آفتاب

فرانسه تخلیه مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی را "آخرین گزینه" می‌داند

فرانسه تخلیه مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی را "آخرین گزینه" می‌داند

فرانسه اعلام کرد به رغم نگرانی‌هایی که از تجزیه کشور آفریقای مرکزی وجود دارد تخلیه مسلمانان در خطر را به عنوان آخرین گزینه مد نظر می‌دهد و ترجیح می‌دهد جان آنها را نجات دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل متحد در اول آوریل اعلام کرد تلاش کرده تا 19 هزار مسلمان را از "بانگی"، پایتخت و دیگر قسمت‌های جمهوری آفریقای مرکزی که از سوی نیروهای "آنتی بالاکا"، شبه نظامیان مسیحی‌ مورد تهدید بودند، تخلیه کند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است شبه نظامیان آنتی بالاکا کنترل راه‌های اصلی ورود و خروج بانگی و همچنین بسیاری از شهرها و روستاها را در جنوب غربی کشور به دست گرفته‌اند. همز‌مان با آمادگی حملات علیه مسلمانان و نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا، نیروهای شبه نظامی مجهزتر شده‌اند.

گروه‌های شبه نظامی اخیرا به مسلمانانی که توسط گروه‌های خصوصی یا نیروهای چادی به چاد یا شمال کشور انتقال داده شده بودند، حمله کردند. فرانسه با داشتن 2000 نیرو در مستعمره سابقش می‌تواند امنیت هرگونه تخلیه و انتقال افراد را فراهم کند.

ژنرال فرانسیسکو سوریانو، رئیس یگان نیروهای فرانسه هفته گذشته اعلام کرد که وی مخالف تخلیه مردم است. وی گفت: قانون ما حفاظت از مردم و انجام هر اقدامی برای زندگی آنها در مکانی است که همیشه ساکن بوده‌اند.

با این حال رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به خبرنگاران گفت: فرانسه بر این باور است که جابجایی افراد همیشه باید آخرین اقدام باشد. با این وجود زمانی که امنیت آنها مورد تهدید قرار گرفته است یا ضمانتی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به آنها وجود ندارد، این اقدام باید مورد توجه باشد.

او گفته است که اولویت با تغییر مکان در جمهوری آفریقای مرکزی است و نه در خارج از کشور.

انتهای پیام

کد N214077

وبگردی