آفتاب

شروط اتحادیه اروپا و ناامیدی مقامات کوزوو برای صدور ویزای شینگن

شروط اتحادیه اروپا و ناامیدی مقامات کوزوو برای صدور ویزای شینگن

بلگراد-ایرنا- امید مقامات کوزوو برای برقراری روادید آزاد و صدور ویزای شینگن برای شهروندان این منطقه باهدف سفر شهروندان کوزوویی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی کم رنگ شده است.

به گزارش ایرنا از منابع خبری، ˈسسیلیا مالماسترومˈ کمیسر اروپا در امور مسایل داخلی در این رابطه گفت: احتمال اینکه روادید شهروندان کوزوو تا پایان سال جاری لغو گردد، بسیار ضعیف است.

رادیو تلویزیون کوزوو در بخش خبری خود به نقل از کمیسر اروپا در امور مسایل داخلی گزارش داد که رژیم روادید آزاد بر شهروندان کوزوو زمانی به اجرا در می آید که حکومت پریشتینا تمامی دستورالعمل های اتحادیه اروپا را در این مورد انجام داده باشد.

به رغم حمایت ˈتانیا فایونˈ و ˈاولریک لوناچکˈ دو نفر از نمایندگان پارلمان اروپا برای سرعت بخشیدن به روند لغو روادید برای شهروندان کوزوو تا پایان سال جاری میلادی، بروکسل تنها بر انجام تمامی شرایط برای لغو روادید از طرف حکومت پریشتینا تاکید دارد.

به گفته کمیسر اروپا، حکومت پریشتینا باید تمامی شرایط لازم برای لغو روادید را داشته باشد تا اینکه در لحظه لغو روادید هیچ خطری از مهاجرت و یا سایر امور امنیتی اتحادیه اروپا را تهدید نکند.

هر چند چنین اظهاراتی برای حکومت پریشتینا دلسرد کننده است، ولی بروکسل با توجه به افزایش مهاجرت از کشورهای بالکان غربی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از لغو روادید بر این کشورها از این هراس دارد که لغو روادید بر شهروندان کوزوو ممکن است که مهاجرت غیر قانونی و درخواست برای پناهندگی از کشورهای بالکان غربی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را افزایش دهد.

اتحادیه اروپا در ژانویه سال 2010میلادی رژیم روادید آزاد بر شهروندان صربستان، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، مونته نگرو از جمهوری های برآمده از یوگسلاوی سابق را صادر کرد.

از زمان آزاد شدن روادید برای اتباع کشورهای بالکان غربی به منظور سفر به اتحادیه اروپا افراد زیادی از این کشورها بخصوص آلبانیایی تباران از جنوب صربستان و یا دیگر کشورهای منطقه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده اند.

کمیسیون اتحادیه اروپا نیز برای جلوگیری از درخواست پناهندگی های غیر قانونی از کشورهای بالکان غربی هیاتی عالی رتبه را برای بررسی به بلگراد و دیگر کشورها در این منطقه اعزام کرده است.

اسلوونی و کرواسی از کشورهای برآمده از یوگسلاوی سابق تنها کشورهایی هستند که در سال 2004 و در سال 2013 به عضویت در اتحادیه اروپا در آمده اند.

کشورهای صربستان، مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین و مقدونیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا مذاکراتی را شروع کرده اند.

اروپام**2061** 1064
کد N213150

وبگردی