آفتاب

تاکید مجدد آمریکا و متحدانش بر لزوم خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره

تاکید مجدد آمریکا و متحدانش بر لزوم خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره

آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بار دیگر بر پیگیری "اقدامی قابل اثبات" برای خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره به شیوه‌ای صلح‌آمیز تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، این تعهد پس از آن منتشر شد که گلن دیویس، نماینده ویژه آمریکا در کره شمالی با جونیچی ایهارا و هوانگ جون-کوک، همتاهای ژاپنی و کره جنوبی خود در وزارت امور خارجه آمریکا دیدار کرد.

این نشست در بیانیه‌ای به عنوان یک دیدار "موثر" و "اساسی" توصیف شد چرا که این متحدان تعهد خودشان را نسبت به بیانیه مشترک مذاکرات شش جانبه در سپتامبر سال 2005 میلادی و هدف اصلی آن مبنی بر "یک اقدام قابل تصدیق برای خلع تسلیحات اتمی در شبه جزیره کره به شیوه‌ای صلح‌آمیز" بار دیگر تاکید کردند.

مذاکرات شش جانبه با حضور آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، چین، روسیه و کره شمالی نخستین بار در اوت سال 2003 میلادی در پکن برگزار شد اما از دسامبر سال 2008 میلادی به حالت تعلیق درآمده است. آمریکا و متحدانش اعلام کردند تا زمانی که کره شمالی تعهد خود نسبت به پایان برنامه اتمی‌اش را نشان ندهد، این مذاکرات از سرگرفته نمی‌شود.

دیویس و همتاهای ژاپنی و کره جنوبی‌ وی پس از مذاکرات در مورد رایزنی با چین و روسیه و دیگر همتاهای کلیدی در خصوص مساله نگران‌کننده کره شمالی به توافق رسیدند.

علاوه بر این، آنها بار دیگر بر محکومیت پرتاب‌های اخیر موشک‌های بالستیک کره شمالی از سوی شورای امنیت به عنوان نقض قطعنامه‌های 1718، 1874، 2087 و 2094 این سازمان تاکید کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما همچنین تعهد خودمان نسبت به اجرای شفاف و کامل تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت علیه کره شمالی را تکرار کرده و به پیونگ‌یانگ تاکید کردیم تا از انجام اقدامات تهدیدآمیز بیشتر اجتناب کند.

انتهای پیام

کد N210944

وبگردی