آفتاب
تحولات افغانستان/

آغاز روند رسیدگی به شکایت های انتخاباتی/ واکنش کرزای به کشته شدن غیرنظامیان در قندهار

آغاز روند رسیدگی به شکایت های انتخاباتی/ واکنش کرزای به کشته شدن غیرنظامیان در قندهار

آغاز روند رسیدگی به شکایت های انتخاباتی و واکنش کرزای به کشته شدن غیرنظامیان در قندهار از جمله تحولات افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد عبده نماینده مردم بلخ افغانستان در مجلس نمایندگان این کشور در گفتگو با خبرگزاری صدای افغان تاکید کرد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان باید به قانون نتایج انتخابات احترام بگذارند.

عبده با اشاره به بروز تقلب در انتخابات گذشته گفت: امیدواریم که این بار تخلفات گذشته در کمیسیون مجددا تکرار نشود زیرا حضور پرشکوه مردم پای صندوق های رای و اعتبار و اعتمادی که مردم افغانستان در روز رای دهی در سطح دنیا به دست آوردند باید تا پایان حفظ شود و مسئولین کمیسیون ها و نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی نباید اعتبار مردم را نزد جهانیان کمرنگ کنند.

عبده گفت: اگر کمیسیون انتخاباتی صادقانه عمل کند، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان موظف به پذیرش نتایج آرا هستند زیرا عدم پذیرش نتایج پیامد های منفی به همراه دارد که به نفع ملت افغانستان نیست.

در همین رابطه نادر محسنی سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت ‎های انتخاباتی امروز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل از آغاز روند رسیدگی به شکایت های انتخاباتی خبر داد.

در انتخابات این دوره که برای اولین بار تحت نظارت افغان ها برگزار شد، بیش از 12 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند که 35 درصد از آنها را زنان تشکیل دادند. این رای گیری تحت تدابیر شدید امنیتی و آماده باش نیروهای امنیتی ساعت هفت صبح روز شنبه آغاز شد و تا ساعت 17 ادامه داشت.

بر این اساس برای جلوگیری از تقلب در انتخابات، کارت رای دهی واجدین شرایط در انتخابات افغانستان با وسیله مخصوصی سوراخ شده و انگشت رای دهندگان با دو نوع رنگ، رنگ می‎ شود تا مانع شرکت دوباره افراد در انتخابات شود.

خبر دیگر اینکه حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان امروز سه شنبه ضمن محکوم کردن کشته شدن 15 غیرنظامی و زخمی شدن سه فرد دیگر بر اثر انفجار بمب کنار جاده ای در قندهار عوامل بیگانه را مسئول کشتار غیرنظامیان معرفی کرد.

کرزای انفجار بمب های کنار جاده ای را عملی غیر اخلاقی و خلاف ارزش های اسلامی معرفی کرد و آن را نشانه عمق کینه بیگانگان و دشمنی آنان با مردم افغانستان از جمله غیرنظامیان و افراد بی گناه برشمرد.

کد N212579

وبگردی