آفتاب

انتقاد عفو بین‌الملل از تبعیض علیه اقلیت قومی "روما" در اروپا

انتقاد عفو بین‌الملل از تبعیض علیه اقلیت قومی "روما" در اروپا

عفو بین‌الملل از تبعیض علیه اقلیت‌ قومی "روما" و تحت تعقیب قرار دادن آن در اروپا انتقاد کرد. پژوهشی تازه نشان می‌دهد که در آلمان نیز پیش‌داوری‌های بسیاری علیه این اقلیت قومی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت دویچه وله، عفو بین‌الملل همزمان با "روز جهانی روما" در هشتم آوریل (۱۹ فروردین) اعلام کرد که اعضای این اقلیت قومی در بسیاری از مناطق اروپا در معرض تهدید قرار دارند. این سازمان حقوق‌ بشری در گزارش خود به طور مشخص به یونان، جمهوری چک و فرانسه اشاره کرده است.

خانم سلمین کالیسکان، دبیرکل عفو بین‌الملل در آلمان در این مورد تأکید کرده است: به هیچ‌ وجه قابل پذیرش نیست که اعضای اقلیت روما در برخی مناطق اروپا مجبورند پیوسته در هراس از یورش ‌یا حملات خشونت‌بار به سر برند.

عفو بین‌الملل خاطر نشان کرده است که نیروهای پلیس در این مناطق اغلب از مداخله در حملات خشونت‌بار علیه روما خودداری می‌کنند یا حتی در مواردی مانند نیروهای پلیس در یونان، خود با "خشونت ‌بیش از حد و نژادپرستانه" با این اقلیت قومی برخورد می‌کنند.

این سازمان حقوق ‌بشری خواستار جدیت سیاستمداران اروپایی در برخورد با خشونت و تبعیض علیه اقلیت قومی روما شده و تأکید کرده است که سیاستمداران باید از ترویج این باور بپرهیزند که روما خود مسئول محرومیت‌های اجتماعی‌شان هستند.

مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان، کریستوف اشترسر، می‌گوید که وضعیت اقلیت‌ روما حتی امروزه نیز "موجب نگرانی عمیق" است.

او معتقد است که اعضای این اقلیت هنوز از سوی جامعه و از نظر اجتماعی طرد می‌شوند و از شانس کمتری برای "دسترسی برابر به آموزش، کار، خدمات پزشکی و مسکن " برخوردارند.

یک پژوهش تازه در این زمینه نشان می‌دهد که اقلیت قومی روما که آن را در آلمان "سینتی و روما" می‌نامند، در این کشور بیش از سایر اقلیت‌ها با طردشدگی اجتماعی مواجه‌ است.

ولفگانگ بنز، پژوهشگر در زمینه تاریخ ‌و پیش‌داروی‌ها، این پژوهش جدید را به درخواست دفتر مبارزه با تبعیض دولت آلمان انجام داده است.

او می‌گوید: ۸۰ درصد پرسش‌شوندگان در این پژوهش، "سینتی و روما" را مرتبط با کلمه "سوءکارایی" دانسته‌اند، ۷۸ درصد آن را با "مبارزه با تبهکاری" پیوند داده‌اند و ۱۴ درصد حتی "محل اقامت جداگانه" را در ارتباط با آن ذکر کرده‌اند.

گزارش عفو بین‌الملل همزمان با "روز جهانی روما" منتشر شده است. این روز سالگرد تأسیس کنگره بین‌المللی روما در هشتم آوریل ۱۹۷۱ در لندن است. در این تاریخ مجمعی از تمامی گروه‌های اقلیت‌ روما در سراسر جهان تأسیس شد. روما با 10 تا ۱۲ میلیون نفر جمعیت بزرگترین اقلیت قومی اروپاست.

در چند کشور عضو اتحادیه اروپا، اسلواکی، مجارستان، رومانی و بلغارستان، حدود چهار میلیون روما زندگی می‌کنند. در مجارستان موفقیت حزب راست ‌افراطی "یوبیک" در انتخابات پارلمانی این کشور در هفته گذشته، نگرانی این اقلیت را برانگیخته است. دفتر مرکزی سینتی و روما در آلمان کسب ۲۰ درصد آرا توسط راست‌گرایان افراطی در مجارستان را موجب "تهدید ایده اروپا" خوانده است.

انتهای پیام

کد N213261

وبگردی