آفتاب

حمایت نمایندگان مجلس از حضور مشاوران حقوقی در کنار مذاکره کنندگان هسته ای

حمایت نمایندگان مجلس از حضور مشاوران حقوقی در کنار مذاکره کنندگان هسته ای

وزیر امور خارجه اعلام کرده است یک گروه مشورتی حقوقی در کنار هیأت مذاکره کننده ایران در وین قرار دارند.

رضا الیاسی: این روزها پایتخت موسیقی دنیا به یک شهر سیاسی تبدیل شده و دیپلمات های کشورهای ایران، انگلیس، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان بار دیگر در کنار یکدیگر درباره پرونده هسته ای ایران به بحث و گفت وگو بپردازند.

این دور مذاکرات در شرایطی با شام کاری محمدجواد ظریف و کاترین اشتون به میزبانی ایران در وین آغاز شده که ظریف اعلام کرده است درباره نحوه ادامه کار بحث‌های خوبی داشتیم و ضرورت رعایت احترام متقابل را مرور کردیم و امیدوارم در دو روز آینده همکاران ما بتوانند درباره موضوعات باقی مانده یک دور بحث کنند.

وی همچنین اعلام کرده است که هنوز پیش‌نویسی برای توافق نهایی وجود ندارد و بعد از مذاکرات این هفته قرار است با هم شروع به نگارش متن کنیم و احتمالا قسمت دشوار کار هم همان جاست. موضوعات داخل پرانتز و اختلافی زیاد خواهد بود که امری طبیعی است. دو طرف همزمان شروع می‌کنند و سعی می‌کنند برداشت‌های‌شان را روی کاغذ بیاورند.

این در شرایطی است که وزیر امور خارجه نیز در صفحه شخصی خود در فیس بوک درباره این دور از مذاکرات نوشته است این دور از مذاکرات، احتمالا آخرین دور مرور موضوعات مهم که هر یک از طرفین معتقد است به شکلی می‌باید در توافق نهایی مورد توجه واقع شوند خواهد بود و از دور بعد نگارش مشترک توافق نهایی را آغاز خواهیم کرد که کاری پیچیده، دشوار و کم سرعت خواهد بود.

اما ظریف در این پیام فیس بوکی خود به یک نکته مهم اشاره کرده و آن نیز حضور مشاوران روابط بین الملل در کنار مذاکره کنندگان ایران است. وزیر خارجه در این رابطه گفته است یک گروه مشورتی حقوقی از اساتید بسیار معتبر و شناخته شده حقوق بین‌الملل که افتخار همکاری با آن‌ها را در دانشگاه داشته‌ام و نیز از فارغ التحصیلان برجسته دکترای حقوق بین‌الملل دانشگاه‌های معتبر داخل و خارج تشکیل داده‌ام که در این امر مهم هیأت مذاکره کننده را یاری کنند.

این موضوع که هیات مذاکره کننده ایرانی در این دور مذاکرات هسته ای یک تیم مشاور را در کنار خود دارند با واکنش های فراوانی همراه شده و نمایندگان مجلس و بسیاری از کارشناسان نیز از این اتفاق به عنوان یک اتفاق مناسب در راستای رسیدن به نتیجه مطلوب تر یاد کرده اند.

محمد حسن آصفری عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این رابطه به خبرآنلاین گفته است مذاکرات گذشته نشان داده است که تیم مذاکره کننده باید در تدوین توافقنامه نهایی خیلی دقت کند چراکه غربی ها از تک تک واژه های تصویب شده در قطع نامه به سود خود استفاده خواهند کرد.

وی می گوید در شرایطی که غربی ها به دنبال سواستفاده از لغات توافقنامه نهایی هستند تیم مذاکره کننده باید از تیم مشاوران مناسب که با واژه های حقوقی آشنا هستند استفاده کند تا جلوی سواستفاده ها گرفته شود.

آصفری همچنین درباره اجرای توافقنامه نهایی نیز گفته است نکته دیگری که تیم مذاکره کننده ایران باید به آن توجه کند این است که غربی ها برای اجرایی شدن مصوبات توافق نامه باید تضمین بدهند.

نماینده مردم اراک در مجلس می گوید هم اکنون نیز آقای ظریف اعلام کرده اند از تیم مشاوران استفاده می کنیم و این موضوع اتفاق ویژه ای است و باید ادامه داشته باشد تا شاهد سواستفاده غربی ها از توافقنامه نباشیم.

 همچنین هادی شوشتری دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید استفاده از نظرات نهادهای دانشگاهی و کارشناسان مجرب کار مناسبی است. البته وزن خود تیم مذاکره کننده و مخصوصا ریاست آن آقای ظریف بالا است اما حضور مشاوران می تواند به مذاکره کنندگان کمک کند.

وی معتقد است هرچه به مرحله پایانی برسیم مذاکرات فشرده تر و سخت تر و پیچیده تر می شود البته ما به توانمندی تیم مذاکره کننده ایران اعتقاد داریم اما حضور مشاوران در این مرحله یک امر ضروری است.

منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این رابطه می گوید کلمات پیش نویس توافقنامه نهایی برای ما مهم است و هرچه قدر از کارشناسان مناسبی که ادبیات فارسی و انگلیسی و حقوق بین الملل می دانند استفاده کنیم بهتر است. سند نهایی سند حقوقی است که ممکن است قرن ها از آن استفاده کنند و باید از تیم های مشاوران مختلف استفاده کرد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی می گوید تا کنون بحث ها مقدماتی و موقت بوده و هم اکنون باید ضروری است که از افرادی استفاده کنیم که به ادبیات دو طرف و روابط بین الملل مسلط باشد و این اقدام آقای ظریف قابل توجه است.

وی می گوید هم اکنون بحث مذاکرات سخت شده و مذاکرات وارد مسائل اصلی و اساسی خواهد شد و باید به سمتی برویم که در اردیبهشت پیش نویس آماده شده و در تیر ماه بحث به پایان برسد و بر همین اساس ضروری است که تیم مشاوران در کنار مذاکره کنندگان باشند.

29295

 

کد N213217

وبگردی