آفتاب
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

نباید بگذاریم تندروهای داخلی و خارجی، منطق دیپلماتیك را فدای هیاهو كنند

نباید بگذاریم تندروهای داخلی و خارجی، منطق دیپلماتیك را فدای هیاهو كنند

در سال­ های اخیر شاهد افزایش نزاع­ های بیهوده و توهین و تهمت به شخصیت­ های رسمی و از طریق تریبون­ های رسمی به یكدیگر بودیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:دنیا فهمید كه ایران لنگر ثبات منطقه است و اراده عقلای جهانی بر حل مسایل است و نباید بگذاریم تندروهای داخلی و خارجی، عقل سیاسی و منطق دیپلماتیك را فدای هیاهو كنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدارهای جداگانه وزیر كشور، اعضا مجمع استانداران ادوار و جمعی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی و جمعی از روزنامه­نگاران با ابراز امیدواری از اصلاح تدریجی مشكلات كشور، گفت: در سیاست خارجی شرایطی داشتیم كه هر روز به سوی گسترده شدن تحریم­ها، پیش می­رفتیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح هدفمندی یارانه­ها را از ضرورت­های اصلاح اقتصادی هر كشوری دانست و گفت: فرصتی كه قوانین مجلس برای كشور ایجاد كرده بود، در اجرا تبدیل به تهدید شد و تمام طرح به دادن مبلغی به مردم خلاصه شد كه در مقابل عوارض تورمی آن، بسیار ناچیز بود.

وی صفا و صمیمیت مردم و مسؤولان را سرمایه ارزشمند برای گذر از مقاطع حساس تاریخ انقلاب اسلامی دانست وگفت: در سال­ های اخیر شاهد افزایش نزاع­ های بیهوده و توهین و تهمت به شخصیت­ های رسمی و از طریق تریبون­ های رسمی به یكدیگر بودیم.

آیت ­الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از چنین اوضاعی گفت: در اخلاق اسلامی كه مبتنی بر فرهنگ قرآنی است، دروغ، توهین، تهمت و تجاوز به حقوق دیگران جایگاهی ندارد و باید صداقت و راستی را آیینه رفتاری و گفتاری مردم كنیم و برای نهادینه شدن آن بكوشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاكرات ایران با كشورهای 1+5 گفت: دنیا فهمید كه ایران لنگر ثبات منطقه است و اراده عقلای جهانی بر حل مسایل است و نباید بگذاریم تندروهای داخلی و خارجی، عقل سیاسی و منطق دیپلماتیك را فدای هیاهو كنند.

وی با یادآوری فداكاری­ های مردم در 8 سال دفاع مقدس و فرهنگی كه ایثارگری­ ها­ را در فضای جامعه خلق كرد، گفت: بعضی ­ها كه منافع باندی دارند، می­ خواهند میراث ملی را مصادره كنند و در این راه ابایی ندارند كه جلوی قاطبه مردم بایستند.

آیت ­الله هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به اظهارات برخی حاضران در خصوص نحوه حل مشكلات اقتصادی در دولت یازدهم گفت: مشكلات پیش روی دولت جدّی ولی اراده حل مشكلات با كمك مردم قوی است و ما از گذشته تجربه­ های ارزشمندی داریم كه ویرانی­ های 5 استان و خرابی­ های زیرساخت­ های سراسر كشور را درست كردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، استفاده از نیروهای باتجربه را راهكاری جهانی برای ساختن كشورها دانست وگفت: اگر چه سرمایه­ های انسانی را خانه­ نشین كرده بودند، ولی مردم مسیری را رفتند كه به اعتدال رسیدند و در این فضا، انتظار مردم جبران آن كارهای افراطی و حركت در مسیر اعتدالی است.

ایشان بازنشسته كردن استادان دانشگاه را مصداق روشنی از خانه­نشینی شخصیت­های مؤثر دانست وگفت: دور كردن شخصیت­های علمی و دانشگاهی از فضاهای علمی، توانایی لشكر عقل را در جامعه كم می­ نماید كه تقویت آن سفارش ائمه معصوم، به خصوص امام موسی كاظم (ع) به شاگردانشان بود.

آیت­ الله هاشمی رفسنجانی با تأكید بر اهمیت فرهنگ در ثبات جامعه، گفت: فرهنگ جوهره اخلاقی ملت­ه است و در جوامع اسلامی نیز توجه به بایدها و نبایدهای اخلاقی، مجموعه فرهنگ را تشكیل می­دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرآن كریم را بهترین راهنمای فرهنگی برای مردم ایران اسلامی دانست و گفت: مردمی كه دروغ نمی­ گویند، غیبت نمی ­كنند، تهمت نمی ­زنند و سیئات اخلاقی ندارند، می ­توانند پرچم­دار فرهنگ باشند و شرط آن عبور از سطحی­ نگری و توجه به عمق مسایل است.

در دیدار وزیر كشور مسایل كلی كشور، مخصوصاً ماجرای كامل مرزبانان از اسارت تا آزادی و ابهامات وضعیت گروهبان جمشید دانایی­فر مطرح و بحث و بررسی شد.

در دیدار مجمع استانداران ادواری،  میرلوحی، وزیر حقوقی و پارلمانی سابق وزیر كشور ـ مهندس كشاورزیان، استاندار اسبق مازندران ـ  بهزادیان، معاون اسبق وزیر كشورـ عابدی، استاندار اسبق لرستان ـ عبدالوند، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ـ محمودیان، استاندار اسبق قزوین و بروجردی، معاون اجتماعی سابق وزیر كشور، با بیان دغدغه­ ها و نگرانی­ های خویش برای جبران عقب­ ماندگی­ های سال­ های گذشته و ارائه راهكارها، دیدگاه­ های خویش در خصوص مسایل مختلف، از جمله سیاسی، اقتصادی و بخش خصوصی را مطرح كردند.

در دیدار روزنامه­ نگاران نیزغلامحسین كرباسچی و محمد قوچانی به شیوه سؤال و جواب مسایلی را مطرح كردند و خواستار توجه بیشتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مشكلات روزنامه­ نگاران شدند.

کد N212591

وبگردی