آفتاب

ناتو پروازهای گشت زنی را در کشورهای حوزه بالتیک سه برابر می کند

ناتو پروازهای گشت زنی را در کشورهای حوزه بالتیک سه برابر می کند

تهران- ایرنا- یک مقام نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو اعلام کرد، این سازمان شمار پروازهای گشت زنی هواپیماهای جت خود را بر فراز کشورهای حوزه دریای بالتیک به سه برابر افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، چهار فروند هواپیمای جت جنگنده ناتو به طور معمول در پایگاه نظامی کشورهای حوزه بالتیک مستقر شده اند که شمار این جت ها و پروازهای گشت زنی آنها طی یک ماه آتی افزایش می یابد. آمریکا نیز که در شرایط کنونی مسئولیت گشت زنی در آسمان این کشورها را برعهده دارد شمار جت های جنگنده اف 15 مسئول گشت زنی را به 10 فروند افزایش داده است.

این مقام نظامی ناتو گفت: شمار جت های جنگنده ای که ماموریت گشت زنی در بالتیک را برعهده دارند، باید به 12 فروند برای چهار ماه آینده تا ماه مه (اردیبهشت/خرداد) افزایش یابد که سه برابر شمار جت های جنگنده ناتو در حال گشت زنی در این منطقه است.

تقویت گشت زنی ها در کشورهای حوزه دریای بالتیک بخشی از برنامه ارتقای همکاری های امنیتی ناتو در حوزه زمینی، دریایی و هوایی با کشورهای متحد اروپای شرقی ناتوست. ˈفیلیپ بردلاوˈ فرمانده نیروی هوایی ناتو قرار است این برنامه را در نشستی روز 15 آوریل (26 فروردین) تشریح کند.

از زمانی که سه کشور حوزه دریای بالتیک در سال 2004 به ناتو پیوستند، دیگر کشورهای عضو ناتو به نوبت برای حفاظت از حریم هوایی این سه کشور شامل ˈاستونیˈ، ˈلتونیˈ و ˈلیتوانیˈ جت های جنگنده ای به این کشورها اعزام کرده اند.

لهستان نیز از ابتدای ماه مه با چهار فروند هواپیمای میگ 29، در حفاظت از حریم هوایی این کشورها کمک می کند.

همچنین انگلیس با چهار فروند هواپیمای جنگنده ˈیوروفایتر تایفونˈ و دانمارک با شش فروند هواپیمای اف 16 به انجام این ماموریت کمک می کند.

ماموریت حفاظت از حریم هوایی کشورهای حوزه دریای بالتیک تاکنون از پایگاهی هوایی در لیتوانی انجام می شده است، اما استونی نیز اخیرا پایگاه هوایی ˈآماریˈ را به عنوان دومین پایگاه معرفی کرده است که از این پس هواپیماهای دانمارکی از این پایگاه پرواز خواهند کرد.

اروپام**9157** 1337
کد N213846

وبگردی