آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

ایزدی: طرفین مذاکرات هسته‌ای خواسته‌های خود را مشخص کنند

ایزدی: طرفین مذاکرات هسته‌ای خواسته‌های خود را مشخص کنند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نباید فقط اعضای 1+5 خواسته‌های خود از ایران را لیست کنند بلکه ما هم باید انتظاراتمان را عنوان کنیم.

فواید ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 خاطر نشان کرد: در این دور از مذاکرات طرف ایرانی باید روی چند نکته تاکید کرده و بخواهد برخی مسائل نظیراینکه چرا دولت آمریکا به توافق موقت 6 ماه ایران با 1 +5 پایبند نبوده است روشن شود.

وی ادامه داد: وزارت دارایی آمریکا در 30 دی ماه سال گذشته بیانیه‌ای را صادر کرد که طی آن هیچ فرد یا شرکت آمریکایی حق ندارد در حوزه‌هایی که توافق ژنو اجازه داده است با ایران وارد تعامل اقتصادی بشود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه طبق توافق ژنو تعامل با ایران در حوزه‌های پتروشیمی، قطعات هواپیما و خودرو بلامانع بوده و مجوز تعلیق تحریم ها در این زمینه‌ها صادر شده است افزود: با این حال بیانیه وزارت دارایی آمریکا این طور القا می کند که مهم نیست 5کشور عضو 1+5 چه تصمیمی می گیرند زیرا آمریکایی‌ها حق ندارند به توافقات آنها عمل بکنند و این نکته باید در مذاکرات بررسی بشود زیرا عمل نکردن آمریکا به توافق های ژنو برای ما زنگ خطر محسوب می شود.

وی تاکید کرد: اگر آمریکا نتواند به توافق 6 ماهه عمل کند این سوال پیش می‌آید که در دراز مدت چه طور عمل خواهد کرد. علاوه بر این ادبیات سخیف آمریکایی‌ها و پارلمان اروپا نسبت به ایران هم جای تامل دارد.

ایزدی با اشاره به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه ایران خاطر نشان کرد: این رفتار پارلمان اروپا درست نیست که وقتی با کشوری بر سر موضوعی در حال مذاکره هستند مسئله بی‌ربطی مانند بحث همجنس گرایی در داخل کشور را برجسته بکنند و این رفتار آنها جای تعجب دارد. در‌ هر صورت دولت ایران در مدتی که توافق‌ها با 1+5 در حال اجرایی شدن است انتظار دارد حسن نیتی از طرف مقابل ببیند ولی تا کنون دولت و مردم ایران این حسن نیت را ندیده اند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه همزمان با مذاکرات هسته ای لازم است تا دولت تدابیری را هم در داخل کشور انجام بدهد تاکید کرد: باید از این طرز فکر که موفق یا غیر موفق بودن مذاکرات در معیشت مردم اثر دارد دوری شود زیرا شرطی شدن ملت در حوزه‌های اقتصادی و چشم داشتن به مذاکرات هسته‌ای و امید بستن یا نا امید شدن با تغییرات در مذاکرات پسندیده نیست و لزوم تغییر در این روند در داخل کشور احساس می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: از آنجا که هنوز مذاکرات ایران و 1+5 به مرحله جدی نرسیده و اختلاف نظرهای مهمی مطرح نشده است بیشتر اظهار نظرها در رابطه با این مذاکرات مثبت است ولی باید به این نکته توجه شود که این مذاکرات در نهایت پیچیده و سخت خواهد بود و امکان شکست هم وجود دارد و این درحالی است که اگر طرف مقابل احساس کند تیم مذاکره کننده ایرانی آمده است که حتما به نتیجه مثبتی دست یابد، درخواست‌های خود را از طرف ایرانی افزایش خواهد داد زیرا گمان می‌کنند ایران مجبور است در مذاکرات به موفقیتی دست یابد به همین دلیل امتیاز بیشتری طلب می‌کنند.

ایزدی با اشاره به نامه 83 سناتور آمریکایی به اوباما گفت: درخواست‌های این سناتورها در بحث هسته‌ای به گونه‌ای است که ایران توان انجام آنها را در عمل ندارد و به طور کلی باید به این قبیل موضع‌گیری‌ها و اظهارات توجه بشود.

وی ادامه داد: در این دور از مذاکرات هسته‌ای همانطور که طرف مقابل جزییات درخواست‌های خود را لیست می‌کند ما نیز باید به طور دقیق انتظاراتمان از طرف مقابل را مشخص کنیم. زیرا در توافق ژنو کارهایی که باید ایران انجام بدهد کاملا معلوم است ولی اقدامات طرف مقابل مشروط به رفع دغدغه‌های آمریکا و 1+5 شده است اما این که چطور می‌توان از رفع دغدغه های طرف مقابل مطمئن شد مشخص نیست زیرا با وجود تمام اقدامات ایران بازهم آنها می‌گویند ما هنوز نگران هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: در تهیه پیش‌نویس مذاکرات هسته‌ای باید به اصل کلماتی که استفاده می‌شود توجه شود همچنین نباید تعهداتی که ایران می‌دهد فراتر از تعهدات NPT باشد و از آنجا که ایران عضو NPT هست باید در همان حد نسبت به همکاری‌ها متعهد باشد و در نهایت حقوق اولیه‌ای که توسط NPT به ایران داده شده است از جمله حق غنی‌سازی است باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N211812

وبگردی