آفتاب

تصاویری از روشن کردن مشعل یادبود نسل کشی رواندا از سوی بان کی مون

تصاویری از روشن کردن مشعل یادبود نسل کشی رواندا از سوی بان کی مون

بیست سال پس از واقعه نسل کشی در رواندا، روز دوشنبه این کشور مراسمی را برای یادبود قربانیان در کیگالی پایتخت برگزار کرد.

 

 

شخصیت های برجسته از کشورهای مختلف از جمله بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در این مراسم شرکت کردند. بان کی مون در این مراسم گفت: «ما باید کارهای بیشتری انجام می دادیم اما نیروهای کلاه آبی ما زمانی که بیش از همیشه به آنها نیاز بود از رواندا خارج شدند.»

بعد از مراسم رسمی، تعدادی از نجات یافتگان این نسل کشی، نمایشی را با عنوان « بیاد آر، ۲۰ سال گذشت» را اجرا کردند.

پل کاگامه رئیس جمهوری رواندا در این مراسم گفت: «کسانی که این نسل کشی را برنامه ریزی و اجرا کردند رواندایی بودند اما علل ریشه ای و تاریخی این واقعه خارج از این کشور زیباست. به همین دلیل است که رواندا به جستجوهایش برای یافتن توضیح کاملی برای این واقعه در حد امکان، ادامه می دهد.»

نسل کشی رواندا همانند لکه سیاهی در تاریخ سازمان ملل دانسته می شود که ۲۵۰۰ نیروی کلاه آبی سازمان ملل که در محل حاضر بودند، نتوانستند مانع آن شوند.

همچنین بعد از اظهارات پل کاگامه رئیس جمهوری رواندا مبنی بر نقش داشتن فرانسه در این نسل کشی، دولت فرانسه از حضور در این مراسم خودداری کرد. فرانسه در ارتباط با آموزش و مسلح کردن شبه نظامیان هوتو که نیروی اصلی این نسل کشی بودند متهم شده است، اتهامی که فرانسه همواره آن را رد کرده است.

در طول سه ماه کشتار در سال ۱۹۹۴، ۸۰۰ هزار نفر که بیشتر از اقلیت قومی توتسی و نیز هوتوهای میانه رو بودند به دست قوم اکثریت هوتو کشته شدند.

یورونیوز

26149

کد N211953

وبگردی