آفتاب

رویوران: آمریکایی‌ها به دنبال منحرف کردن خواسته‌های اصلی فلسطینی‌ها هستند

رویوران: آمریکایی‌ها به دنبال منحرف کردن خواسته‌های اصلی فلسطینی‌ها هستند

یک کارشناس مسایل فلسطین با بیان اینکه اصل مساله برای فلسطینی‌ها زمین، سرنوشت و حاکمیت است، گفت: متاسفانه آمریکایی‌ها با دادن شکلات به فلسطینی‌ها سعی می‌کنند تا مساله را از مسیر اصلی منحرف کنند.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره شکست مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی که از چندی پیش تحت نظارت طرف آمریکایی آغاز شده بود و پیامدهای این شکست برای رژیم صهیونیستی بیان کرد: مذاکرات سازش برای یک مهلت 9 ماهه تعیین شده بود که اکنون بعد از گذشت این مدت به نتیجه نرسید. یکی از توافقات مقدماتی این گفت‌وگوها این بود که رژیم صهیونیستی باید 104 تن از اسرایی را که می‌بایست 20 سال پیش بعد از اوسلو آزاد می‌کرد، آزاد می‌کرد که البته از این تعداد گروه چهارم این اسرا آزاد نشد. در مقابل قرار بر این بود که طرف فلسطینی به سازمان‌های بین‌المللی مراجعه نکند و از اقدامات یکجانبه خودداری کند. اما نهایتا این ناکامی‌ها موجب شد تا فلسطینی‌ها درخواست پیوستن به 15 سازمان بین‌المللی را از بیش از60 سازمان بین‌المللی موجود مطرح کنند.

وی ادامه داد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به دنبال آن بود که مذاکرات را به نتیجه برساند که موفق نشد همینطور بحث تمدید مذاکرات به مدت 9 ماه دیگر مطرح شد که باید گفت این تمدید یک هدف اسراییلی است چرا که اسراییل می‌داند باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا تنها تا دو سال دیگر بر قدرت باقی می‌ماند و اگر بتواند بعد از این تمدید، به تمدید سه باره آن بپرازد مساله به دور بعدی انتخابات آمریکا و رییس جمهوری بعدی کشیده خواهد شد و عملا اسراییل سیاست خرید زمان و شهرک‌سازی‌اش را اجرا و به ادامه تجاوزگری‌هایش بدون فشارهای بین‌المللی خواهد پرداخت.

رویوران گفت:‌ این مساله برای فلسطینی‌ها غیر قابل قبول است و آنها احساس می‌کنند که بازنده هستند چرا که نه از طریق مذکرات به نتیجه می‌رسند و نه وضعیت موجود در کرانه باختری _به حالت قبل _ باقی می‌ماند. اسراییل با شهرک‌سازی تمام واقعیت‌های جمعیتی را تغییر می‌دهد و به همین دلیل فلسطینی‌ها موافق ادامه گفت‌وگوها نیستند. آمریکایی‌ها هم از آنجا که به دنبال آن هستند به گونه‌ای با اسراییلی‌ها و نه با فلسطینی‌ها کنار بیایند، پیشنهاد دادند اسراییل 100 نفر دیگر از اسرای فلسطینی را علاوه بر آن تعداد آزاد شده، آزاد کند تا فلسطینی‌ها با این مساله موافقت کنند اما اصل موضوع آزادی 100 یا 200 نفر نیست بلکه اصل موضوع مساله زمین، سرنوشت و حاکمیت فلسطینی است که متاسفانه آمریکایی‌ها با دادن شکلات به فلسطینی‌ها سعی می‌کنند تا انحرافی را از مسایل اصلی ایجاد کنند.

این کارشناس مساله فلسطین در خصوص تصمیم فلسطینی‌ها برای پیوستن به سازمان‌های بین‌المللی و تاثیر آن بر روند مذاکرات بیان کرد: اول اینکه اساسا اسراییل بسیاری از اقدامات خود را بر اساس نقض مقررات بین‌المللی انجام می‌دهد مثلا بر اساس قطعنامه 181، 54 درصد از فلسطین در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده شده درحالی که اسراییل الان نزدیک به 98 و نیم درصد فلسطین را در اختیار دارد و بحثی که درباره کرانه باختری و نوار غزه وجود دارد، در برگیرنده تنها 21 درصد از سرزمین فلسطین است نه 46 درصد. دوم اینکه اسراییل نباید بر اساس قوانین حقوق بشری، جمعیت را تغییر و یا وضعیت موجود در کرانه باختری را تغییر بدهد. آنچه اسراییل در شهرک‌سازی و تغییر جمعیتی انجام می‌دهد، برخلاف قوانین بین‌المللی است. فلسطین اکنون به عنوان کشور ناظر در سازمان ملل است و به عنوان کشور ناظر می‌تواند به همه سازمان‌های بین‌المللی بپیوندد و با بسیاری از رفتارهای غیرقانونی اسراییل مقابله کند. آنچه که اکنون اسراییل انجام می‌دهد و جنایاتی که در کرانه باختری انجام می‌دهد، جنایت علیه بشریت است که می‌تواند به دادگاه کیفری رم ارجاع داده شود. لذا اسراییل نمی‌خواهد فشاری بر آن وارد شود و یکی از درخواست‌هایش عدم پیوستن فلسطین به سازمان‌های بین‌المللی و اینکه اقدام یکجانبه‌ای از سوی فلسطینی‌ها انجام نشود، است.

انتهای پیام

کد N213057

وبگردی