سال گذشته ادعاهای گوناگونی در رسانه های ترکیه در خصوص کشف گاز سارین در این کشور منتشر شد. شهریورماه سال گذشته دادﮔﺎﻫﯽ در ترکیه با ادعای اینکه ﻣﻮاد ﮐﺸﻒ ﺷﺪه از ﺗﺮورﯾﺴﺖ ﻫﺎی اﻟﻨﺼﺮه در ﺟﻨﻮب ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺿﺪﯾﺦ ﺑﻮده، ﻣﺘﻬﻤﺎن اﯾﻦ ﭘﺮوﻧﺪه را آزاد ﮐﺮد اما دادﺳﺘﺎﻧﯽ آداﻧﺎ اﻋﻼم ﮐﺮد ﮐﻪ ﻣﻮاد ﻣﮑﺸﻮﻓﻪ در ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮔﺎز ﺳﺎرﯾﻦ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

12 ﻋﻀﻮ ﮔﺮوه تروریستی اﻟﻨﺼﺮه واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ اﻟﻘﺎﻋﺪه، اردﯾﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎه سال گذشته در ﺷﻬﺮ آداﻧﺎ در ﺟﻨﻮب ﺗﺮﮐﯿﻪ دﺳﺘﮕﯿﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ از آﻧﻬﺎ دو ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﻣﻮاد ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮔﺎز ﺳﺎرﯾﻦ و ﻣﻘﺎدﯾﺮ زﯾﺎدی اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺗﺮورﯾﺴﺖ ﻫﺎی واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﮔﺮوه ﮐﺸﻒ و ﺿﺒﻂ ﺷﺪ.

روزﻧﺎﻣﻪ آﯾﺪﯾﻨﻠﯿﮏ از رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺎﻟﻒ دوﻟﺖ اردوﻏﺎن ﺑﻪ ﻧﻘﻞ از دادﺳﺘﺎﻧﯽ ﮔﺰارش داد ﮐﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت دادﺳﺘﺎﻧﯽ ﺗﺮﮐﯿﻪ ادﻋﺎﻫﺎی ﻣﻘﺎم های دوﻟﺘﯽ اﯾﻦ ﮐﺸﻮر مبنی بر اینکه ﻣﻮاد ﮐﺸﻒ ﺷﺪه از ﮔﺮوه اﻟﻨﺼﺮه ضدیخ بوده را تکذیب کرده است.

اﯾﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﺷﺖ: دادﺳﺘﺎﻧﯽ ﺗﺮﮐﯿﻪ ادﻋﺎﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮد درﺑﺎره ﭘﺮوﻧﺪه ﮐﺸﻒ ﮔﺎز ﺳﺎرﯾﻦ و ﻣﺘﻬﻤﺎن دﺳﺘﮕﯿﺮ ﺷﺪه را ﺗﻬﯿﻪ ﮐﺮده اﺳﺖ و ﺑﻪ دادﮔﺎه ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد.

در ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮش ادﻋﺎﻧﺎﻣﻪ دادﺳﺘﺎﻧﯽ در دادﮔﺎه، روﻧﺪ ﻗﻀﺎﯾﯽ ﭘﺮوﻧﺪه ﮔﺮوه تروریستی اﻟﻨﺼﺮه واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ اﻟﻘﺎﻋﺪه در ﺗﺮﮐﯿﻪ اﺑﻌﺎد ﺟﺪﯾﺪی ﺑﻪ ﺧﻮد ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ.

خاورم/2011**230 *1446
کد N214316

وبگردی