آفتاب
نوذر شفیعی در گفتگو با مهر عنوان کرد؛

"نه" محکم افغان ها به گروههای رادیکال/ رقابت اصلی میان عبدالله و احمدزی است

"نه" محکم افغان ها به گروههای رادیکال/ رقابت اصلی میان عبدالله و احمدزی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نه محکم افغان ها به گروههای رادیکال تاکید کرد که بر اساس نتایج اولیه، رقابت اصلی میان عبدالله و احمدزی است .

دکتر نوذر شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که "حضور گسترده مردم چه پیامی را برای گروههای رادیکال همچون طالبان به همراه داشت؟" گفت: چند علت در این زمینه وجود دارد. افغانستان تجربه تلخ درگیریهای نظامی را داشته و در پی آن است تا تحولات را به شکل سیاسی نه نظامی رقم بزند.

وی افزود: دومین عامل حضور گسترده مردم پای صندوق های رای، مناظرات و افزایش آگاهیهای عمومی بود که باعث شد تا میزان تمایل به مشارکت در انتخابات بالا رود.

نوذر شفیعی افزود: با توجه به اینکه نامزدها از قومیت های مختلف بودند انگیزه های قومی در مشارکت مردم بالا رفت و بنابراین نمی توان نقش انگیزه های قومی را نادیده گرفت.

 

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که "حضور گسترده مردم چه پیامی را برای گروههای رادیکال همچون طالبان به همراه داشت؟" گفت: اکثر مردم به گروههای رادیکال که سعی دارند خواسته های خود را به شکل نظامی تحمیل کنند پاسخ نه دادند و بنابراین پیام انتخابات برای طالبان این بود که راه حل نظامی جواب نمی دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که "با توجه به آنکه انتخابات اخیر اولین انتقال دموکراتیک قدرت در تاریخ افغانستان به شمار می رود. آیا موفقیت در برگزاری این انتخابات به معنای گذار جامعه افغانستان به روند دولت-ملت سازی است یا تاکید بر نظامی قبیله ای و قومی دارد؟" گفت: برگزاری انتخابات یک گام دیگر جهت تشکیل، دولت سازی و ملت سازی در افغانستان بود.

نوذر شفیعی در پاسخ به این پرسش که "آیا میان نامزدهای پیشتاز در انتخابات اختلافات جدی در مورد نوع نگاه به ایران وجود دارد یا خیر؟" گفت: سیاست خارجی افغانستان در قبال ایران بر اساس یک اصول ثابت و متغیر است.

وی افزود: عامل جغیرافیا، تاریخ و دین سه عامل ثابت در تنظیم روابط میان ایران و افغانستان هستند و عواملی همچون روسای جمهور، نمایندگان پارلمان عوامل متغیر تاثیرگذار در روابط تهران-کابل هستند.

نوذر شفیعی تاکید کرد: صرف نظر از اینکه چه کسی رئیس جمهور می شود، روابط تهران-کابل تحت تاثیر عوامل ثابت رو به جلو حرکت می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با اینکه کدام نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواهد بود، گفت: عبدالله عبدالله، زلمی رسول و اشرف غنی احمدزی بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات دارند و با توجه به نتایج اولیه آرا رقابت اصلی میان عبدالله و احمدزی است.

...................................

گفتگو از معصومه زارع

کد N213950

وبگردی