آفتاب

عراقچی: راکتور اراک به کار خود ادامه می‌دهد

عراقچی: راکتور اراک به کار خود ادامه می‌دهد

مذاکره‌کننده ارشد ایران با 1+5 گفت: اراک از موضوعات مهم در دستور کار مذاکرات است و فکر می‌کنیم دیدگاه طرف مقابل آرام آرام به دیدگاه ایران در حال نزدیک شدن است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده

هسته‌ای ایران در پایان اولین روز مذاکرات ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مذاکرات بین ایران و 1+5 از ساعت 9 و نیم صبح روز سه‌شنبه تا ساعت 6 عصر انجام شد و با برخی ملاقات‌های دو جانبه تا ساعت 8 به وقت محلی ادامه داشت.

او ادامه داد: هدف از این مذاکرات بررسی آخرین موضوعات در دستور کار است و تلاش می‌شود دیدگاه‌ها درباره هر موضوع به هم نزدیک شود. در مجموع بحث‌های کلان برای رسیدن به درک نزدیک از هم و کم کردن فاصله‌ها و آماده شدن برای ورود به جزییات از مذاکرات آینده انجام می‌شود.

وی گفت ما روز چهارشنبه هم درباره کلیات صحبت می‌کنیم تا در ماه اردیبهشت وارد جزییات شویم.

عراقچی گفت: در برخی موضوعات اختلافات کم‌تر شده اما در برخی موضوعات فاصله‌ها باقی است و دو طرف بر دیدگاه‌های خود هستند. بحث‌ها سازنده و خوب بود و فضا فضایی دوستانه بود اما بحث‌ها جدی و پیچیده است.

معاون ظریف تصریح کرد: اولین کمیسیون میان ایران و 1+5 در سطح کارشناسان که بر اجرای توافق ژنو در حدود سه ماه گذشته مرور می‌کند و کارشناسان مربوطه در وین از هر دو طرف هستند و این کمیسیون تا هر وقت که نیاز باشد ادامه می‌یابد. این کمیسیون سعی بر رفع مشکلات بر سر اجرای توافق دارد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای هم‌چنین از دیدارهایش با برخی نمایندگان 1+5 به طور دو جانبه خبر داد و گفت که این دیدارها امری طبیعی است.

او گفت که مذاکرات بعدی اواخر اردیبهشت در وین خواهد بود.

وی درباره دیدارش با شرمن اظهار کرد: با هر یک از کشورها که نیاز باشد ملاقات می‌کنیم. با هیات آمریکایی معمولا صحبت‌ها جدی‌تر از بقیه است چون خیلی از تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا اعمال شده است و برای رفع آن‌ها با آمریکایی‌ها بحث جدی‌تری داریم ضمن این که با بقیه کشورها در فرصت‌های دیگر ملاقات و رایزنی داریم. علت این که ملاقات‌های‌مان با آمریکا طولانی‌تر است به این دلیل است.

معاون وزیر خارجه ایران درباره راکتور اراک نیز تصریح کرد: اراک از موضوعات مهم در دستور کار ماست و همان طور که در توافق آمده پذیرفتیم نگرانی‌ها درباره این راکتور را رفع کنیم. معتقدیم از طریق استفاده از تکنولوژی‌های روز و فنی می‌توانیم این نگرانی‌ها را به حداقل برسانیم. راکتور اراک به کار خود ادامه می‌دهد.

او گفت: طرف مقابل دیدگاه‌هایش را درباره اراک گفته و فکر می‌کنیم دیدگاه آن‌ها آرام آرام به دیدگاه ایران در حال نزدیک شدن است.

این خبر در حال تکمیل شدن است...

کد N212754

وبگردی