آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

3 دلیل مشارکت گسترده در انتخابات افغانستان/ اختلاف نظر جدی نامزدها در مورد ایران

3 دلیل مشارکت گسترده در انتخابات افغانستان/ اختلاف نظر جدی نامزدها در مورد ایران

پیرمحمد ملازهی کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن تشریح دلایل مشارکت گسترده مردم در انتخابات به اختلافات جدی نامزدها در مورد نوع نگاه به ایران پرداخت.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این پرسش که "دلایل اصلی مشارکت گسترده مردم در انتخابات افغانستان و موفقیت در برگزاری آن چه بود؟" گفت: علل اصلی مشارکت مردم تهدید طالبان بود و در واقع این تهدید مردم را متوجه این واقعیت کرد که باید به صورت جدی و گسترده مقابل تهدید شبه نظامیان حاضر شد که در واقع اولین عامل مهم در مشارکت مردم تهدید جریان افراطی بود.

وی افزود: دومین عامل مهم در مشارکت گسترده مردم استفاده خوب نسل جوان از شبکه های اجتماعی بود که مردم را تشویق کرد تا در برابر تهدید طالبان ایستاده و این تحول مثبت بسیار جالب بود.

پیرمحمد ملازهی با اشاره به شرکت 56 درصد از واجدان شرایط در انتخابات گفت: سومین عامل مهم حضور گسترده زنان پای صندوق های رای بود. در گذشته مرد خانواده به جای همسر خود رای می داد اما این بار زنان در انتخابات شرکت کرده، چنانچه 36 درصد از شرکت کنندگان زنان بودند.

این کارشناس مسائل شبه قاره در پاسخ به این پرسش که "حضور گسترده مردم چه پیامی را برای گروههای رادیکال همچون طالبان به همراه داشت؟" گفت: طبقه متوسط تجدید حکومت طالبان را نمی پذیرد و این حرکت مردمی نشان داد که طالبان باید در حرکات خود تجدید نظر کند زیرا نمی توان مردم را نادیده گرفت و حرف زور زد اما واقعیت این است که طالبان به سادگی در فعالیت هایشان تجدید نظر نمی کنند و به فعالیت های تروریستی خود ادامه می دهند.

پیرمحمد ملازهی در پاسخ به این پرسش که "با توجه به آنکه انتخابات اخیر اولین انتقال دموکراتیک قدرت در تاریخ افغانستان به شمار می رود. آیا موفقیت در برگزاری این انتخابات به معنای گذار جامعه افغانستان به روند دولت-ملت سازی است یا تاکید بر نظامی قبیله ای و قومی دارد؟" گفت: انتخابات افغانستان به شدت قومی شده بود و پر رنگ ترین عامل قومیت بود.

تهدید جریان افراطی، استفاده خوب نسل جوان از شبکه های اجتماعی و حضور گسترده زنان پای صندوق های رای از جمله عوامل مهم در برگزاری موفقیت آمیز انتخابات افغانستان بود

وی در ادامه به تشریح سیاست های هر یک از نامزدها پرداخت و نوشت: اشرف غنی احمدزی پشتون بوده و تعصبات قومی شدیدی را دارد و اگر پیروز انتخابات شود، عنصر قومیت تعیین کننده تر است.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: اما اگر عبدالله عبدالله پیروز انتخابات شود، افغانستان شاهد گذار از شکل سنتی به شکل مدرن است. عبدالله بر این باور است که باید ساختارهای جدید ایجاد شده و از ساختار قومی به طرف یک ملت پیش برویم زیرا قومیت ها همه از اعضای یک جامعه اند و باید احساسات ملی را تقویت کرد.

پیرمحمد ملازهی گفت: عبدالله عبدالله که تفکراتش به طرف ملت سازی است در پی آن است تا حکومت مذهبی قدرت را به ایالت ها دهد و نظام ریاستی به نظام نخست وزیری تبدیل شود، این درحالیست که جناح پشتون همچنان روی یک قدرت متمرکز است.

وی با اشاره به نتایج اولیه انتخابات و پیشتازی عبدالله گفت: عبدالله عبدالله بسیار امیدوار به انتخابات است اما احتمال دارد که انتخابات به دور دوم کشیده شود.

این کارشناس مسائل شبه قاره در پاسخ به این پرسش که "آیا میان نامزدهای پیشتاز در انتخابات اختلافات جدی در مورد نوع نگاه به ایران وجود دارد یا خیر؟" گفت: بله همینطور است، مناسبات عبدالله با ایران نزدیک تر است.

پیرمحمد ملازهی گفت: درست است که مادر عبدالله تاجیک بوده و پدرش پشتون است اما فرهنگ این نامزد انتخاباتی به تاجیک ها نزدیک تر است اما اشرف غنی احمدزی یک پشتون متعصب بوده که روابط وی خیلی با ایران نمی تواند هماهنگ باشد.

این کارشناس مسائل شبه قاره تاکید کرد: فکر می کنم که در صورت انتخابات اشرف غنی احمدزی مناسبات ایران و افغانستان جلوتر نخواهد رفت اما اگر عبدالله پیروز شود، این مناسبات جلوتر نیز می رود.

..........

گفتگو از معصومه زارع

کد N213166

وبگردی