آفتاب

انتخابات اندونزی؛ بررسی شانس پیروزی احزاب اسلامی

انتخابات اندونزی؛ بررسی شانس پیروزی احزاب اسلامی

کوالالامپور – ایرنا – کارشناسان و تحلیلگران اندونزیایی بر این باورند که احزاب اسلامی این کشور در مقایسه با سایر احزاب از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات این کشور برخوردار هستند.

به گزارش ایرنا، عملکرد دولت حاکم بر اندونزی به عنوان یک حزب سکولار و گزارش فسادهای گسترده مالی باعث فراهم شدن فرصتی برای احزاب اسلامی این کشور شده است تا امید بیشتری برای پیروزی در انتخابات مجالس این کشور داشته باشند.

روزنامه جاکارتا پست روز سه شنبه به نقل از ˈگان گان هاریانتوˈ از تحلیلگران سیاسی دانشگاه اسلامی ˈشریف هدایتˈ اندونزی نوشت: به رغم وجود داشتن چنین فرصتی، برخی از احزاب اسلامی از این فرصت ها به خوبی استفاده نکرده اند.

این تحلیلگر معتقد است تلاطم و آشفتگی در احزاب بزرگتر این کشور از جمله حزب دموکرات که حاکمیت اندونزی را در اختیار دارد، می تواند فرصت مناسبی برای راه یابی احزاب اسلامی به مجالس این کشور باشد.

به گفته ˈگان گان هاریانتوˈ، احزاب اسلامی اندونزی تضادهای داخلی کمتری دارند و انتقادات گسترده عمومی علیه آنها نیز وجود ندارد. این مسائل نقاط مثبتی برای این احزاب محسوب می شود.

به رغم وجود داشتن فرصت مناسب برای احزاب اسلامی اندونزی، برخی از کارشناسان این کشور نامزدهای احزاب اسلامی را مورد قبول رای دهندگان نمی دانند.

ˈفازا زورا نایلوفارˈ از تحلیلگران سیاسی دانشگاه ˈباروایجایاˈ بر این باور است که نامزدهای اسلامی در بین جوانان اندونزی جایگاه نسبتا خوبی ندارند و این احزاب باید بر روی گروه های مسن تر متمرکز شوند تا بتوانند رای آنها را به دست آورند.

توجه به ارزش های اسلامی در انتخابات مورد توجه علمای مذهبی اندونزی است به طوری که برخی از علمای مذهبی این کشور رای دادن به افراد مذهبی را به مردم این کشور توصیه کرده اند.

علمای مذهبی اندونزی رای دادن به نامزدهایی که واجد شرایط اسلامی نیستند را حرام اعلام کرده و بیان کردند انتخاب چنین افرادی مسیر فساد مالی در اندونزی را فراهم می کند.

نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که احزاب اسلامی اندونزی در انتخابات سال 1999 و 2004 این کشور به موفقیت های قابل توجهی دست یافتند به طوری که در انتخابات سال 1999 بیش از 36 ممیز سه درصد از آرا و در سال 2004 نیز 41 درصد آرا به این احزاب تعلق گرفت.

احزاب اسلامی اندونزی در انتخابات سال 2009 با کاهش بیش از 10 درصدی آرا در مقایسه با سال 2004 روبرو شدند به طوری که ادامه این روند می تواند نتیجه غیرقابل قبولی برای احزاب اسلامی در انتخابات فردا به دنبال داشته باشد.

سکولارها در انتخابات سال 2009 با بهره گیری از عدم تمایل رای دهندگان به احزاب اسلامی توانستند جای پای مستحکمی برای خود ایجاد کنند.

احزاب سکولار اندونزی به منظور به دست آوردن آرای مردم همواره توجه خاصی به ایجاد قوانین اسلامی و همچنین مخالفت با ایده های غیراسلامی در این کشور داشته اند و با این روش توانسته اند آرای مسلمانان این کشور را از آن خود کنند.

احزاب سکولار حتی با راه اندازی برخی گروه های مختلف تلاش کردند نیازهای مسلمانان این را پاسخگو باشند و از طرفی نیز برای خود حامیانی در بین مردم کسب کنند.

وجود احزاب اسلامی در کشور اندونزی باعث شده است که احزاب سکولار برای کسب قدرت، خود را با نیازهای مردم این کشور 250 میلیون نفری که بیشتر آنها مسلمان هستند تطابق دهند.

برخی از کارشناسان اندونزیایی عدم فعالیت احزاب اسلامی را یک خطر بزرگ برای عرصه سیاسی اندونزی عنوان می کنند.

احزاب دموکرات (حزب حاکم)، گلکار، تلاش دموکراتیک، جنبش کبیر اندونزی، وجدان مردم، اتحاد وعدالت مردم اندونزی و دموکرات ملی از جمله احزاب سکولار اندونزی هستند.

عدالت کامیاب، فرمان ملی، توسعه اتحاد، بیداری ملی و ستاره ماه از جمله احزاب اسلامی اندونزی محسوب می شوند.

حزب دموکرات اندونزی اکنون 148 کرسی، حزب گلکار 106 کرسی، حزب عدالت کامیاب 57 کرسی، حزب فرمان ملی 46 کرسی، حزب توسعه اتحاد 38 کرسی، بیداری ملی 28 کرسی، تلاش دموکراتیک 94 کرسی، حزب جنبش کبیر اندونزی 26 کرسی و حزب ستاره ماه 17 کرسی مجلس فعلی نمایندگان اندونزی را به خود اختصاص داده اند و

تشکیل دهنده مجلس محسوب می شوند.

احزاب اسلامی با 186 کرسی در مجموع 33 ممیز دو درصد از کل کرسی های مجلس اندونزی را در اختیار دارند و بقیه کرسی ها نیز در اختیار احزاب سکولار این کشور است.

آساق**د.م **1611
کد N211648

وبگردی