آفتاب

تهدید لیبرمن به قطع روند آزادسازی اسیران فلسطینی

تهدید لیبرمن به قطع روند آزادسازی اسیران فلسطینی

وزیر امور خارجه اسرائیل امروز (سه‌شنبه) به فلسطینی‌ها هشدار داد مادامی که آنها به دنبال درخواست تحریک‌آمیز خود در پیوستن به آژانس‌های سازمان ملل هستند، اسیران فلسطینی آزاد نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، فلسطینی‌ها را به نقض مفاد مذاکرات صلح با میانجی‌گری ‌آمریکا متهم کرد و گفت: آنها باید برای این نقض بهایی بپردازند.

این اظهارات از سوی لیبرمن در حالی مطرح شد که مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین در بدترین بحران موجود از زمان تلاش جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای متقاعد کردن دو طرف به منظور از سرگیری این روند، قرار گرفته است.

بر اساس مفاد مذاکرات جدید، اسرائیل قول داده بود تا 104 اسیر را در چهار گروه آزاد کند و فلسطین نیز اعلام کرده بود که کمپین تلاش برای پیوستن به 63 آژانس سازمان ملل را به حالت تعلیق درآورد.

اما از آنجا که این مذاکرات متوقف شد و اسرائیل پس از آن چهارمین گروه از اسرا را در زمان معین آزاد نکرد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نامه‌هایی را برای پیوستن به 15 کنوانسیون بین‌المللی امضا کرد.

وزیر امور خارجه اسرائیل افزود: آخرین گروه از اسرای فلسطینی تنها در صورتی آزاد می‌شوند که فلسطین از درخواست خود صرف نظر کند.

وی در جریان گفتگو با رادیو ارتش اسرائیل که امروز صورت گرفت، گفت: ما به برگزاری مذاکره تمایل داریم اما پیشنهاد قبلی ما درباره آزادی اسرا دیگر رسمیت ندارد. هر کس که به نقض قوانین دست بزند، باید تاوان آن را بپردازد.

لیبرمن مدعی شد: چند ساعت قبل از این که اسرائیل فهرست اسیران فلسطینی را برای آزاد کردن آنها تدوین کند، محمود عباس درخواست پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی را امضا کرد و با این کار خود دست به اقدامی یک جانبه زد.

در همین راستا، خبرنگار شبکه خبری روسیه الیوم گزارش داد که جلسه اخیر مذاکرات میان تزیپی لیونی، مذاکره کننده ارشد رژیم صهیونیستی و صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگرادن فلسطین و مارتین اندیک، فرستاده آمریکا در روند صلح که دوشبه شب برگزار شد، بدون هیچ تغییری در مواضع طرف‌ها پایان یافت.

یکی از معاونان عباس نیز روز دوشنبه گفت: نامه‌های امضا شده برای پیوستن به آژانس‌های سازمان ملل لغو نمی‌شود و این گام قابل برگشت نیست. فلسطینی‌ها آماده بسط درخواست خود هستند.

ریاض مالکی، وزیر امور خارجه فلسطین نیز گفت: وزرای خارجه عرب قرار است روز چهارشنبه در قاهره، مصر گردهم آیند تا درباره شکست مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل به بحث بپردازند و عباس از آنها می‌خواهد تا به حمایت سیاسی و اقتصادی از فلسطین بپردازند.

جان کری پیشتر امید داشت که در 29 آوریل 2014 (9 اردیبهشت) به توافق صلح دست پیدا کنند اما پس از ماه‌ها عدم موفقیت در مذاکرات صلح خاورمیانه، وی از موضع خود کوتاه ‌آمد و گفت به دنبال یک توافق دارای چارچوب در این تاریخ است. در هفته‌های اخیر، مذاکرات بر دستیابی به توافق برای تهدید مذاکرات تا 2015 متمرکز شده است.

انتهای پیام

کد N212161

وبگردی