آفتاب

راه حل‎های پیشنهادی واشنگتن پست به قانونگذاران آمریکایی برای مهار ایران

راه حل‎های پیشنهادی واشنگتن پست به قانونگذاران آمریکایی برای مهار ایران

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی با نگاهی بدبینانه به بررسی مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 پرداخته و رسیدن به نتیجه ظرف شش ماه را غیر ممکن دانسته از همین رو به مقامات واشنگتن توصیه کرده تا برای مهار جمهوری اسلامی، رژیم صهیونیستی را مسلح به بمب های قوی نفوذ کننده در اعماق زمین نمایند.

به گزارش خبرگزاری مهر، واشنگتن پست در تحلیل خود که به قلم "جنیفر روبین" نگاشته شده در ابتدا به اظهارات سناتور "رابرت منندز" اشاره کرده و می نویسد: بعید است که تا پایان ماه جولای توافق نهایی در مورد پرونده هسته ای ایران به نتیجه برسد. ما این انتظار را داریم دولت آمریکا به کنگره بگوید که پروسه در حال پیشرفت است و اجازه هیچگونه اقدامی را به کپیتال هیل ندهد اما اگر در پایان شش ماه مذاکرات به نتیجه نرسید آنگاه به این حرف سناتور "رابرت ممندز" می رسیم که گفته است بعد از شش ماه اعمال تحریم های جدید علیه ایران بسیار دیر خواهد بود.

در این مورد باید به یک نکته دیگر نیز توجه کرد و آن اینکه حتی اگر کنگره بعد از مذاکرات شش ماه اقدام به تصویب تحریم های جدید علیه ایران کند اجرای آنها بعد از شش ماه امکان پذیر خواهد بود و این بدان معناست که آمریکا اجازه داده تا برنامه هسته ای ایران برای یک سال دیگر پیشرفت کند.

به اعتقاد نویسنده این تحلیل، این وضعیت موجب می شود تا تحریم های موجود علیه ایران اهمیت خود را از دست بدهند و شرکت های خارجی بیشتری برای معامله با ایران وارد بازی شوند از همین رو در صورت تصویب تحریم های جدید آمریکا کار مشکلی را برای اجرای آن در پیش خواهد داشت. از سوی دیگر این وقفه به ایران زمانی را که نیاز دارد تا به بمب هسته ای برسد را می دهد و این در حالی است که توافق حاصل شده در ژنو ایران را مجبور به متوقف کردن برنامه های خود نکرده و فقط غنی سازی 20 درصدی برای یک دوره شش ماه متوقف شده است.

روبین می نویسد: اگر این وضعیت در مورد ایران رخ بدهد و اگر در پایان ماه ششم ما هیچ توافقی با ایران نداشته باشیم من بعید می دانم که کنگره زمان کافی برای تصویب و اجرای تحریم های جدید پیش از رسیدن ایران به بمب را داشته باشد.

حتی اگر کنگره تهدیدهای کاخ سفید را نادیده بگیرد و پس از جولای اقدام به تصویب تحریم های جدید بکند باز هم ممکن است آمریکا زمان مناسب برای مهار ایران را از دست داده باشد. بر همین اساس تنها راهی که پیش روی آمریکا می ماند استفاده از زور است.

واشنگتن پست در ادامه به کنگره آمریکا توصیه می کند: بر همین اساس بجای تصویب تحریم بهتر است امکان استفاده از گرینه نظامی علیه ایران در صورت شکست مذاکرات و به نتیجه نرسیدن آن به تصویب برسد هر چند که ممکن است "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، این مصوبه را اجرا نکند.

مشخصات و ویژگی های بمب های MOP

گرینه دیگری که برای مهار ایران وجود دارد آن است که اسرائیل را به بمب های پیشرفته نفوذپذیر در اعماق زمین (بلاستر بمب) مجهیز کنیم. در حال حاضر تل آویو بمب های نفوذپذیر در اعماق زمین در اختیار دارد که وزن آنها بین دو هزار تا پنج هزار پوند است که اغلب آنها توسط آمریکا در اختیار اسرائیل قرار گرفته است. اما ایران می داند که این بمب ها آسیب چندانی به تاسیسات هسته ای آن وارد نمی کنند از همین رو واشنگتن باید این اطمینان را به تهران بدهد که بمب های بسیار پیشرفته تر با قدرت تخریب بیشتر را در اختیار تل آویو قرار می دهد.

برای مثال آمریکا می تواند بمب های 30 هزار پوندی GBU-57 که با عنوان MOP (مهمات قوی رخنه کننده) به همراه چندین بمب افکن B-52 در اختیار اسرائیل قرار بدهد.

پنتاگون بمب های MOP را بری تخریب صدها هدف زیرزمینی تولید کرده است. این بمب ها می توانند تا عمق 200 پایی(تقریبا 60 متر) زمین نفوذ کرده و سپس منفجر شوند. این بدان معنی است که این بمب ها قدرت تخریبی بیش از آنچه برای منهدم کردن تاسیاست زیرزمینی ایران مورد نیاز است دارند. هیچ محددیت و یا منع قانونی برای فروش این بمب ها به اسرائیل وجود ندارد و آمریکا به میزان کافی از این بمب ها در زرادخانه های خود دارد.

یک نکته در مورد این بمب ها وجود دارد و آن اینکه اسرائیل هواپیمایی که قابلیت حمل بمب های MOP را داشته باشند ندارد از همین رو آمریکا باید هواپیمای ویژه نیز در اختیار تل آویو قرار بدهد. در حال حاضر فقط دو نوع هواپیما هستند که قابلیت حمل این بمب ها را دارند یکی بمب افکن های B-52 و دیگری هواپیمای رادار گریز B-2.

واشنگتن پست در ادامه می نویسد: اما در مورد این هواپیماها محدودیت هایی وجود دارد و آن اینکه آمریکا فقط 20 فروند هوایپمای B-2 دارد و بعید است که بخواهد این جنگ افزارها را با کسی شریک شود. در مورد بمب افکن های B-52 نیز از آنجا که این بمب افکن ها جزو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای هستند لذا محدودیت هایی برای استفاده کردن از آنها وجود دارد.

البته آمریکا نمونه های جدیدی از بمب افکن ها را ساخته که از آنها نیز می توان استفاده کرد. به هر حال آمریکا برای مهار ایران نباید فقط به فکر مذاکرات و یا اعمال تحریم هایی جدید باشد بلکه باید به فکر گزینه های دیگری نیز در این رابطه باشد.

کد N213575

وبگردی