آفتاب

«توافق جامع هسته‌ای در نیویورک به امضا خواهد رسید»

 «توافق جامع هسته‌ای در نیویورک به امضا خواهد رسید»

دیدگاه وزیر خارجه ایران درباره چشم‌انداز تدوین متن توافق نهایی هسته‌ای، ادعاهای جان‌کری درباره برنامه هسته‌ای ایران،...

دیدگاه وزیر خارجه ایران درباره چشم‌انداز تدوین متن توافق نهایی هسته‌ای، ادعاهای جان‌کری درباره برنامه هسته‌ای ایران، تلاش برای ارتباط دادن مذاکرات هسته‌ای به برنامه موشکی ایران، اظهارات سخنگوی کا‌ترین اشتون درباره روند دور جاری مذاکرات و ادامه فضاسازی‌ها پیرامون نماینده جدید ایران در سازمان ملل، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.



به گزارش «تابناک»، با پایان نخستین روز از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در وین، بخش عمده مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان به این موضوع اختصاص یافته است.

روزنامه «گاردین» با انتشار گزارشی در این زمینه، از ارائه چشم‌انداز یک ماهه از سوی وزیر خارجه ایران برای آغاز روند نگارش متن توافق‌نامه نهایی هسته‌ای خبر داده و می‌نویسد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته انتظار دارد روند گفت‌و‌گو‌ها به گونه‌ای باشد که در دور بعدی مذاکرات در ماه می، روند نگارش توافق‌نامه جامع از سوی طرفین آغاز شود. گاردین موضوع تأسیسات هسته‌ای اراک را یکی از موضوعات مهم مطرح در مذاکرات دانسته است.




در همین حال، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در کنگره این کشور، ادعاهایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جان کری اظهار داشته، در صورتی که ایران تصمیم بگیرد مواد خام لازم برای تولید یک بمب هسته‌ای را تولید کند، می‌تواند در دو ماه به این هدف دست یابد.

رویترز مدعی است هدف اصلی کشورهای عضو گروه ۱+ ۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران این است که با محدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران، کاری کنند که مدت زمان لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران بیشتر شده و به ‌یک سال برسد تا شناسایی و مقابله با آن امکان پذیر باشد.




از سوی دیگر، روزنامه «گالف تودی» نیز ادعا کرده موضوع موشک‌های بالیستیک ایران می‌تواند به مانعی در مسیر مذاکرات هسته‌ای تبدیل شود. این روزنامه می‌نویسد، خودداری ایران از مذاکره درباره اعمال محدودیت بر برنامه موشکی خود در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، بیانگر اهمیت راهبردی این موشک‌ها برای کشوری است که رقبایش در منطقه مورد حمایت آمریکا بوده و از سوی ایالات متحده با سلاح‌های مدرن تأمین می‌شوند. با این حال، بنا بر ادعای این روزنامه، موشک‌های بالیستیک ایران، منبعی برای نگرانی قدرت‌های غربی است، زیرا می‌تواند در صورت لزوم کلاهک هسته‌ای حمل کند.




با ‌وجود این، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات جاری در وین را سازنده و بر سر مسائل اساسی عنوان کرده است. به نوشته خبرگزاری کویت، مایکل‌مان ضمن بیان این موضوع‌ تأکید کرده که نباید برای نهایی کردن همه موضوعات در قالب توافق نهایی شتاب کرد، بلکه باید تا آنجا که می‌شود با این موضوع با دقت‌نظر برخورد شود.

مان درباره انتظارات از دور جدید مذاکرات در وین نیز گفته، اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درباره نتیجه این دوره یا دوره‌های بعدی گفت‌و‌گو‌ها عجله کند. خبرگزاری کویت می‌افزاید، بر پایه برخی اخبار تأیید نشده، توافق نهایی ایران و ۱+ ۵ در نیویورک به امضا خواهد رسید.




در پایان باید اشاره کرد، ‌یکی دیگر از موضوعاتی که از روز گذشته تاکنون در مرکز توجه مطبوعات جهانی قرار داشته، موضوع خودداری آمریکا از صدور روادید برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل است.

در این زمینه، روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار مطلبی می‌نویسد، ایالات متحده به ایران اعلام کرده که گزینه معرفی شده از سوی این کشور برای نمایندگی در سازمان ملل، ‌پذیرفته نیست. این روزنامه اشاره می‌کند که وزارت خارجه آمریکا پیش از این نیز گفته بود، معرفی ابوطالبی به ‌نمایندگی ایران در سازمان ملل، می‌تواند به شدت دردسرساز باشد.
کد N213027

وبگردی