آفتاب

ریابکوف: مذاکره‌کنندگان برای دستیابی به توافق جامع فرصت دارند

ریابکوف: مذاکره‌کنندگان برای دستیابی به توافق جامع فرصت دارند

معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن مهم دانستن این دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت که مذاکره‌کنندگان برای دستیابی به توافق جامع فرصت دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که ریاست هیات مذاکره‌کننده روس در مذاکرات ایران و گروه 1+5 به عهده دارد در آستانه برگزاری این دور از مذاکرات در وین گفت: گروه مذاکره‌کنندگان بین‌المللی و ایران زمان و فرصت دارند تا طبق چارچوب زمانی تا 20 ژوئیه به توافق جامع دست پیدا کنند.

این مقام بلند پایه روس در ادامه گفت: ماه‌های پیش رو بسیار سخت هستند اما ما هنوز زمان داریم.

براساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس، وی تاکید کرد که شرکت کنندگان در مذاکرات وین امیدوارند که بتوانند گام‌های اساسی برای مراحل بعدی را بردارند.

ریابکوف همچنین افزود: انتظار به خصوصی وجود ندارد. منطقی است که در صورت آماده بودن همه چیز در مورد این انتظارات صحبت کنیم و ریزه‌کاری‌های پایانی نیز تعیین خواهد شد اما ما تاکنون نیمی از راه را نپیموده‌ایم.

وی در ادامه گفت: تمام شرکت کنندگان شامل هیات ایرانی و مذاکره‌کنندگان گروه 1+5 موظفند برای اینکه این دور از مذاکرات با عنوان "ایجاد گام‌های اساسی برای مراحل بعدی" شناخته شود تلاش کنند و توقع هیچ‌کس بالاتر از این نیست.

هم اکنون مذاکره‌کنندگان کشورهای عضو گروه 1+5 و هیات ایرانی به سرپرستی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در وین پایتخت اتریش به منظور شرکت در دور سوم این مذاکرات گردهم آمده‌اند این کشورها در نوامبر سال 2013 به یک توافق اولیه دست یافتند که براساس آن ایران در ازای کاهش برخی از تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای اش را به حالت تعلیق در آورده است.

گفته می‌شود این توافق گام اولیه‌ای است که برای دستیابی توافق جامع نهایی میان ایران و کشورهای غربی که قرار است نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در خصوص فعالیت های هسته‌ای ایران را پایان دهد.

کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند در حالی که ایران همواره تاکید دارد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

همچنین کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که سرپرستی این مذاکرات را به عهده دارد در وین حضور یافته تا در این دور از مذاکرات شرکت کنند.

انتهای پیام

کد N211786

وبگردی