آفتاب
روحانی در دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان:

برای توافق نهایی درباره رژیم حقوقی دریای خزر راه درازی نداریم

برای توافق نهایی درباره رژیم حقوقی دریای خزر راه درازی نداریم

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه "هیچ مانعی برای توسعه روابط بین کشور ایران و آذربایجان وجود ندارد"، به مذاکرات دو کشور در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد و گفت: هر دو طرف بر این اعتقادیم که برای دستیابی به توافق نهایی در این زمینه راه درازی پیش رو نداریم.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه "هیچ مانعی برای توسعه روابط بین کشور ایران و آذربایجان وجود ندارد"، به مذاکرات دو کشور در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد و گفت: هر دو طرف بر این اعتقادیم که برای دستیابی به توافق نهایی در این زمینه راه درازی پیش رو نداریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ظهر امروز (چهارشنبه) رؤسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان بعد از انجام مذاکرات مشترک، در جمع خبرنگاران حضور پیدا کردند و به تشریح نتایج این مذاکرات پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ضمن تشکر از رئیس‌جمهور آذربایجان به خاطر سفر به ایران، گفت: برای اولین‌بار با رئیس‌جمهور آذربایجان در حاشیه اجلاس داووس دیدار و گفت‌وگو داشتیم و در آن دیدار تصمیمات مهمی را اتخاذ کردیم. امروز نیز در مذاکرات مشترک که در جلسه عمومی و خصوصی انجام شد، همه مسائل مورد علاقه دو کشور را مرور کردیم.

وی ادامه داد: من می‌خواهم به ملت شریف ایران بگویم که دو کشور امروز در شرایطی هستند که هیچ مانعی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دو کشور همسایه، برادر، دوست و هم‌مذهب هستند و روابط صمیمی این دو کشور به نفع دو ملت و به نفع ثبات و توسعه در منطقه خواهد بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بین مقامات دو کشور، ادامه داد: ما در زمینه مسائل اقتصادی بویژه در حوزه‌های انرژی، گاز، پتروشیمی، آب و برق و همکاری‌های فنی بین دو کشور با هم هم‌نظر هستیم و علاوه بر توافقاتی که تا امروز بین دو کشور ایجاد شده، امروز رؤسای دو کشور در مذاکرات خود زمینه روابط بسیار توسعه‌یافته آینده را ترسیم کردند.

روحانی با اشاره به مذاکرات بین مقامات دو کشور در زمینه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: در مذاکرات امروز صحبت شد که تسهیلات لازم برای رفت و آمد مردم دو کشور فراهم شود.

وی در ادامه گفت: هر دو کشور در زمینه مسائل مذهبی و اسلامی، نظر واحد داشتند که افراطی‌گری به نام اسلام یک خطر برای منطقه است و برای ثبات منطقه راهی جز اعتدال و مبارزه با افراط و تروریسم نداریم.

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بین دو کشور در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر نیز گفت: ما در این زمینه با هم گفت‌وگو کردیم و هر دو طرف بر این اعتقاد هستیم که برای دستیابی به توافق نهایی در این زمینه راه درازی پیش رو نداریم.

روحانی ادامه داد: ما در زمینه مسائل بین‌المللی و همکاری‌هایی که باید انجام دهیم، نظرات مشترکی داریم و رئیس‌جمهور آذربایجان در این مذاکرات بر حقوق حقه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تاکید داشتند.

وی همچنین اظهار کرد: ما با همه وجود برای حل مشکلات منطقه از جمله مساله قره‌باغ آماده هستیم تا در چارچوب مقررات بین‌المللی و عدالت حل و فصل شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه از نظر ما قابل قبول نیست"، افزود: ما همه باید تلاش کنیم که اینگونه اختلافات بصورت سیاسی و صلح‌آمیز به حل و فصل نهایی برسد.

روحانی همچنین با تشکر از دعوت رئیس‌جمهور آذربایجان از وی جهت سفر به کشورش، گفت: از دعوت رئیس‌جمهور آذربایجان جهت سفر به باکو استقبال می‌کنیم و ان‌شاءالله در یک فرصت مناسب از کشور دوست و بردار دیدار خواهیم کرد.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: برای ملت دو کشور آروزی توسعه، سعادت و آبادانی هرچه بیشتر دارم.

به گزارش ایسنا، در این نشست همچنین الهام علی‌اف - رئیس‌جمهور آذربایجان - به تشریح نتایج مذاکرات خود با مقامات ایرانی پرداخت.

انتهای پیام

کد N213866

وبگردی