آفتاب

مخالف سرشناس دولت ویتنام پس از آزادی از زندان به آمریکا رفت

مخالف سرشناس دولت ویتنام پس از آزادی از زندان به آمریکا رفت

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: یک مخالف سرشناس دولت ویتنام که پدرش از نزدیکان هو شی مینه، بنیانگذار جمهوری این کشور بوده روز دوشنبه پس از آزادی از زندان توسط مقامات ویتنام وارد آمریکا شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مخالف سرشناس دولت ویتنام به نام "کو هوی ها وو" روز دوشنبه همراه با همسرش وارد واشنگتن شد.

وی دانش‌آموخته رشته حقوق بوده و از جمله سرشناس‌ترین منتقدان حزب کمونیست حاکم ویتنام است.

وی در آوریل 2011 در یک محاکمه یک روزه به هفت سال زندان و سه سال حبس خانگی محکوم شد. از جمله اتهامات وی تبلیغ علیه دولت ویتنام، مطالبه دولت چندحزبی در این کشور و تقاضا برای انحلال رهبران حزب کمونیست بوده است.

آرون جنسن، سخنگوی دفتر دموکراسی،‌ کار و حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: آمریکا از تصمیم مقامات ویتنامی برای آزادی کو هوی هاوو زندانی سیاسی مشهور ویتنامی استقبال می‌کند.

جنسن تاکید کرد که وو و همسرش پس از آزادی وو از زندان تصمیم گرفتند تا به آمریکا سفر کنند.

وی به جزییات بیشتری در خصوص شرایط آزادی وو اشاره نکرد.

وو از جمله منتقدان سرشناس دولت ویتنام بود که به دنبال سرکوب مخالفان توسط دولت خودکامه ویتنام به زندان افتاد.

وی جزو شناخته‌شده‌ترین مخالفان به زندان افتاده بود زیرا پدرش کو هو کان، یکی از وزرای دولت هو شی مینه بود. وو در سال 2010 پس از تلاش برای ترغیب اعضای نخست‌وزیر ویتنام دستگیر شد.

وی دو بار از انگوین تان دونگ ، نخست‌وزیر ویتنام شکایت کرد که بار اول دادگاه شکایت او را رد کرد و بار دوم شکایت او در نظر گرفته نشد.

بر اساس گزارش‌ها وی از اواخر ماه مه و همچنین طی ماه ژوئن به دلیل بدرفتاری در زندان دست به اعتصاب غذا زد.

آمریکا اخیرا در صدد برقراری روابط بهتر با ویتنام بوده است اما نگرانی در خصوص سوابق حقوق بشری هانوی کار را مشکل ساخته است.

انتهای پیام

کد N211485

وبگردی