آفتاب

رئیس‌جمهور آذربایجان: در مسائل دفاعی به دنبال همکاری مشترک با ایران هستیم

رئیس‌جمهور آذربایجان: در مسائل دفاعی به دنبال همکاری مشترک با ایران هستیم

رئیس‌جمهور آذربایجان با ابراز خرسندی از سفر به ایران، اظهار کرد: بر این باور هستم که این سفر گام بسیار مؤثری برای تعمیق روابط دو کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، الهام علی‌اف پس از مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان، ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج این مذاکرات پرداخت و با بیان اینکه "از جناب آقای رئیس‌جمهور (حسن روحانی) دعوت می‌کنم که در فرصتی مناسب از جمهوری آذربایجان بازدید کند"، گفت: این برای سومین‌بار است که من به صورت رسمی به ایران سفر می‌کنم و تعداد این سفرها بیانگر اهمیت خاص روابط دو کشور است.

علی‌اف با بیان اینکه "ما تلاش می‌کنیم که روابط دو کشور ایران و آذربایجان در سطح بالایی در زمینه‌های مختلف گسترش پیدا کند"، خاطرنشان کرد: امکانات خوبی نیز برای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور وجود دارد.

رئیس‌جمهور آذربایجان به دیدار خود با روحانی در حاشیه اجلاس داووس اشاره کرد و گفت: در اوایل سال (میلادی) دیداری با آقای روحانی در داووس داشتم و امروز گفت‌وگو‌های ما در ایران ادامه پیدا کرد. ما در مورد گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف با هم گفت‌وگو کردیم. ما در صحنه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی با یکدیگر همکاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از مساله قره‌باغ برای ما دارای اهمیت است و این مشکلات باید در چارچوب توافقنامه‌های سازمان ملل به نتیجه برسد و تمامیت ارضی آذربایجان حفظ شود.

علی‌اف همچنین گفت: موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران به عدالت و انصاف نزدیک است و ما از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم.

رئیس‌جمهور آذربایجان ادامه داد: سرزمین‌های شناخته شده آذربایجان امروز در اشغال است و در نتیجه این اشغال یک میلیون آذری از سرزمین مادری خود پراکنده شده‌اند و سیاست‌های بدی نسبت به مردم ما اعمال می‌شود و ارمنی‌ها علیه آذربایجان ظلم و کینه ایجاد می‌کنند. امروز آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی ما در سرزمین‌های تحت اشغال در حال از بین رفتن است و به تصویب رسیدن توافقات در سطح بین‌المللی می‌تواند مؤثر باشد.

وی همچنین با بیان اینکه "در جریان این گفت‌وگو‌ها در زمینه‌های دیگری نیز با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کردیم"، اظهار کرد: در ارتباط با مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک زمینه همکاری بین دو کشور زیاد است. ما در زمینه انرژی می‌توانیم با همدیگر کار کنیم و قراردادهایی که امروز در رابطه با انرژی بین مقامات دو کشور به امضا رسید موجب می‌شود همکاری‌های دو کشور در مورد انرژی تقویت شود. در زمینه نفت و گاز نیز زمینه‌ برای همکاری‌های بیشتر وجود دارد ما در زمینه دفاعی هم به دنبال همکاری‌های مشترک هستیم.

علی‌اف اضافه کرد: ما برای همکاری‌ در زمینه پیشرفت تکنولوژی نیز با هم هم‌عقیده هستیم. همکاری در زمینه مسائل تاریخی و فرهنگی نیز از اهمیت خاصی برای ما برخودار است. پیوند‌های تاریخی برای مردم دو کشور دارای اهمیت است. مردم ما سال‌ها در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز داشتند و پیوند‌های عمیقی دو ملت را به هم متصل می‌کند و بر روی این پیوندهای مشترک ارتباطات دو کشور شکل می‌گیرد.

رئیس‌جمهور آذربایجان در پایان سخنان خود اظهار کرد: قطعاً دو کشور به اهداف پیش رو خواهند رسید و روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف به بالاترین سطح می‌رسد.

انتهای پیام

کد N214052

وبگردی