آفتاب
تحولات آسیا/

هشدار سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در میانمار/ سفیر کره شمالی در پکن احضار شد

هشدار سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در میانمار/ سفیر کره شمالی در پکن احضار شد

هشدار سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در میانمار، احضار سفیر کره شمالی در پکن و تشکیل پرونده جنایی علیه دیپلمات‌ های رژیم صهیونیستی در هند از جمله خبرهای مرتبط با آسیا به شمار می رود.

میانمار

توماس اوجئا کوینتانا گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل ضمن هشدار درباره وقوع فاجعه انسانی در میانمار و اوضاع وخیم مسلمانان روهینجا در غرب این کشور تاکید کرد که کمبود آب آشامیدنی و دارو اقدامات بشردوستانه‌ نبوده و احتمال نابودی تمامی تاسیسات زیربنایی در این منطقه وجود دارد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به فرار 170 فعال در عرصه امدادرسانی به خاطر اقدامات خشونت‌ آمیز منطقه "راخین" در میانمار خواستار مقابله مقامات این کشور با مسئله تبعیض نژادی شد.

مسلمانان روهیگیا در میانمار مورد تبعیض گسترده قرار می گیرند و از تابستان 2012 تا کنون قربانی چندین حمله گسترده سازمان یافته بوده اند. در پی این خشونت ها دهها هزار نفر از آنان بی خانمان شده و در اردوگاههای آوارگان زندگی می کنند.

چین

پس از آنکه پیونگ یانگ از احتمال آزمایش هسته ای و پرتاب موشک دوربرد خود خبر داد، وزارت امور خارجه چین جی رائه ریونگ سفیر کره شمالی در پکن را احضار کرد.

کره شمالی دو موشک میان برد را هفته گذشته به سوی دریای ژاپن شلیک کرد که همین موضوع باعث شد تا وزیر دفاع ژاپن دستور استقرار سیستم ضد موشکی رهگیر دوربرد SM-3 را در دریای ژاپن بدهد.

کره شمالی درست زمانی موشک میان برد خود را آزمایش کرد که رئیس جمهوری کره جنوبی و نخست وزیر ژاپن در حال دیدار با باراک اوباما در لاهه بودند که واشنگتن در واکنش به این اقدام آن را تحریک آمیز و دردسرساز خواند.

شبه جزیره کره

یونهاپ نیز با اشاره به توافق کره جنوبی و استرالیا برای گسترش همکاریهای نظامی و امنیتی و ممانعت از اشاعه تسلیحات کشتارجمعی در زمان دیدار پارک گئون های رئیس جمهوری کره جنوبی با تونی آبوت نخست وزیر استرالیا گزارش داد که در این دیدار همچنین توافقنامه مشترک تجارت آزاد میان دو کشور امضا شد.

وزارت خارجه پاکستان از سفر جونگ هونگ وون نخست وزیر کره جنوبی به اسلام آباد در 13 آوریل (24 فروردین) برای گفتگو با مقامات پاکستانی درباره تحولات بین المللی، اوضاع منطقه و روابط دوجانبه به ویژه ارتقای سطح همکاری های اقتصادی و تجاری خبر داد.

ویتنام

وزارت خارجه آمریکا از سفر "کو هوی ها وو" منتقد اصلی حزب کمونیست حاکم ویتنام همراه به همسرش به واشنگتن پس از آزادی از زندان خبر داد که پدرش از نزدیکان هو شی مینه بنیانگذار جمهوری این کشور بود.

وو که سال 2010 پس از تلاش برای ترغیب اعضای نخست‌ وزیر ویتنام بازداشت شد، به تبلیغ علیه دولت ویتنام، مطالبه دولت چندحزبی در این کشور و تقاضا برای انحلال رهبران حزب کمونیست متهم است.

هند

خبرگزاری فرانسه نیز از تشکیل پرونده جنایی علیه دیپلمات‌ های اسرائیلی در هند به خاطر بدرفتاری و مجروح کردن یکی از مقامات بخش مهاجرت فرودگاه دهلی‌ نو خبر داد.

ام .ای. حیدر افسر پلیس هند در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره درگیری سه دیپلمات با یک مقام مهاجرتی هنگام سوارشدن به هواپیمای مقصد کاتماندو پایتخت نپال در فرودگاه دهلی نو اعلام کرد که این دیپلمات ها به دلیل مصونیت دیپلماتیک بازداشت نشده اما پلیس هند به دلیل رفتار خشونت آمیز علیه این افراد اقامه دعوی کرده است.

کد N212664

وبگردی