آفتاب

آمریکا 50 موشک بالستیک هسته‌ای خود را منتقل می‌کند

آمریکا 50 موشک بالستیک هسته‌ای خود را منتقل می‌کند

پنتاگون اعلام کرد: آمریکا 450 موشک اتمی مستقر در زمین خود را حفظ می‌کند، اما 50 فروند از آن‌ها را در بخشی از برنامه پیروی از معاهده کنترل تسلیحات روسیه با آمریکا مصوب سال 2011، منتقل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتقال 50 موشک بالستیک قاره‌پیما با کلاهک هسته‌ای از محل نگهداری موشک‌ها از اوایل دهه 1960 نخستین باری است که صورت می‌گیرد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که اعضای کنگره از دولت واشنگتن خواستند تا پایگاه‌های موشکی در داکوتای شمالی، وایومینگ و مونتانا را بدون تغییر باقی بگذارند و موشک‌ها در این پایگاه‌ها را منتقل نکنند. 50 محل نگهداری موشک در "وضع آماده‌باش" قرار خواهند گرفت تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده شود.

سناتور جان تستر، دموکرات از مونتانا این اعلامیه از سوی پنتاگون را یک پیروزی بزرگ برای امنیت ملی آمریکا و پایگاه نیروی هوایی مالم استورم خواند که محل نگهداری 150 موشک بالستیک با کلاهک اتمی است. وی افزود: موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای دارای بالاترین سطح بازدارندگی هستند.

تصمیم اتخاذ شده مبنی بر انبار کردن این 50 موشک به جای انهدام آن‌ها در تاریخ 50 ساله استفاده از این موشک‌ها بی‌سابقه است. یکی از مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا گفت: پنتاگون هرگز پیش از آن دست به این کار نزده بود.

هانس کریستنسن، کارشناس کنترل تسلیحات در فدراسیون علوم آمریکا این تصمیم دولت آمریکا را ناامید کننده خواند و گفت: این اقدام یک تغییر آشکار در کاهش موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست. تصمیم اتخاذ شده به نظر به خاطر تسلط کنگره و نه توجه به امنیت ملی گرفته شده است.

پنتاگون اعلام کرد که در پنج سال گذشته برای نگهداری از 50 محل نگهداری و پرتاب موشک 3 / 19 میلیون دلار هزینه کرده در حالی که تمامی این موشک‌ها در حالت آماده‌باش قرار دارند. این 50 فروند موشک یا در پایگاه خود نگهداری می‌شوند یا برای تعمیر به انبار ارسال می‌شوند.

نگهداری از تمامی 450 محل نگهداری و پرتاب موشک به معنای این بود که پنتاگون بایستی برای تبعیت از معاهده START جدید تا سال 2018 اقدامات بیشتری را برای کاهش نیروی اتمی مستقر در دریا انجام می‌داد. نیروی دریایی آمریکا قرار است تعداد موشک‌های اتمی بالستیک نصب بر روی زیردریایی را از 336 مورد به 280 مورد کاهش دهد.

نیروی دریایی آمریکا 14 زیردریایی کلاس اوهایو مسلح به موشک دارد اما 12 مورد از آن‌ها قرار است باقی بمانند و به فعالیت ادامه دهند. نیروی دریایی ایالات متحده همچنین برنامه‌ای چند میلیارد دلاری را برای جایگزینی و نوسازی یگان خود آغاز کرده است.

تغییر شگرف دیگر قرار است در نیروی هوایی آمریکا رخ دهد و طی این برنامه از 93 بمب‌افکن، تنها 60 فروند باقی می‌مانند. 19 بمب‌افکن ضد رادار 2-B و 41 بمب‌افکن سنگین B-52H این یگان را تشکیل می‌دهند. تمامی این کاهش‌ها بر طبق معاهده کنترل تسلیحات میان روسیه و آمریکا انجام می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه همچنین اعلام کرد، احتمال دارد که 300 میلیون دلار برای تحقق تمامی این تغییرات هزینه لازم باشد.

یگان موشک بالستیک نیروی دریایی بیش از پایگاه‌های زمینی این موشک‌ها هزینه‌بردار است اما موفقیت پرتاب موشک بالستیک از دریا بیشتر است.

براساس معاهده START جدید روسیه و آمریکا باید 1550 کلاهک اتمی خود را از بمب افکن‌ها و موشک‌ها بکاهند.

انتهای پیام

کد N213755

وبگردی