آفتاب

مرمت 170 مدرسه علمیه / برگزاری جشن هشتاد سالگی ثبت آثار تاریخی

مرمت 170 مدرسه علمیه / برگزاری جشن هشتاد سالگی ثبت آثار تاریخی

مدیران و معاون میراث فرهنگی اعلام کردند که قرار است 170 مدرسه علمیه و 120 مدرسه تاریخی مرمت و در سال 93 هشتاد سالگی ثبت آثار تاریخی در میراث ملی نیز جشن گرفته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد عزیزی مدیر کل امور پایگاه‎های میراث جهانی در نشست خبری معاونت میراث فرهنگی که پیش از ظهر سه شنبه در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد، گفت: بیشترین مشکل پایگاه‎های میراث جهانی وضعیت اعتباری آنها بوده است. اگر بخواهیم مدیریت جهانی داشته باشیم با اعتبارات اندک، کار بسیار سختی است. امسال در نظر داریم با بخش خصوصی مشارکت کنیم.

وی گفت:اولویت برنامه دفتر امور پایگاهها ساماندهی وضعیت مالی آنهاست. به تازگی نیز رئیس سازمان میراث فرهنگی بحث هیئت امنایی شدن این پایگاه‎ها را در دستور بررسی دارد بنابراین احیای شوراها از لحاظ فکری و حمایت از پایگاه‎ها در دستور کار قرار دارد.

در ادامه این برنامه فرهاد نظری مدیر کل ثبت آثار تاریخی نیز بیان کرد: اوایل بهمن‎ سال 92 سه کشور دیگر به پرونده نوروز الحاق شدند. امسال هشتادمین سال ثبت آثار تاریخی است و روز هشتم بهمن ماه 93 سالگرد نخستین سفر ثبت شده در فهرست میراث ملی است. ثبت هر اثر تاریخی در فهرست میراث ملی باعث جاودانه شدن آن می شود. طبیعی است که امسال برنامه‎های ویژه‎ای برای این سالگرد داشته باشیم. شاید جشن ملی برگزار شود و یا تمبر یادبودی به چاپ رسد.

نظری ادامه داد: بیش از 36 هزار اثر غیر منقول ثبت شده است، اما تنها یک اثر منقول به ثبت رسیده که آن‎هم قرآنی به خط کوفی بوده است. از سوی دیگر ثبت میراث طبیعی در فهرست یونسکو نیز در دستور کار داریم. تلاش ما این است که طلسم میراث جهانی و طبیعی شکسته شود و حداقل یک اثر را ثبت کنیم.

در ادامه یدالله پرمون رئیس پژوهشکده مردم شناسی از مهمانان این برنامه بود که گفت: اکنون ایران در فهرست میراث ناملموس در انتظار، 10 پرونده دارد اما با نگرش جدید شورای ثبت این پرونده‎ها فعلاً در اولویت ثبت نیستند و باید به فکر تدوین پرونده‎هایی با اولویت بیشتر باشیم.

همچنین سیاوش صابری مدیر دفتر بناها و محوطه‎های تاریخی بیان کرد: 30 میلیارد تومان اعتبار برای اداره محوطه‎ها، بناها و بافت‎های تاریخی مصوب شده است که 30 درصد آن تخصیص پیدا کرده و معادل ده میلیارد تومان می‎شود.

وی ادامه داد: این رقم برای سال 93 به پنجاه میلیارد تومان افزایش پیدا می‎کند. البته میراث جهانی هجده میلیارد تومان اعتبار  آن را تامین می کند. همچنین 31 هزار اثر ثبتی داریم که اگر اعتبار اختصاص داده شده را بین آنها تقسیم کنیم رقم ناچیزی خواهد شد. از سوی دیگر اگر قرار باشد، در برخی از بناها به عنوان مثال صدمیلیون تومان هزینه شود باید از اعتبار بناهای دیگر کم کرد.

سیاوش صابری در ادامه از مرمت مدارس تاریخی و حوزه‎های علمیه خبر داد و گفت: تعداد مدارس تاریخی 120 مدرسه و تعداد مدارس علمیه 170 بناست. برای این موضوع پنجاه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. اعتبار مدارس علمیه نیز جداست. امیدواریم موافقت این موضوع گرفته شود.

صابری نداشتن منشور مرمت را یکی از مشکلات حفاظت و مرمت بناهای تاریخی دانست.

درادامه این نشست محمدرضا کارگر مدیر کل موزه‎های کشور گفت: در طی هشت دهه، هنوز موزه‎ها نتوانسته‎اند برنامه مدونی برای خود داشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه با توجه به شناخت قابلیتهای موزه‎ها صد در صد اعتبارات را تخصیص داده اند. برخی از پروژه ها نیز 90 درصد تخصیص داده، این نشان میدهد که سازمان برنامه و بودجه با تفکر این کار را انجام می دهد.

وی گفت: پروژه موزه های بزرگ و موزه های محلی که چندین سال است دچار وقفه شده با بدهکاری‎های زیادی مواجه هستند. برخی از موزه‎ها تا هفتاد درصد هم پیشرفت داشته است. ما با توجه به ماهیت جدید برای آنها برنامه ریزی می‎کنیم.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز در تکمیل صحبت‎های کارگر گفت: تلاش می کنیم اگر نتوان کل موزه ها را افتتاح کرد حداقل بخشهایی از آن به بهره برداری برسد.

کد N211661

وبگردی