آفتاب

کارشناس روس: مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به گام نهایی نزدیک است

کارشناس روس: مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به گام نهایی نزدیک است

مسکو- ایرنا- ˈولادیمیر زاخاروفˈ رییس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه گفت: حسن نیت ایران و گروه 1+5 در موفقیت مذاکرات هسته ای ایران نقش اساسی دارد و دو طرف توانسته اند با تمرکز تلاش های خود بر مسایل مورد اختلاف، به توافق نهایی بسیار نزدیک شوند.

زاخاروف روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، افزود: امروز مذاکرات ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر خارجه ایران با ˈکاترین اشتونˈ نماینده سیاسی اتحادیه اروپا در مورد پارامترهای موافقت نامه نهایی در باره حل و فصل مساله هسته ای ایران انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: در دوره های بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5، مرحله جدیدی آغاز و دو طرف به نگاشتن موافقت نامه نهایی خواهند پرداخت که از اهمیت فراوان برخوردار است.

این کارشناس روس همچنین گفت: این موفقیت بزرگ حاصل تلاش های مشترک ایران و گروه 1+5 است و به خوبی نشان داد مذاکره و تلاش های دیپلماتیک، تنها راه حل واقعی برای حل مسایل مهم جهانی است.

وی افزود: در چند سال اخیر برنامه هسته ای ایران مهم ترین مساله جهانی بود و توجه اکثریت جهانیان و محافل رسانه های خبری را به خود جلب کرده بود و در روسیه هم با دقت فراوان مذاکرات درباره روند حل و فصل مساله هسته ای را پیگیری می کردند.

رییس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه با اشاره به علاقه ملت روسیه به ایران و فرهنگ باستانی این کشور اظهار داشت: بسیاری در روسیه خواستار حل و فصل عادلانه مساله هسته ای بدون اعمال تبعیض در مورد ایران بوده اند و این واقعیت، مقامهای ارشد روس را در حمایت از مواضع هسته ای ایران دلگرم کرده است.

زاخاروف در ادامه گفت: در حال حاضر هم مقامهای روس برای حفظ حقوق ایران و جلوگیری از اعمال فشار بر این کشور از سوی کشورهای غربی، تلاش می کنند و مسکو در راستای این سیاست بارها با تحریم های یکجانبه که بر خلاف تصمیم های شورای امنیت در باره ایران وضع شده بود مخالفت کرده است.

کارشناس روس ابراز امیدواری کرد در ماههای آینده مساله هسته ای ایران بطور کامل حل و فصل شود و متعاقب آن تحریم های اعمال شده علیه این کشور بطور کامل لغو شود.

وی افزود: روسیه برای چنین مرحله ای آماده شده است و مسکو و تهران می توانند در آینده همکاری های خود را در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی و انرژی گسترش دهند.

زاخاروف با بیان اینکه هر دو کشور ایران و روسیه پتانسیل های فراوانی برای توسعه اقتصادی دارند، اظهار داشت: مقامهای دو کشور باید برای استفاده حداکثری از این امکانات بطور دائم با یکدیگر در تماس باشند. آنها به اتفاق یکدیگر می توانند برای گسترش همکاری ها برنامه ریزی کنند.

به گفته وی، ایران و روسیه دو کشور دوست هستند و شرایطی که در مساله اوکراین به وجود آمده است ضرورت تقویت پیوندهای دوستی روسیه با این کشور و نیز کشورهای خارج از حوزه ژئوپلیتیکی غرب را ایجاب می کند.

زاخاروف در پایان گفت: بارها در محافل کارشناسی به لزوم تقویت روابط روسیه و ایران اشاره کرده ام و در حال حاضر نیز این موضوع اهمیت بیشتری یافته است.

اروپام/2242**518**1485** 1337
کد N211753

وبگردی