آفتاب

جنگنده‌های ناتو در منطقه بالتیک سه برابر می‌شود

جنگنده‌های ناتو در منطقه بالتیک سه برابر می‌شود

ناتو تعداد جت‌های جنگنده خود برای گشت‌زنی بر فراز منطقه بالتیک را در ماه آینده میلادی سه برابر می‌کند تا به دلیل تنش‌ روسیه و اوکراین، دفاع از مرزهای شرقی خود را تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالت عادی تنها چهار هواپیمای جنگنده ناتو در بالتیک مستقر است اما آمریکا که مسئولیت کنترل هوایی این ناحیه را برعهده دارد، پس از الحاق شبه جزیره کریمه توسط روسیه این تعداد را به 10 جنگنده اف 15 افزایش داد.

به گفته یک مقام نظامی ناتو، تعداد این جنگنده‌ها به 12 فروند افزایش خواهد یافت که سه برابر حالت عادی است.

تقویت گشت‌ هوایی بر فراز بالتیک، بخشی از طرح تقویت هوایی، زمینی و دریایی در کشورهای متحد آمریکا در شرق و مرکز اروپا است.

از زمانی که استونی، لتونی و لیتوانی در سال 2004 به ناتو پیوستند، دیگر اعضای این پیمان به نوبت هواپیماهای جنگنده برای حفاظت از حریم هوایی آن‌ها فرستاده‌اند.

لیتوانی هفته گذشته اعلام کرد که تعداد پرواز جت‌های روسی در نزدیکی حریم هوایی بالتیک به هفته‌ای یک پرواز افزایش یافته است.

لهستان از یکم ماه مه وظیفه گشت‌زنی هوایی بر فراز بالتیک را برعهده دارد. انگلیس، فرانسه و دانمارک نیز استقرار تعدادی هواپیمای جنگنده در بالتیک را پیشنهاد داده‌اند.

انتهای پیام

کد N213127

وبگردی